vineri, 13 februarie 2015

Ce opinie aveţi despre Matei 28:19?

În mod interesant - şi naşte întrebarea "De ce?"- la Evanghelia după Matei, nu avem ultima filă în manuscrisele mai vechi de sec. IV d.Ch., deci acestea nu conţin partea cu Matei 28:19. 

Iată ce declară un cercetător:

 „În singurul Codice (versiune) în care am fi avut păstrată o versiune mai veche, şi anume versiunea Siriacă Sinaitic şi în manuscrisul cel mai vechi Latin, paginile care conţin sfârşitul lui Matei sunt dispărute.”  (F.C. Conybeare).

Misterul se adânceşte şi mai mult, atunci când la anumiţi autori din antichitate, acest verset este formulat altfel. Ba avem chiar şi un manuscris ebraic, din secolul XIV d.Ch. (1380, versiunea Shem-Tob), care redă diferit Matei 28:19: "Duceţi-vă şi învăţaţi să continue toate lucrurile pe care eu vi le-am poruncit vouă în etern".

O ipoteză
Shem Tob ben Shaprut din Tudela, a copiat textul lui Nestor, un evreu ce a fost preot romano-catolic, dar care s-a reconvertit la iudaism. Se presupune că acesta a trăit în sec. VI şi a tradus un text latin. Dacă este aşa, atunci în sec. VI încă mai exista un text latin compatibil cu celelalte texte care vorbesc de botezul făcut de apostoli, pomenind doar numele Domnului Isus.

Avand in vedere ca exista doua tipuri de manuscrise pentru versetele de la Matei 28:19,20, si o porunca clara de a face totul in numele Domnului Ieshua, ce nume trebuie invocat la botez? "Te botez in numele Domnului Ieshua" sau "Te botez in numele Tatalui, al Fiului si al Sfantului Duh"? De ce apostolii au botezat doar in numele Domnului Ieshua? Dati-mi macar 1 singur verset in care ei au botezat dupa "formula" actuala din Biblie.

Coloseni 3:17. Si orice faceti, cu cuvantul sau cu fapta, sa faceti totul in Numele Domnului Ieshua si multumiti, prin El, lui Dumnezeu Tatal.

Porunca este clara:
Coloseni 3:17. Si orice faceti, cu cuvantul sau cu fapta, sa faceti totul in Numele Domnului Ieshua si multumiti, prin El, lui Dumnezeu Tatal.

Dumnezeu Tatal nu este eliminat. Ni se cere sa-i multumim pentru toate, deci si pentru botez. Botezul nu este facut in numele Tatalui, dar se multumeste pentru botez Tatalui, in numele Fiului, deoarece chiar Tatal a trimis pe Fiul sa boteze si sa faca ucenici. Este ceva sublim!
Motto: Toti cei care au trecut prin Marea Rosie, "s-au botezat" pentru Moise. Adica, pentru a-l urma.
E simplu. Noi suntem ucenici, asta inseamna sa il urmezi pe "mester" (maistru). Faci ce face mesterul. Domnul Ieshua s-a botezat, deci si noi trebuie. Insa Tatal nu s-a botezat.

Fratele Viorel Ratiu (baptist) reda Matei 28:18,19 in felul urmator, justificand intr-o vasta nota marginala pozitia sa:

18. Si apropiindu-Se, Iesus le-a vorbit, zicand: Mi-a fost data toata autoritatea in cer si pe pamant.
19. Ducandu-va deci, discipolizati toate natiunile in Numele Meu;
20. invatandu-i sa respecte toate cate v-am ordonat. Si iata! Eu sunt cu voi in toate zilele, pana la sfarsitul epocii. (amin)

Asemanator am redat si noi in Recenzia Evangheliei Dupa Matei:

18 Şi Ieşhua, apropiindu-se, le-a vorbit, spunând: "Toată autoritatea mi-a fost dată în cer şi pe pământ.
19 Duceţi-vă şi faceţi ucenici din toate naţiunile, botezându-i în numele meu1,
20 Învăţându-i să păzească toate câte
v-am poruncit! Şi, iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul veacului."

Nota marginala 1

1Eusebiu De Cesareea şi Aprahates, doi episcopi pezenţi la Conciliul de la Niceea din 325, citează diferit acest verset.

Privind la istoricul bisericesc Eusebiu (sec III-IV) in scrierile sale citeaza din Matei 28:19 in trei moduri diferite:

- Prima formă: "duceţi-vă, faceți ucenici din toate neamurile" (de 7 ori)
- A doua formă: "duceţi-vă, faceți ucenici din toate neamurile in numele meu" (de 17 ori)
- Forma a treia: duceţi-vă şi faceţi ucenici din toate neamurile, botezându-i în Numele Tatălui, al Fiului şi al Duhului Sfânt (de 5 ori, dar dupa Conciliul de la Niceea din 325)

Varianta a treia contrazice toate celelalte declarații ale Scripturii (Faptele Apostolilor. 04:12, Phil. 2:10, Col. 3:17, Efeseni. 5:20), că atât învățătura și imersiunea se facea în numele lui Ieshua: Fapte 2:38, 3: 6, 4:18, 5:40, 8:12, 8:16, 9: 27-29, 25:26, 16:18, 19: 5, 19:13, 21 13, II Tesaloniceni 3:6, I Ioan 3:23.

Cercetatorii sustin, ca cele 5 locuri au fost scrise fie in cartile ce Eusebiu le-a scris dupa Conciliul de la Niceea din anul 325, fie la copierea cartilor, cel ce a copiat textul sa fi inserat textul din Matei 28:19 devenit intre timp corupt.

Precizez clar: NU SUNT "BRANHAMIST", nu stiu daca cititorii care vor gandi astfel, cat au citit din scrierile publicate pe blogurile mele, dar fratii si surorile care au citit ce am scris pana acum, pot sa confirme ca eu nu sustin "branhamismul".

Eu prezint doar ce constat. Am constatat ca exista doua versiuni, versiunea care are formularea lunga si versiunea cu formularea scurta a lui Matei 28:19.

Versiunea lunga apare in textul grec si versiunea scurta apare in textul ebraic si in anumite citate antice.

Versiunea scurta - Shem Tob - si citatele care o sustin din Eusebiu, Aprahat, Annarichus si Iustin Martirul este sustinta de apostoli. Daca pe timpul apostolilor exista versiunea lunga, ei de ce nu au respectat-o? Caci au botezat doar in numele lui Ieshua! Au scos ei prin asta pe Tatal? Nu, caci dupa Scripturi trebuie multumit Tatalui pentru botez!

Coloseni 3:17
Tot ceea ce faceţi, cu vorba sau cu fapta, să faceţi în Numele Domnului Ieshua, mulţumind, prin El, lui Dumnezeu Tatăl.
Te rog, draga cititorule, roaga-te si citeste cu atentie aceste versete:

Matei 28:19 Versiunea NTR, dupa textul grec din sec IV: Prin urmare, duceţi-vă şi faceţi ucenici din toate neamurile, botezându-i în Numele Tatălui, al Fiului şi al Duhului Sfânt

Matei 28:19 Versiunea Shem Tob, dupa textul ebraic din secolul XIII: Duceţi-vă şi învăţaţi să continue toate lucrurile pe care eu vi le-am poruncit vouă în etern.

Eusebiu, episcop de Cezarea din sec III-IV (port maritim in zona lui Israel), a citat de 17 ori (!) Matei 28:19, după cum urmează: Ducându-vă discipolizaţi toate naţiunile în numele meu, învăţându-le să respecte toate câte v-am poruncit.

Un calugar pe nume Annarikhus, tot din zona Israelului, in sec IV, citeaza Matei 28:19 in felul urmator: Mergeţi înainte în lumea întreagă şi învăţaţi toate naţiunile în numele meu în orice loc.

De ce textele din zona Israelului sunt la fel ca cel din versiunea lui Shem Tob?

Sa vedem cum au botezat apostolii?

Postez in continuare un post al lui ady-maris, de pe forumul forum.softpedia.com Spiritualitate si Religie; Ortodoxie

"Reflectii asupra interpolarii versetului din Matei 28;19.

Trebuie să acceptăm faptul că niciodată nu a fost folosită formula: În Numele Tatălui şi al Fiului şi al Duhului Sfânt.

Desigur, unii obiectează că aşa sună ordinul dat de Domnul Isus ucenicilor Săi. Iubite cititor, şi satana a spus Domnului: Căci este scris; (Matei 4:6).

Dar noi trebuie să avem descoperirea din partea Domnului, adevărata întrebuinţare, pentru că altfel posedăm numai litera şi adevăratul sens ne rămâne ascuns.

Începând cu Biserica originală din Ierusalim, aş vrea să redau câteva locuri din Biblie, care toate în unitate dovedesc cum s-a procedat la botez

Petru a fost folosit de multe ori de către Domnul, ca vorbitor. După revărsarea Duhului Sfânt, el este primul care vorbeşte mulţimii adunate în grabă. În Fapte 2:38 scrie: "şi fiecare din voi să fie botezat în Numele lui Isus Hristos".

Aici, pentru prima oară de la înfiinţarea Bisericii primare, se aminteşte botezul. Porunca sună clar: În Numele lui Isus Hristos.

Îl întâlnim aici pe apostolul Petru, cum el, plin de Duhul Sfânt, vorbeşte în locul Domnului. Încă de acest prim botez, Domnul Isus a spus foarte clar cum trebuie să se îndeplinească botezul în Biserica Sa, atât timp cât ea este pe pământ. Vai de acela care se abate de la porunca Domnului!

În Fapte 8:16b scrie: "ci fuseseră numai botezaţi în Numele Domnului Isus"

Filip a propovăduit Evanghelia în Samaria, şi în acelaşi fel, cum a făcut-o Petru la Ierusalim, a botezat şi el tot în Numele lui Isus. Este un alt om într-un alt oraş. Dar este acelaşi botez, pentru că este aceeaşi Evanghelie şi acelaşi Domn, a cărui poruncă este îndeplinită.
În Fapte 19:5 este scris: "au fost botezaţi în Numele Domnului Isus."

Acest botez este poruncit de Pavel, marele apostol al lui Dumnezeu. El spune în Galateni 1:11-12: Fraţilor, vă mărturisesc că Evanghelia propovăduită de mine, nu este de obârşie omenească; pentru că, n-am primit-o, nici n-am învăţat-o de la vreun om, ci prin descoperirea lui Isus Hristos;

Orice descoperire trebuie să corespundă cu Cuvântul lui Dumnezeu, pentru că altfel ea nu este de la Dumnezeu.

Noi constatăm aici în mod vădit cum Petru, Filip şi Pavel, toţi într-o deplină armonie, învaţă acelaşi lucru, pentru că sunt sub conducerea aceluiaşi Duh Sfânt.

Pentru Pavel, botezul este atât de important, încât el vorbeşte despre el nu numai în biserici, ci îl tratează şi în scrisorile sale. În Romani 6:3 scrie: Nu ştiţi că toţi câţi am fost botezaţi în Isus Hristos, am fost botezaţi în moartea Lui? .

Şi el se numără printre ei. Ce minunat! Prin aceasta putem înţelege că şi el a fost botezat în Numele lui Isus. Slăvit să fie Dumnezeu pentru Cuvântul Lui scump, care într-un chip aşa de minunat dă dezlegare asupra acestui punct!

Apostolul Pavel se adresează galatenilor cu cuvintele: Toţi care aţi fost botezaţi pentru Hristos, v-aţi îmbrăcat cu Hristos.. (Galateni 3:27).

Şi galatenii au trăit adevăratul botez. În legătură cu aceasta înţelegem şi cuvintele din Efeseni 4:5: Este un singur Domn, o singură credinţă, un singur botez.

Nu putem spune acelaşi lucru despre învălmăşeala din creştinismul de astăzi. Totuşi, pentru Dumnezeu şi pentru Biserica Sa, este valabil şi acum Cuvântul lui Dumnezeu şi de aceea este valabil numai botezul în Numele Domnului Isus Hristos.

Mărturia unităţii Sfintei Scripturi constă în aceea că iudei, samariteni, greci, romani, toţi au fost botezaţi în acelaşi fel.

Cine este altfel botezat, acela, din punct de vedere al Sfintei Scripturi, nu este botezat biblic. Dumnezeu să ajute fiecăruia să înţeleagă aceasta.

Încă un cuvânt pentru teologii şi credincioşii care nu sunt încă umpluţi cu Duhul Sfânt şi din cauza aceasta nu pot înţelege corect legătura dintre Matei 28:19 şi îndeplinirea actului botezului. Desigur, toţi au auzit proverbul: Totul este simplu, dacă înţelegi.

Aşa este şi cu botezul biblic. De ce au înţeles această taină oameni care n-au ştiut să scrie şi să citească? Răspunsul poate fi: pentru că Dumnezeu le-a descoperit-o."

Nu pot sa spun decat: Amin, la cele scrise!

Iata ca apar versiuni care exclud "forma lunga" a versetului din Matei 28:19

Reina Valera Restaurata 2011 Matei 28:19 "De aceea, mergeti, si invatati toate neamurile, scufundandu-i in Numele Meu."

Biblia kadosh apóstol Mateo
Biblia código real traducción directa de los manuscritos libro de apóstol Mateo3838
Mat 28:19 Por lo tanto, vayan a hacer talmidim a gente de todas las naciones,
[186] dándoles lainmersión en mi Nombre.[187]
Mat 28:20 ¡Y enséñenles a obedecer todo lo que les heordenado! Yo estaré con ustedes, sí, hasta el fin de la época." [188]

Alte versiuni care exclud:
Textul Ebraic Codul Regal
Biblia Israelita Nazarineana

Sursa
Christian Victor Craciun
https://www.facebook.com/groups/533515060036758/?pnref=lhc

Postez aici versetul din Matei 28:19 asa cum apare in Biblia editata de sambatari, pe care am cumparat-o de la presbiterul sambatar Miti Buhai (Maramures), cu 50 de lei:

"Duceti-va si faceti ucenici din toate popoarele si botezul lor sa fie in Numele Meu."

Aceasta versiune a aparut in anul 2013.

Acum cativa ani buni (2007 sau 2006), aflandu-ma la o adunare de sambatari din Maramures, am gasit un tract editat de ei in care se arata cum a fost deformat versetul din Matei 28:19. Deci unii dintre sambatari de mult timp botezau doar in numele Domnului Ieshua. Cine nu crede sa il intrebe pe prezbiterul adunarii sambatarilor din Cluj, Petrica Glodean, de pe str. Cosminului. Insa nu toti sambatarii sunt de acord cu formula scurta de botez, unii dintre ei, condusi de presbiterul Gheorge Balint din Arad, se opun si folosesc forma lunga a botezului.

Un alt grup care boteaza in forma scurta este cunoscut sub porecla de "branhamisti".
Temeri: Acceptarea formei scurte da dreptate branhamistilor, intarindu-i teologic. Nici vorba! Teologia lor este foarte gresita, fiind expusa de un anume Sabellius, de unde porecla de "sabellism": Tatal ceresc, Creatorul, a coborat pe pamant si prin nastere din fecioara Maria, a devenit Fiul lui Dumnezeu. Un adevar nu intareste niciodata neadevarul.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Sabelianism

Faptul ca apostolii au botezat in numele lui Ieshua, inseamna ca ei au fost "sabellisti" sau "branhamisti"? Unde a fost Sabellius si Branham pe timpul lor? Si mai ales ce au invatat apostolii si ce au invatat acestia? E o diferenta clara. Botezul nu-i leaga nicidecum, deci este o temere falsa.

Faptul ca Matei 28:19 a fost modificat se stia si inainte de a se naste W. M. Branham ((April 6, 1909; December 24, 1965). Deci noi nu il urmam pe el.

Unul dintre autori care a scris despre modificarile din Matei 28:19 este Christian Henry Forney (1829-1926). A scris cartea Istoria Bisericii Lui Dumnezeu in SUA (1914). Pe la 1883 a scris cartea The Christian Ordinances (Ordinarile Crestine), iar la capitolul X apare subiectul "Originea botezului intreit". (Origin of Trine Immersion). El spune ca noi avem "formula baptismala lunga", adaugata a botezului si ca aceasta nu a fost cunoscuta in Africa, pana ce un anume filozof Pantaneu, nu a adus o carte numita "Evanghelia Evreilor".
Cercetatorii de acum recunosc aproape in unanimitate, ca aceasta carte este o evanghelie apocrifa.

O temere adevarata:
Ceea ce ar trebui să vadă creştinii este că toţi aceia care au fost botezaţi în formula:
"în Numele Tatălui, al Fiului şi al Duhului Sfânt" sunt de fapt botezaţi după modelul (inventat al) bisericii romano-catolice şi nu după cel al apostolilor. Iar BR-C este o ramura mai moderata a curentelor gnostice timpurii.
Iar cine are "modelul" (prototipul), poate pretinde ca produsul este al lui.
Cardinalului iezuit Augustin Bea, avertiza tacit: 
"papa este "tatăl tuturor credincioşilor", şi pentru credincioşii evanghelici, care au botezul valabil, este necesară numai o reîntoarcere plină de dragoste în sânul bisericii mamă." (O. Markmann, Irrtümer der katholischen Kirche, pag. 22). 

Ce inseamna "botezat valabil", dupa parerea BR-C?
Cel în numele "Sfintei Treimi". 

Iata un mic comentariu, care explica toate:

"Astfel Papa Ioan XIII în 1962, a convocat un Consiliul Ecumenic II, la Vatican, şi a spus atât corpului catolic prezent, cât şi liderilor protestanţi să unească cultele lor cu Roma (ce s-a şi întâmplat în sens vag). Papa Ioan a folosit următoarea formulă: "v-aţi putea unii cu noi pentru că aveţi botezul nostru"."



7 comentarii:

  1. 19. Ducându-vă deci, discipolizaţi toate naţiunile; 20. învăţându-i să respecte toate câte vam poruncit.
    ... botezându-i în Numele Tatălui, al Fiului şi al Duhului Sfânt - e scos afară.
    Nu cunosc nici o biblie care a scos acest text. Şi în alte limbi, indiferent pe care o citeşti: textul e introdus. Nu ştiu cu ce autoritate e scos textul.
    Textul sinaiticus din Mat. 28 e pus pe internet: vezi - http://codexsinaiticus.org/de/manuscript.aspx?book=33&chapter=28&lid=de&side=r&verse=18&zoomSlider=0
    Şi acolo e textul: ... botezându-i în Numele Tatălui, al Fiului şi al Duhului Sfânt.
    Manuscrisul pe care se bazează fratele Raţiu are acest text. Îl are şi NestleAland, textul majoritar şi Textus Receptus - reconstrucţile cele mai cunoscute. Atunci de ce e pur şi simplu eliminat?
    Dar de ce nu la pus în paranteze, cum a făcut şi în altă parte cu texte nesigure, deşi acest text nu este nesigur? Cum de îndrăzneşte să facă o selecţie după cum îi place lui? Se poate pune repede stampila de "fidel", dar verificat după sinaiticus öi alte reconstrucţii se vede că nu e chiar aşa de fidel sau de exact cum pretinde autorul.
    Oare aşa să respectăm cuvântul lui Dumnezeu? Nu va judeca Dumnezeu pe cel ce scoate ceva din cuvântul său sacru? Apoc. 22:19

    RăspundețiȘtergere
  2. Sinaiticus e din secolul IV. Singurul manuscris cu autoritate finala ar fi cel autograf.
    Pentru a intregi cultura si zelul de cercetator si analist recomand articolul:
    http://jesus-messiah.com/apologetics/catholic/matthew2819.html

    RăspundețiȘtergere
  3. Legat de subiect: http://inasteptareatestului.blogspot.ro/2013/01/oare-botezul-trebuie-facut-in-numele.html

    RăspundețiȘtergere
  4. Bine, frate Ionică, spui că manuscrisul cu autoritate finală ar fi cel autograf. Ai tu cumva acest manuscris? Sau şti cine îl are? Să ne luăm acum după un manuscris ebraic, din secolul XIV d.Ch ? Sau după unele citate de la Eusebiu, Aprahat, Annarichus, Iustin şi mai stiu eu cine? Biblia spune că „orice vorbă să fie susţinută pe baza mărturiei a doi sau trei martori” Mat. 18:16. După câte am citit ai cam 5 marori. Ce e asta în comparaţie cu cele 5600 de manusrise găsite? Cât de sigur poţi fi pe martorii tăi? Sau pe un manuscris ebraic din secolul 14?
    Nu ar fi cazul să rămânem la cuvântul Domnului? El a veghiat peste acest cuvânt, ca să-l avem?
    Nu da vrabia din mănă pe cioara de pe gard - spune un proverv cu mult adevăr inclus.
    Mult mai grav e însă să respingi cuvântul lui Dumnezeu - în schimbul unor citate.
    Ce priveşte botezul:
    Nu există o "formulă magică" prin care ai adevăratul botez. Nu e contradicţie dacă se foloseşte o formulare oarecare. Aici se vede simplitatea bisericii primare. Ce ar fi dacă botezătorul şi botezatul doar se roagă fără să se aplice vre-o formulă? Ar fi botezul invalabil? Sau dacă ar fi după Rom.6:3 - "te botez în moartea lui Isus"? Chiar formularea "cea mai corectă" nu ar avea valoare, dacă pocăinţa candidatului nu ar fi sinceră.
    E un lucru rău, când din aceste întrebări se face o lege, care e impusă altora.
    Multă pace.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Frate Ioane,
      Nu stiu de ce am impresia ca tu ai trecut doar peste articol, asa cum un copilas trece peste mancare ca sa fuga la joaca.
      Daca mancai tot articolul raspunsul era deja acolo, la intrebarea ta:
      Varianta simpatizata de tine, nu are nici un suport biblic, caci multimea martorilor nu are nici o revelanta daca sunt falsi: Toti acesti martori adusi de tine contrazic flagrant Bblia. Varianta multimii martorilor falsi contrazice toate celelalte declarații ale Scripturii despre botez: (Faptele Apostolilor. 04:12, Phil. 2:10, Col. 3:17, Efeseni. 5:20), că atât învățătura și imersiunea se facea în numele lui Ieshua: Fapte 2:38, 3: 6, 4:18, 5:40, 8:12, 8:16, 9: 27-29, 25:26, 16:18, 19: 5, 19:13, 21 13, II Tesaloniceni 3:6, I Ioan 3:23.

      Te rog sa citesti cu atentie cele scrise aici, sunt din articolul de mai sus:

      "Coloseni 3:17. Si orice faceti, cu cuvantul sau cu fapta, sa faceti totul in Numele Domnului Ieshua si multumiti, prin El, lui Dumnezeu Tatal.

      Porunca este clara:
      Coloseni 3:17. Si orice faceti, cu cuvantul sau cu fapta, sa faceti totul in Numele Domnului Ieshua si multumiti, prin El, lui Dumnezeu Tatal.

      Dumnezeu Tatal nu este eliminat. Ni se cere sa-i multumim pentru toate, deci si pentru botez. Botezul nu este facut in numele Tatalui, dar se multumeste pentru botez Tatalui, in numele Fiului, deoarece chiar Tatal a trimis pe Fiul sa boteze si sa faca ucenici. Este ceva sublim!
      Motto: Toti cei care au trecut prin Marea Rosie, "s-au botezat" pentru Moise. Adica, pentru a-l urma.
      E simplu. Noi suntem ucenici, asta inseamna sa il urmezi pe "mester" (maistru). Faci ce face mesterul. Domnul Ieshua s-a botezat, deci si noi trebuie. Insa Tatal nu s-a botezat.

      Fratele Viorel Ratiu (baptist) reda Matei 28:18,19 in felul urmator, justificand intr-o vasta nota marginala pozitia sa:

      18. Si apropiindu-Se, Iesus le-a vorbit, zicand: Mi-a fost data toata autoritatea in cer si pe pamant.
      19. Ducandu-va deci, discipolizati toate natiunile in Numele Meu;
      20. invatandu-i sa respecte toate cate v-am ordonat. Si iata! Eu sunt cu voi in toate zilele, pana la sfarsitul epocii. (amin)

      Iar ucenicul fratelui Ratiu, Isfa Alin, reda astfel:

      18. Si apropiindu-Se, Iesus le-a vorbit, zicand: "mi-a fost data toata autoritatea in cer si pe pamant."
      19. Ducandu-va deci, discipolizati toate natiunile;
      20. invatandu-i sa respecte toate cate v-am poruncit. Si iata! Eu sunt cu voi in toate zilele, pana la sfarsitul epocii.

      Asemanator am redat si noi in Recenzia Evangheliei Dupa Matei:

      18 Şi Ieşhua, apropiindu-se, le-a vorbit, spunând: "Toată autoritatea mi-a fost dată în cer şi pe pământ.
      19 Duceţi-vă şi faceţi ucenici din toate naţiunile, botezându-i în numele meu1,
      20 Învăţându-i să păzească toate câte
      v-am poruncit! Şi, iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul veacului."

      Nota marginala 1

      1Eusebiu De Cesareea şi Aprahates, doi episcopi pezenţi la Conciliul de la Niceea din 325, citează diferit acest verset.

      Privind la istoricul bisericesc Eusebiu (sec III-IV) in scrierile sale citeaza din Matei 28:19 in trei moduri diferite:

      - Prima formă: "duceţi-vă, faceți ucenici din toate neamurile" (de 7 ori)
      - A doua formă: "duceţi-vă, faceți ucenici din toate neamurile din numele meu" (de 17 ori)
      - Forma a treia: duceţi-vă şi faceţi ucenici din toate neamurile, botezându-i în Numele Tatălui, al Fiului şi al Duhului Sfânt (de 5 ori, dar dupa Conciliul de la Niceea din 325)

      Varianta a treia contrazice toate celelalte declarații ale Scripturii (Faptele Apostolilor. 04:12, Phil. 2:10, Col. 3:17, Efeseni. 5:20), că atât învățătura și imersiunea se facea în numele lui Ieshua: Fapte 2:38, 3: 6, 4:18, 5:40, 8:12, 8:16, 9: 27-29, 25:26, 16:18, 19: 5, 19:13, 21 13, II Tesaloniceni 3:6, I Ioan 3:23.

      Ștergere
  5. Chiar asa sa fie problema cu manuscrisele, si noi cei mai simpli, nu prea intelegem treaba asta, intrebarea mea ar fi: Ce rau ar fi sa botezam in Numele Duhului Sfant? Chiar nu este botezul valabil in dreptul celor care s-au botezat in Numele Tatalui, al Fiului si al Duhului Sfant? Nu este Duhul Sfant in Scrtipturi? Este!

    Daca este, ce rau este sa ne botezam si in Numele Lui? Eu inteleg ca "formula" de botez nu este una magica. E vorba daca cineva crede in Dumnezeu si pe temeiul credintei cuiva are loc botezul. Cine nu crede în Duhul Sfant? Daca cineva nu crede in Duhul Sfant, poate sa fie botezat? Nu vorbesc daca este sau nu o Persoana. Doar daca crede in Duhul Sfant... Oricine si oricum ar fi. Si atunci ce e rau in a se boteza cineva pe baza credintei lui in Tatal, in Fiul si in Duhul Sfant? Mie mi se pare ca toata aceasta lupta de a-L da pe Duhul Sfant la o parte este BLASFEMIE, pacatul de neiertat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ca sa botezati in numele duhului sfant, ar trebui ca duhul sfant sa fie o persoana si sa aiba un nume. Dar este duhul sfant o persoana? Caci daca nu este, nu poate avea un nume, ci o denumire, fiindca este "ceva" si nu "cineva".
      1. Dumnezeu este duh, Fiul este un duh datator de viata, Satana este un duh ce lucreaza in fii ratacirii, ingerii si demonii sunt duhuri, credinciosii sunt duhovnicesti. Ce inseamna cuvantul duh?
      2. De ce toti apostolii trimite salutari de la Tatal si de la Fiul dar niciodata de la duhul sfant? Romani 1, Corinteni 1, Tesaloniceni 1 etc.
      3. De ce Apocalipsa il prezinta pe Tatal si pe Fiul pe tron, dar niciodata nu apare o a treia persoana langa ei?
      4. De ce duhul sfant apare ca un porumbel sau ca limbi de foc si nu apare niciodata ca forma asemanatoare oamenilor daca este o persoana, cum apare Tatal si Fiul?
      5. De ce Dumnezeu si Mielul sunt prezentati ca 2 persoane distincte, un duo ceresc si nu ca un trio ceresc, daca duhul sfant este persoana in toata cartea Apocalipsa?
      6. De ce nici într-o viziune biblica duhul sfant nu este prezentat ca o persoana, cum este Tatal si Fiul? (vezi Fapte7: 55,56; Isaia 6:1,2; Apocalipsa 4:2).
      7. De ce vorbeste Biblia de duhul sfant ca fiind duhul lui Dumnezeu si duhul lui Christos (Romani 8:9) daca duhul sfant este o persoana distincta de ei, si nu o manifestare a lor (Ioan 15:26).
      8. De ce Biblia vorbeste de relatia de intimitate si afectiune dintre Tatal si Fiul însa nu si de o astfel de relatie cu duhul sfant?
      9. De ce apostolul Ioan vorbeste de partasia cu Tatal si cu Fiul dar nu si cea cu duhul sfant?
      10. De ce în Biblie gasim cereri la Tatal si la Fiul însa nicaieri în Biblie nu gasim adresate duhului sfant?
      11. De ce la Apocalipsa 14:1 nu este trecut si numele duhului sfant pe fruntea celor 144.000?
      12. Daca Tatal are un duh iar Fiul are un duh atunci insemna ca si duhul sfant ca o persoana distincta de Tatal si Fiul are un duh?
      13. Daca duhul sfant este descris ca fiind "degetul" sau "mana" lui Dumnezeu Ezec. 3:14; Iov 26:13; Ps. 8:3; Luca 11:20 ce sens are sa spunem ca acesta este co-egal si co-etern cu Tatal ? Cum putem vorbi despre egalitate in acest caz din moment ce "degetul" si "mana" sunt supuse celui care le controleaza?
      14. Daca Duhul Adevarului (Ioan 14:17) este o persoana insemna ca si Duhul Ratacirii este o persoana conform 1 Ioan 4:6?
      15. O persoana este indivizibila, nu poate fi data cu masura sau fara masura. De ce duhul sfant este divizibil, poate fi dat cu masura daca este o persoana?

      16. Stim numele Tatalui (Iehova) si stim numele Fiului (Isus) dar care este numele duhului sfant daca este o persoana?

      Ștergere