miercuri, 17 iunie 2015

Proiectul “Biblia Antica Ante-Niceeana” - Evanghelia dupa Ioan, Capitolele XI-XV



Proiectul “Biblia Antica Ante-Niceeana” - Biblia antica inainte de Conciliul de la Niceea, 325
Cartile Vechiului si Noul Legamant inainte de interventiile scribale de modificare
Cartile Noului Legamant
Scrierile atribuite apostolului Ioan
Evanghelia redactata dupa apostolul Ioan
Autor narator: Apostolul Ioan
Asistent scribal: Un ucenic anonim
Ioan 1:14 si 1Ioan 1:1 foloseste acelasi cuvant "etheasametha" ("am vazut", "am contemplat"). Asa ceva nu putea spune decat cineva care a fost personal cu Fiul lui Dumnezeu. Fraze la persoana a doua, in care apostolul Ioan este numit "unul dintre ucenici" Ioan 13:23, arata ca apostolul Ioan a narat evanghelia unui ucenic al sau, care l-a asistat scriind cuvintele lui.

Capitolul XI
1. Si un oarecare Lazar din Betania, satul Mariei si al Martei, sora ei, era bolnav. 
2. Si Maria era aceea care a uns pe Domnul cu mir si i-a sters picioarele cu parul capului ei, si Lazar cel bolnav era fratele ei. 
3. Surorile au trimis sa-i spuna: "Domnule, iata ca acela pe care-l iubesti este bolnav."
4. Dar Isus, cand a auzit, a zis: "Boala aceasta nu este spre moarte, ci spre slava lui Dumnezeu, pentru ca Fiul lui Dumnezeu sa fie proslavit prin ea."
5. Si Isus iubea pe Marta si pe sora ei si pe Lazar.
6. Deci cand a auzit ca Lazar este bolnav, a mai ramas doua zile in locul in care era
7. si apoi a zis ucenicilor: "Haidem sa ne intoarcem in Iudeea."
8. "Invatatorule", i-au zis ucenicii, "acum, de curand, iudeii cautau sa te ucida cu pietre, si te intorci acolo?"
9. Isus a raspuns: "Nu sunt douasprezece ceasuri in zi? Daca umbla cineva ziua nu se impiedica, pentru ca vede lumina lumii acesteia;
10. dar daca cineva umbla noaptea, se impiedica, pentru ca n-are lumina in el."
11. Dupa aceste cuvinte, le-a zis: "Lazar, prietenul nostru, doarme, dar ma duc sa-l trezesc din somn."
12. Ucenicii asadar i-au zis: "Domnule, daca doarme, se va face bine."
13. Isus vorbise despre moartea lui, dar ei credeau ca vorbeste despre odihna prin somn.
14. Atunci Isus le-a spus pe fata: "Lazar a murit.
15. Si ma bucur ca n-am fost acolo, pentru voi, ca sa credeti. Dar hai sa mergem la el."
16. Atunci Toma, zis Geaman, a zis celorlalti ucenici: "Haidem sa mergem si noi sa murim cu el!"
17. Deci, cand a venit Isus, a aflat ca era de patru zile in mormant.
18. Si, fiindca Betania era aproape de Ierusalim, cam la cincisprezece stadii,
19. multi dintre iudei venisera la Marta si Maria, ca sa le mangaie pentru fratelui lor.
20. Cand a auzit Marta ca vine Isus, i-a iesit inainte; iar Maria sedea in casa.
21. Marta a zis lui Isus: "Domnule, daca ai fi fost aici, n-ar fi murit fratele meu!
22. Dar si acum, stiu ca orice vei cere de la Dumnezeu, iti va da Dumnezeu."
23. Isus i-a zis: "Fratele tau va invia."
24. "Stiu", I-a raspuns Marta, "ca va invia la inviere, in ziua de pe urma."
25. Isus i-a zis: "Eu sunt invierea si viata. Cine crede in mine, chiar daca ar fi murit, va trai.
26. Si oricine traieste si crede in mine nu va muri niciodata. Crezi lucrul acesta?"
27. "Da, Domnule", i-a zis ea, "eu cred ca tu esti Christosul, Fiul lui Dumnezeu, care trebuia sa vina in lume."
28. Si spunand aceste cuvinte, s-a dus si a chemat in ascuns pe sora ei, Maria, si i-a zis: "A venit invatatorul si te cheama."
29. Cum a auzit, s-a sculat repede si s-a dus la el.
30. Si Isus nu intrase inca in sat, ci era tot in locul unde il intampinase Marta.
31. Iudeii care erau cu Maria in casa si o mangaiau, cand au vazut-o sculandu-se iute si iesind afara, au mers dupa ea, zicand: "Se duce la mormant, ca sa planga acolo."
32. Maria, asadar, cand a ajuns unde era Isus si l-a vazut, s-a aruncat la picioarele lui si i-a zis: "Domnule, daca ai fi fost aici, n-ar fi murit fratele meu."
33. Deci Isus, cand a vazut-o plangand, pe ea si pe iudeii care venisera cu ea, s-a infiorat in duhul lui si s-a tulburat.
34. Si a zis: "Unde l-ati pus?" "Domnule", i-au raspuns ei, "vino si vezi."
35. Isus plangea.
36. Atunci iudeii au zis: "Iata cat de mult il iubea!"
37. Si unii dintre ei ziceau: "El, care a deschis ochii orbului, nu putea face ca nici omul acesta sa nu moara?"
38. Isus s-a infiorat din nou in sine si a venit la mormant. Si era o pestera si o piatra era asezata pe ea.
39. "Dati piatra la o parte", a zis Isus. Marta, sora celui mort, i-a zis: "Domnule, miroase greu, caci este de patru zile."
40. Isus i-a zis: "Nu ti-am spus ca, daca vei crede, vei vedea slava lui Dumnezeu?"
41. Au luat asadar piatra. Si Isus a ridicat ochii si a zis: "Tata, iti multumesc ca m-ai ascultat.
42. Stiam ca totdeauna ma asculti, dar vorbesc astfel pentru multimea care sta imprejur, ca sa creada ca tu m-ai trimis."
43. Dupa ce a zis aceste cuvinte, a strigat cu glas tare: "Lazare, vino afara!"
44. Si mortul a iesit, fiind legat la maini si picioare cu fasii de panza si fata ii era infasurata cu un stergar. Isus le-a zis: "Dezlegati-l si lasati-l sa mearga."
45. Multi din iudeii care venisera la Maria, cand au vazut ce a facut, au crezut in el.
46. Dar unii din ei s-au dus la farisei si le-au spus ce facuse Isus.
47. Atunci preotii cei mai de seama si fariseii au adunat sinedriul si au zis: "Ce vom face? Omul acesta face multe semne.
48. Daca-l lasam asa, toti vor crede in el, si vor veni romanii si ne vor lua deopotriva si locul si natiunea."
49. Unul din ei, Caiafa, care era mare preot in anul acela, le-a zis: "Voi nu stiti nimic;
50. nici nu va ganditi ca este in folosul vostru sa moara un singur om pentru popor si sa nu piara toata natiunea?"
51. Dar lucrul acesta nu l-a spus de la el, ci, fiind mare preot in anul acela, a prorocit ca Isus avea sa moara pentru natiune.
52. Si nu numai pentru acea natiune, ci si ca sa adune intr-una singura pe copiii lui Dumnezeu, cei risipiti.
53. Din ziua aceea, asadar, s-au sfatuit sa-l omoare.
54. De aceea, Isus nu mai umbla pe fata printre iudei, ci a plecat de acolo in tinutul de langa pustie, intr-o cetate numita Efraim, si a ramas acolo impreuna cu ucenicii.
55. Dar Pastile iudeilor era aproape si multi oameni din regiunea de afara s-au suit la Ierusalim, inainte de Pasti, ca sa se curateasca.
56. Ei cautau pe Isus si vorbeau unii cu altii in templu: "Ce credeti? N-are sa vina la sarbatoare?"
57. Iar preotii cei mai de seama si fariseii poruncisera ca, daca va sti cineva unde este, sa le dea de stire ca sa-l prinda.
Capitolul XII
1. Cu sase zile inainte de Pasti, Isus a venit in Betania, unde era Lazar, care fusese mort si pe care il inviase din morti.
2. Acolo i-au pregatit o cina. Marta slujea, iar Lazar era unul din cei ce stateau la masa cu El.
3. Maria, deci, luand un litru cu parfum de nard curat, de mare pret, a uns picioarele lui Isus si i-a sters picioarele cu parul ei; si s-a umplut casa de mirosul parfumului.
4. Unul din ucenicii sai, Iuda a lui Simon Iscarioteanul, care avea sa-l dea prins, a zis:
5. "De ce nu s-a vandut acest parfum cu trei sute de dinari si sa se fi dat saracilor?"
6. Dar el zicea lucrul acesta nu pentru ca purta grija de saraci, ci pentru ca era un hot si, pentru ca el tinea punga, lua el din ce se punea in ea.
7. Dar Isus a zis: "Las-o; caci ea l-a pastrat pentru ziua ingroparii mele.
8. Pe saraci ii aveti totdeauna cu voi, dar pe mine nu ma aveti totdeauna."
9. O mare multime de iudei au aflat ca era acolo si au venit acolo, nu numai pentru Isus, ci ca sa vada si pe Lazar, pe care-l inviase din morti.
10. Dar preotii cei mai de seama s-au sfatuit sa omoare si pe Lazar,
11. caci din pricina lui multi iudei plecau de la ei si credeau in Isus.
12. A doua zi, o multime mare care venise la sarbatoare, cum a auzit ca vine Isus in Ierusalim,
13. a luat ramuri de palmier si i-a iesit in intampinare, strigand: "Hosanna, (Mantuiste, te rog) binecuvantat ce vii in numele lui Iehova, rege al lui Israel!"
14. Si Isus a gasit un magarus si a incalecat pe el, dupa cum este scris:
15. "Nu te teme, fiica Sionului; iata regele tau vine calare pe manzul unei magarite."
16. Ucenicii lui n-au inteles aceste lucruri de la inceput; dar, dupa ce Isus a fost slavit, si-au adus aminte ca aceste lucruri erau scrise despre el si ca ei le implinisera cu privire la el.
17. Cei marturisind asadar multimii, fusesera impreuna cu el, cand chemase pe Lazar din mormant si-l inviase din morti.
18. Si multimea i-a iesit in intampinare, pentru ca aflase ca facuse semnul acesta.
19. Fariseii au zis deci intre ei: "Vedeti ca nu castigati nimic: iata, lumea se duce dupa el!"
20. Si erau niste greci dintre cei ce se suisera sa se inchine la sarbatoare,
21. ei s-au apropiat de Filip, care era din Betsaida Galileii, l-au rugat si au zis: "Domnule, am vrea sa vedem pe Isus."
22. Filip s-a dus si a spus lui Andrei; Andrei si Filip au spus lui Isus.
23. Dar Isus le-a raspuns, zicand: "A sosit ceasul sa fie preamarit Fiul omului.
24. Adevarat, adevarat va spun ca daca grauntele de grau care a cazut pe pamant nu moare, ramane singur; dar daca moare, aduce mult rod.
25. Cine isi iubeste sufletul il va pierde; si cine isi uraste sufletul in lumea aceasta il va pastra pentru viata vesnica.
26. Daca imi slujeste cineva, sa ma urmeze; si unde sunt eu, acolo va fi si slujitorul meu. Daca imi slujeste cineva, Tatal il va cinsti.
27. Acum sufletul meu este tulburat. Si ce voi zice?… Tata, scapa-ma din ceasul acesta?… Dar tocmai pentru aceasta am venit pana la ceasul acesta!
28. Tata, proslaveste numele tau!" Si din cer s-a auzit un glas care zicea: "L-am si preamarit si il voi mai preamari!"
29. Multimea care statea si care auzise a zis ca a fost un tunet. Altii ziceau: "Un inger a vorbit cu el!"
30. Isus a raspuns: "Nu pentru mine a venit glasul acesta, ci pentru voi.
31. Acum are loc judecata lumii acesteia; acum stapanitorul lumii acesteia va fi aruncat afara.
32. Si eu, daca voi fi inaltat de pe pamant, voi atrage la mine insumi pe toti." 
33. Vorbind astfel, arata cu ce moarte avea sa moara. 
34. Multimea i-a raspuns: "Noi am auzit din Lege ca Christosul ramane vesnic; cum dar zici tu ca "Fiul omului trebuie sa fie inaltat"? Cine este acest Fiu al omului?"
35. Isus le-a zis: "Lumina mai este putin timp in mijlocul vostru. Umblati cat aveti lumina, ca sa nu va cuprinda intunericul; cine umbla in intuneric nu stie unde merge.
36. Atat timp cat aveti lumina, credeti in lumina, ca sa fiti fii ai luminii." Isus le-a spus aceste lucruri, apoi a plecat si s-a ascuns de ei.
37. Macar ca facuse atatea semne inaintea lor, ei tot nu credeau in el,
38. ca sa se implineasca cele spusese de prorocul Isaia: "Cine a crezut ce a auzit de la noi? Si cui i-a fost descoperit bratul lui Iehova?"
39. De aceea nu puteau sa creada, pentru ca Isaia a mai zis:
40. "Le-a orbit ochii si le-a impietrit inima, ca sa nu vada cu ochii, sa nu inteleaga cu inima, sa nu se intoarca, si sa-i vindec."
41. Isaia a spus aceste lucruri cand a vazut slava lui si a vorbit despre el.
42. Totusi, chiar dintre capetenii, multi au crezut in el, dar, din cauza fariseilor, nu-l marturiseau pe fata, ca sa nu fie dati afara din sinagoga;
43. caci au iubit mai mult slava oamenilor decat slava lui Dumnezeu.
44. Dar Isus a strigat si a spus: "Cine crede in mine, nu crede in mine, ci in cel care m-a trimis pe mine.
45. Si cine ma vede pe mine, vede pe cel ce m-a trimis pe mine.
46. Eu am venit ca sa fiu o lumina in lume, pentru ca oricine crede in mine sa nu ramana in intuneric.
47. Daca aude cineva cuvintele mele, si nu le pazeste, nu eu il judec; caci eu n-am venit sa judec lumea, ci sa mantuiesc lumea.
48. Pe cine ma respinge si nu primeste cuvintele mele, are cine sa-l judece; cuvantul pe care l-am vestit eu, acela il va judeca in ziua de apoi.
49. Caci eu n-am vorbit de la mine insumi, ci Tatal, care m-a trimis, el insusi mi-a poruncit ce trebuie sa spun si cum trebuie sa vorbesc.
50. Si stiu ca porunca lui este viata vesnica. De aceea lucrurile pe care le spun, le spun asa cum mi le-a spus Tatal."
Capitolul XIII
1. Insa inainte de sarbatoarea Pastilor, Isus, stiind ca i-a sosit ceasul sa plece din lumea aceasta la Tatal si fiindca iubea pe ai sai care erau in lume, i-a iubit pana la capat.
2. In timpul cinei, dupa ce Diavolul pusese in inima lui Iuda a lui Simon Iscarioteanul, gandul sa-l vanda,
3. fiindca stia ca Tatal ii daduse toate lucrurile in maini, ca de la Dumnezeu a venit si la Dumnezeu se duce,
4. s-a sculat de la cina, s-a dezbracat de hainele lui, a luat un stergar si s-a incins cu el.
5. Apoi a turnat apa intr-un lighean si a inceput sa spele picioarele ucenicilor si sa le stearga cu stergarul cu care era incins.
6. A venit deci la Simon Petru, care i-a zis: "Domnule, Tu sa-mi speli mie picioarele?"
7. Isus a raspuns si i-a zis: "Ce fac eu, tu nu pricepi acum, dar vei pricepe dupa aceea."
8. Petru i-a zis: "Niciodata nu-mi vei spala picioarele!" Isus i-a raspuns: "Daca nu te spal eu, nu ai parte cu mine."
9. "Domnule", I-a zis Simon Petru, "nu numai picioarele, ci si mainile si capul!"
10. Isus i-a zis: "Cine are tot trupul spalat, nu are nevoie decat sa-i fie spalate picioarele, caci este cu totul spalat; si voi sunteti curati, dar nu toti."
11. Caci stia pe cel care avea sa-l vanda; de aceea a zis: "Nu toti sunteti curati."
12. Dupa ce le-a spalat picioarele, si-a luat hainele, s-a asezat iarasi la masa si le-a zis: "Intelegeti voi ce v-am facut eu?
13. Voi ma numiti "Invatatorul si Domnul" si bine ziceti, caci sunt.
14. Deci, daca eu, Domnul si Invatatorul vostru, v-am spalat picioarele, si voi sunteti datori sa va spalati picioarele unii altora;
15. caci eu v-am dat un exemplu, pentru ca asa cum am facut eu, sa faceti si voi.
16. Adevarat, adevarat va spun, robul nu este mai mare decat domnul sau, nici trimisul mai mare decat cel ce l-a trimis.
17. Daca stiti aceste lucruri, ferice de voi daca le faceti.
18. Nu vorbesc despre voi toti; cunosc pe aceia pe care i-am ales. Dar trebuie sa se implineasca Scriptura: "Cel care mananca paine cu mine a ridicat calcaiul impotriva mea."
19. Va spun lucrul acesta de pe acum, inainte de a se intampla, pentru ca, atunci cand se va intampla, sa credeti ca eu sunt.
20. Adevarat, adevarat va spun ca cine primeste pe acela pe care-l trimit eu, pe mine ma primeste; si cine ma primeste pe mine primeste pe cel ce m-a trimis pe mine."
21. Dupa ce a spus aceste cuvinte, Isus s-a tulburat in duh, a marturisit si a zis: "Adevarat, adevarat va spun ca unul din voi ma va vinde."
22. Ucenicii se uitau deci unii la altii, neantelegand despre cine vorbeste.
23. Unul din ucenici, acela pe care-l iubea Isus, era rezemat pe sanul lui Isus.
24. Simon Petru i-a facut asadar semn sa intrebe cine este acela despre care vorbea Isus.
25. Si s-a rezemat pe pieptul lui Isus si i-a zis: "Domnule, cine este?"
26. Isus a raspuns: "Acela caruia ii voi muia bucatica si i-o voi da." Si inmuind bucatica a dat-o lui Iuda a lui Simon Iscarioteanul.
27. Si dupa bucatica, a intrat Satan. Isus i-a zis: "Ce faci, fa repede."
28. Dar nici unul din cei asezati, n-a inteles pentru ce ii zisese aceste vorbe.
29. Unii presupuneau ca, deoarece Iuda avea punga, Isus voia sa-i spuna: "Cumpara ce ne trebuie pentru sarbatoare"; sau sa dea ceva saracilor.
30. Asadar, primind bucatica, a iesit afara indata. Era noapte.
31. Dupa ce a iesit el, Isus a zis: "Acum, Fiul omului a fost preamarit si Dumnezeu a fost preamarit in el.
32. Daca Dumnezeu a fost preamarit in el, si Dumnezeu il va preamari in el insusi si-l va preamari indata.
33. Copilasilor, mai sunt putin cu voi. Ma veti cauta, si, cum am spus iudeilor ca unde ma duc eu, ei nu pot veni, tot asa va spun si voua acum.
34. Va dau o porunca noua: sa va iubiti unul pe altul; cum v-am iubit eu, asa sa va iubiti si voi unul pe altul.
35. Prin aceasta vor cunoaste toti ca sunteti ucenicii mei, daca veti avea dragoste intre voi."
36. Simon Petru i-a zis, "Domnule", unde te duci?" Isus i-a raspuns: "Tu nu poti veni acum dupa mine, unde ma duc eu; dar mai tarziu ma vei urma."
37. "Domnule", i-a zis Petru, "de ce nu pot veni dupa tine acum? Eu imi voi da viata pentru tine."
38. Isus raspunde: "Iti vei da viata pentru mine? Adevarat, adevarat iti spun ca nu va canta cocos, pana te vei lepada de mine de trei ori.
Capitolul XIV
1. Sa nu vi se tulbure inima! Credeti in Dumnezeu, credeti si in mine!
2. In casa Tatalui meu sunt multe locasuri. Daca n-ar fi asa, v-as fi spus oare ca ma duc sa va pregatesc un loc?
3. Si daca ma voi duce si va voi pregati un loc, voi veni din nou si va voi lua la mine insumi, ca acolo unde sunt eu, sa puteti fi si voi.
4. Stiti unde ma duc si stiti si calea."
5. "Domnule", i-a zis Toma, "nu stim unde te duci; cum putem sa stim calea?"
6. Isus i-a zis: "Eu sunt calea si adevarul si viata; imeni nu vine la Tatal decat prin mine.
7. Daca m-ati fi cunoscut pe mine, ati fi cunoscut si pe Tatal meu. Si de acum incolo il veti cunoaste; si l-ati si vazut."
8. "Domnule", i-a zis Filip, "arata-ne pe Tatal, si ne este de ajuns."
9. Isus i-a zis: "De atata timp sunt cu voi si nu m-ai cunoscut, Filipe? Cine m-a vazut pe mine a vazut pe Tatal. Cum zici tu: "Arata-ne pe Tatal"?
10. Nu crezi ca eu in Tatal, si Tatal in mine este? Cuvintele pe care vi le spun eu, nu le spun de la mine; ci Tatal, care locuieste in mine, el face aceste lucrari.
11. Credeti-ma ca eu sunt in Tatal, si Tatal este in mine; credeti-ma cel putin pentru lucrarile acestea.
12. Adevarat, adevarat va spun, cine crede in mine va face si el lucrarile pe care le fac eu; ba inca va face altele si mai mari decat acestea, pentru ca eu ma duc la Tatal;
13. si orice veti cere in numele meu, voi face, pentru ca Tatal sa fie preamarit in Fiul.
14. Daca veti cere ceva in numele meu, voi face.
15. Daca ma iubiti, veti pazi poruncile mele.
16. Si eu voi ruga pe Tatal si el va va da un alt mangaietor, care sa fie cu voi pentru totdeauna,
17. duhul adevarului, pe care lumea nu-l poate primi, pentru ca nu-l vede si nu-l cunoaste; dar voi il cunoasteti, caci ramane cu voi si va fi in voi.
18. Nu va voi lasa orfani, voi veni la voi.
19. Inca puin si lumea nu ma va mai vedea, dar voi ma veti vedea; pentru ca eu traiesc, si voi veti trai.
20. In ziua aceea, veti cunoaste ca eu sunt in Tatal meu, voi in mine si eu in voi.
21. Cine are poruncile mele si le pazeste acela ma iubeste; si cine ma iubeste va fi iubit de Tatal meu. Eu il voi iubi si ma voi arata lui."
22. Iuda, nu Iscarioteanul, i-a zis: "Domnule, cum se face ca te vei arata noua, si nu lumii?"
23. Isus a raspuns si i-a zis: "Daca ma iubeste cineva, va pazi cuvantul meu, si Tatal meu il va iubi. Noi vom veni la el si ne vom face locuinta impreuna cu el.
24. Cine nu ma iubeste, nu pazeste cuvintele mele. Si cuvantul pe care-l auziti nu este al meu, ci al Tatalui, care m-a trimis.
25. V-am spus aceste lucruri cat mai sunt cu voi.
26. Dar mangaietorul, duhul sfant, pe care Tatal il va trimite in numele meu, va va invata toate si va va aduce aminte de tot ce v-am spus eu.
27. Va las pacea, va dau pacea mea. Nu v-o dau cum o da lumea. Sa nu vi se tulbure inima, nici sa nu se inspaimante.
28. Ati auzit ca v-am spus: "Ma duc, si voi veni la voi." Daca m-ati iubi, v-ati fi bucurat ca ma duc la Tatal, fiindca Tatal este mai mare decat mine.
29. Si v-am spus aceste lucruri acum, inainte de a se intampla, pentru ca, atunci cand se vor intampla, sa credeti.
30. Nu voi mai vorbi mult cu voi; caci vine stapanitorul lumii acesteia si el n-are nimic in mine;
31. dar fac asa cum mi-a poruncit Tatal, pentru ca sa cunoasca lumea ca eu iubesc pe Tatal. Sculati-va, hai sa plecam de aici!
Capitolul XV 
1. Eu sunt adevarata vita, si Tatal meu este viticultorul.
2. Pe orice mladita care n-aduce roada in mine, el o taie; si pe orice care aduce roada, o curateste, ca sa aduca si mai multa roada.
3. Acum voi sunteti curati, din pricina cuvantului pe care vi l-am spus.
4. Ramaneti in mine si eu in voi; dupa cum mladita nu poate sa aduca roada de la sine, daca nu ramane in vita, tot asa nici voi, daca nu ramaneti in mine.
5. Eu sunt vita, voi mladitele. Cine ramane in mine si in cine-s eu aduce multa roada; caci despartiti de mine nu puteti face nimic.
6. Daca cineva nu ramane in mine, este aruncat afara, ca mladita si se usuca; si ele sunt stranse, aruncate in foc si ard.
7. Daca ramaneti in mine si cuvintele mele raman in voi, cereti orice veti vrea si vi se va da.
8. In aceasta Tatal meu este preamarit: sa aduceti roada multa si sa fiti ucenici ai mei.
9. Cum m-a iubit pe mine Tatal, asa v-am iubit si eu pe voi. Ramaneti in iubirea mea!
10. Daca paziti poruncile mele, veti ramane in iubirea mea, dupa cum si eu am pazit poruncile Tatalui meu si raman in iubirea lui.
11. V-am spus aceste lucruri, pentru ca bucuria mea sa ramana in voi si bucuria voastra sa fie deplina.
12. Aceasta este porunca mea: sa va iubiti unul pe altul, asa cum v-am iubit eu.
13. Nimeni nu are o iubire mai mare decat acel care isi da viata pentru prietenii sai.
14. Voi sunteti prietenii dei, daca faceti ceea ce va poruncesc eu.
15. Nu va mai numesc robi, pentru ca robul nu stie ce face stapanul sau; ci v-am numit prieteni, pentru ca v-am facut cunoscut tot ce am auzit de la Tatal meu.
16. Nu voi m-ati ales pe mine, ci eu v-am ales pe voi si v-am randuit sa mergeti si sa aduceti roada si roada voastra sa ramana, pentru ca orice veti cere de la Tatal in numele meu sa va dea.
17. Va poruncesc aceste lucruri, ca sa va iubiti unul pe altul.
18. Daca va uraste lumea, stiti ca pe mine m-a urat inaintea voastra.
19. Daca ati fi din lume, lumea ar iubi ce este al ei; dar, pentru ca nu sunteti din lume si pentru ca eu v-am ales din mijlocul lumii, de aceea lumea va uraste.
20. Aduceti-va aminte de cuvantul pe care vi l-am spus: "Robul nu este mai mare decat stapanul sau." Daca m-au persecutat pe mine, si pe voi va vor persecuta; daca au pazit cuvantul meu, si pe al vostru il vor pazi.
21. Dar va vor face toate aceste lucruri din cauza numelui meu, pentru ca ei nu cunosc pe cel care m-a trimis.
22. Daca n-as fi venit si nu le-as fi vorbit, n-ar avea pacat; dar acum n-au nici o dezvinovatire pentru pacatul lor.
23. Cine ma uraste pe mine uraste si pe Tatal meu.
24. Daca n-as fi facut intre ei lucrari pe care nimeni altul nu le-a facut, n-ar avea pacat; dar acum ei au vazut si m-au urat si pe mine si pe Tatal meu.
25. Dar acesta ca sa se implineasca cele scrise in Legea lor: "M-au urat fara temei."
26. Cand va veni mangaietorul, pe care-l voi trimite de la Tatal, duhul adevarului, care iese de la Tatal, el va marturisi despre mine.
27. Si voi de asemenea, veti marturisi, pentru ca ati fost cu mine de la inceput.



Puteţi adresa orice sesizare asupra textului scriindu-mi pe bibliaantica@yahoo.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu