O lecție biblică din Africa
Cum a fost regele Saul condus de nas? (de grăitoarea din pântec (ventriloca) din En-Dor, conform TM și LXX)
Am discutat cu un frate creștin din Africa, dacă nu mă însel, cam prin 2022.
Și acest frate african a dat un răspuns interesant, cu privire la o temă controversată, la care nu mă așteptam.
Oamenii care gândesc conform Bibliei găsesc răspunsuri serioase.
Deci, de ce putem spune că regele Saul a fost dus de nas de femeia grăitoare din pântec (ventriloca) din En-Dor?
Conform textului Masoretic și Septuaginta, citim:
Atunci Saul le-a zis slujitorilor săi: „Găsiți-mi o femeie care grăiește din pântec, ca să mă duc să o întreb.” Slujitorii lui i-au zis: „Iată, este o femeie care este grăitoare din pântec la En-Dor.” (1 Samuel 28:7)
Definiția „ventrilocului”: Un „ventriloc” este o persoană care poate vorbi sau face ca sunetele să pară că vin din altă parte, în special un interpret care le face să pară că vin dintr-o marionetă, o persoană sau un animal. În vremurile străvechi, preotesele din oracolele păgâne se manifestau în acest fel, dând impresia că zeii păgâni vorbeau prin gura lor. Cu toate acestea, cei care știau că nu era cazul le-au dat porecla de ventriloc.
Subiect de meditație
Care dintre cele trei versiuni este cea mai probabilă?
1. La En-Dor a vorbit cu adevărat profetul Samuel
2. La En-Dor nu a vorbit profetul Samuel, ci un demon sau chiar Satan, care s-a prezentat drept profetul Samuel.
3. La En-Dor nu a vorbit profetul Samuel, nici vreo ființă supranaturală, ci acea grăitoare din pântec (ventriloca) a aranjat totul într-un mod abil, dar malefic, ținând cont de situația religioasă, economică și politico-militară din acea vreme.
Prin aceasta nu vreau să insinuez că nu există Satan sau demoni.
Aceasta este o referință foarte bună de la fratele din Africa, care a observat că femeia în cauză era o păgână din Cannan și nu o evreică din Israel:
Iosua 17
11. Și Manase avea în Isahar și în Așer: Bet-Șean și satele lui, Ibleam și satele lui, locuitorii din Dor și satele lui, locuitorii din En-Dor și satele lui, locuitorii din Taanac și satele lui și locuitorii din Meghido și satele lui, trei ținuturi muntoase.
12. Dar copiii lui Manase n-au putut lua aceste cetăți; și canaaniții au locuit în țara aceea.
13. Dar când copiii lui Israel s-au întărit, i-au pus pe canaaniți la munci silnice, dar nu i-au izgonit complet.”
Vedeți și textul paralel din Biblia lui Cornilescu și Biblia ortodocșilor
11 Manase stăpânea în Isahar şi în Aşer: Bet-Şean cu satele lui, Ibleam cu satele lui, locuitorii Dorului cu satele lui, locuitorii din En-Dor cu satele lui, locuitorii din Taanac cu satele lui şi locuitorii din Meghido cu satele lui, cele trei înălţimi. 11 In Isahar si Aser sunt ale lui Manase: Bet-Sean cu locurile care se tin de el, Ibleam cu locurile care se tin de el, locuitorii din Dor si din locurile care lin de el, locuitorii din En-Dor si locurile care tin de el, locuitorii din Taanac si locurile care tin de el, locuitorii Meghidonului si locurile care tin de el, si a treia parte din Nafet cu satele lui.
12 Fiii lui Manase n-au putut să izgonească pe locuitorii din aceste cetăţi, şi canaaniţii au izbutit astfel să rămână în ţara aceasta. 12 Fiii lui Manase n-au putut alunga pe locuitorii acestor orase si Canaaneii au ramas sa locuiasca in tara lui.
13 Când copiii lui Israel au fost destul de tari, au supus pe canaaniţi la un bir, dar nu i-au izgonit. 13 Cand fiii lui Israel au ajuns puternici, atunci Canaaneii au fost facuti birnici ai lor, dar de alungat nu i-au alungat.
Din acest text vedem că acea grăitoare din pântec era canaanită (deci păgână), politeistă (în limbaj biblic închinătoare la idoli), căci canaaniții erau supuși israeliților și plăteau tribut, dar n-au trecut la credința (închinarea) israelită, din contră, ei i-au ademenit pe evrei la practicile și religia lor idolească. Înteresant este că, până ce nu am vorbit cu fratele acesta din Africa (un băștinaș african, din zona centrală a Africii), nu mi-am dat seama că femeia din En-Dor era o pâgănă canaanită și nu era o israelită.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu