vineri, 12 februarie 2016

Locurile din Vechiul Testament unde Ihwh (Yhwh) a fost inlocuit cu Adonai - Partea 11

Conform adnotarilor (comentariilor) facute de masoreti in Masora, soferimii au inlocuit de 134 de ori "Ihwh" (Yhwh) (numele divin) cu "Adonai" (Domnul meu) si in 17 locuri prin "Elohim" (Dumnezeu).

Aici puteti urmari liniile directoare ale statiilor transmiterii textului. Veti observa ca pana la Textul Masoretic sunt trei statii de text.


In continuare voi reda in stil autentic locurile unde Ihwh (Yhwh) a fost inlocuit cu Adonai (Domnul meu):
 

Amos 5:16
Căutaţi pe Iehova şi veţi trăi, ca nu cumva el să izbucnească în casa lui Iosif ca focul şi s-o mistuie şi să nu fie nimeni în Betel care să-l stingă.

Amos 7:7,8
Aşa mi-a arătat; şi, iată, Iehova stătea pe un zid făcut cu firul cu plumb, cu un fir cu plumb în mâna sa.
8. Şi Iehova mi-a zis: „Ce vezi, Amos?“ Şi eu am zis: „Un fir cu plumb“. Şi Iehova a zis: „Iată, voi pune un fir cu plumb în mijlocul poporului meu Israel, nu voi mai trece pe lângă ei.

Amos 9:1
Am văzut pe Iehova stând pe altar. Şi el a zis: „Loveşte capitelul, ca să se clatine pragurile şi zdrobeşte-l în bucăţi peste capetele tuturor; şi voi ucide cu sabia pe ultimul dintre ei; acela dintre ei care fuge nu va scăpa prin fugă şi acela dintre ei care scapă, nu va fi scăpat.

Mica 1:2
Ascultaţi, voi, toate popoarele! Ia aminte, pământule, şi tot ce este pe tine! Şi Domnul meu Iehova să fie martor împotriva voastră, Iehova din templul său cel sfânt!

Zaharia 9:4
Iată, Iehova va pune stăpânire pe el şi îi va zdrobi puterea în mare şi va fi mistuit de foc.
 
Maleachi 1:12,14
 „Dar voi îl profanaţi prin aceea că ziceţi: «Masa lui Iehova este întinată; şi rodul ei, mâncarea ei, de dispreţuit!»
...
14. „Da, blestemat fie înşelătorul care are în turma sa o parte bărbătească şi face o promisiune şi jertfeşte lui Iehova ce este stricat! Pentru că eu sunt un împărat mare“, zice Iehova al oştirilor, „şi numele meu este înfricoşător printre naţiuni“.

Aici se inceheie prezentarea acelor 134 de locuri unde numele lui Dumnezeu, Iehova, a fost inlocuit cu Adonai (Domnul meu). Avand in vedere ca mai sunt alte 17 locuri unde numele divin, Iehova, a fost schimbat cu titlul Elohim (Dumnezeu), avem un total de 151 locuri. Motivul real nu este "extrema reverenta" fata de numele divin, ci mai degraba neiubirea lui, asa cum este scris:
 „Un fiu onorează pe tatăl şi un slujitor pe stăpânul său. Dacă deci eu sunt tată, unde este onoarea mea? Şi dacă sunt Domn, unde este temerea de mine? zice Iehova oştirilor către voi, preoţilor, care dispreţuiţi numele meu şi ziceţi: «Cu ce am dispreţuit numele tău?»

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu