duminică, 31 ianuarie 2016

Locurile din Vechiul Testament unde Ihwh (Yhwh) a fost inlocuit cu Adonai - Partea 1

Conform adnotarilor (comentariilor) facute de masoreti in Masora, soferimii au inlocuit de 134 de ori "Ihwh" (Yhwh) (numele divin) cu "Adonai" (Domnul meu) si in 17 locuri prin "Elohim" (Dumnezeu).

Aici puteti urmari liniile directoare ale statiilor transmiterii textului. Veti observa ca pana la Textul Masoretic sunt trei statii de text.


Locurile unde s-au mai făcut modificări:

Geneza 18:3.
"şi a zis ingerului lui Iehova: „Dacă am căpătat favoare în ochii tăi, nu trece, te rog, de la robul tău."
Geneza 18:27.
Şi Avraam a răspuns ingerului lui Iehova şi a zis: „Iată acum, am îndrăznit să vorbesc, eu, care sunt pulbere şi cenuşă. 
Geneza 18:30.
Şi el a zis ingerului lui Iehova: „Să nu fii supărat, te implor, dacă vorbesc : poate că se vor găsi acolo treizeci“. Şi el i-a zis: „N-o voi face, dacă voi găsi acolo treizeci“.
Geneza 18:32.
Şi el a zis ingerului lui Iehova: „Oh, să nu fii supărat, te implor, şi voi mai vorbi numai de data aceasta: poate că zece se vor găsi acolo“. Şi el i-a zis: „N-o voi nimici, pentru cei zece“.
Geneza 19:18.
Şi Lot le-a zis ingerilor lui Iehova: „Va implor!" 
Geneza 20:4.
Dar Abimelec nu se apropiase de ea. Şi a zis ingerului lui Iehova „Vei ucide tu şi o naţiune dreaptă?"

Cand a aparut saducheismul (negarea ingerilor) intre preoti, soferimii preotilor n-au schimbat numai cuvinte ci au si eliminat cuvinte, aranjand propozitiile in asa fel, ca si cum Dumnezeu s-a coborat si a vorbit cu oamenii.

Marturia interioara a Bibliei:

Exod 6:3. Eu m-am arătat (este vorba de aratare in vis) lui Avraam, lui Isaac şi lui Iacov, ca Dumnezeul cel Prea-Inalt; dar n-am fost cunoscut de el sub numele meu ca "Iehova."
Ioan 1:18. Inca nimeni nu l-a văzut vreodată pe Dumnezeu; singurul nascut (al lui Dumnezeu), cel fiind la sânul Tatălui, acela l-a făcut cunoscut.
1Timotei 6:16. El care singur are nemurirea, locuind într-o lumină de care nu te poţi apropia, pe care nici un om nu l-a văzut, nici nu-l poate vedea; lui onoare şi putere eternă! Amin. 
Evrei 13:2. Nu uitaţi primirea de straini ca oaspeţi, pentru că, prin aceasta, unii, fără să ştie, au găzduit îngeri.
Fapte 23:8. Pentru că saducheii zic că nu există înviere, nici înger, nici duh, dar fariseii le mărturisesc pe amândouă.
 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu