vineri, 3 ianuarie 2020

Cine este "Alfa şi Omega", Tatăl sau Fiul?


Manuscrisele biblice antice conţin două versiuni ale cărţii Apocalipsa la capitolul 1, una mai scurtă faţă de cealaltă. Dumitru Cornilescu a preferat versiunea mai lungă, pe când cei ce au lucrat la versiunile Biblia Ortodoxă, GBV 2001 şi NTR au preferat versiunea scurtă, iar cei de la EDCR au preferat varianta cu paranteze pătrate.

Versiunea lungă:
VDC Apocalipsa 1:8. "Eu sunt Alfa şi Omega, Începutul şi Sfârşitul", zice Domnul Dumnezeu, "Cel ce este, Cel ce era şi Cel ce vine, Cel Atotputernic."  
VDC Apocalipsa 1:11. care zicea: "Eu sunt Alfa şi Omega, Cel Dintâi şi Cel de pe Urmă. Ce vezi, scrie într-o carte şi trimite-o celor şapte biserici: la Efes, Smirna, Pergam, Tiatira, Sardes, Filadelfia şi Laodiceea."

Versiunea scurtă:
GBV 2001 Apocalipsa 1:8. „Eu sunt Alfa şi Omega[+]“, spune Domnul Dumnezeu, Cel care este şi care era şi care vine, Cel Atotputernic.
Certificare: „Începutul și sfârșitul” nu se află în text și „Domnul Dumnezeu este” în locul Domnului, cum apare în anumite manuscrise.  
Nestle: "Ἐγώ εἰμι τὸ Ἄλφα καὶ τὸ Ὦ, λέγει Κύριος, ὁ θεός, ὁ ὢν καὶ ὁ ἦν καὶ ὁ ἐρχόμενος, ὁ παντοκράτωρ"
Vezi Sinaiticus, captura din manuscris: Aici
Vezi Vaticanus, captura din manuscris: Aici
GBV 2001 Apocalipsa 1:11. spunând: „[+]Ce vezi, scrie într-o carte şi trimite celor şapte adunări[+]: la Efes, şi la Smirna, şi la Pergam, şi la Tiatira, şi la Sardes, şi la Filadelfia şi la Laodiceea“.
Certificare: „Eu sunt Alfa și Omega, Cel Dintâi şi Cel de pe Urmă” nu este inclus în text, în plus, „ceea ce vezi” este, de asemenea, suprascris ulterior.
Nu există nici textul „care sunt în Asia” cum apare în unele manuscrise.
Nestle: λεγούσης (Ὃ βλέπεις) γράψον εἰς βιβλίον (καὶ) πέμψον ταῖς ἑπτὰ ἐκκλησίαις, εἰς Ἔφεσον καὶ εἰς Σμύρναν "
Vezi Sinaiticus, captura din manuscris: Aici

Apocalipsa lui Ioan 21
1. Apoi am văzut un cer nou şi un pământ nou; pentru că cerul dintâi şi pământul dintâi pieriseră, şi marea nu mai era.
2. Şi eu am văzut coborându-se din cer, de la Dumnezeu, cetatea sfântă, Noul Ierusalim, gătită ca o mireasă împodobită pentru bărbatul ei.
3. Şi am auzit un glas tare care ieşea din scaunul de domnie şi zicea: "Iată cortul lui Dumnezeu cu oamenii! El va locui cu ei, şi ei vor fi poporul Lui, şi Dumnezeu însuşi va fi cu ei. El va fi Dumnezeul lor.
4. El va şterge orice lacrimă din ochii lor. Şi moartea nu va mai fi. Nu va mai fi nici tânguire, nici ţipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi au trecut."
5. Cel ce şedea pe scaunul de domnie a zis: "Iată, Eu fac toate lucrurile noi." Şi a adăugat: "Scrie, fiindcă aceste cuvinte sunt vrednice de crezut şi adevărate."
6. Apoi mi-a zis: "S-a isprăvit! Eu sunt Alfa şi Omega, Începutul şi Sfârşitul. Celui ce îi este sete îi voi da să bea fără plată din izvorul apei vieţii.
7. Cel ce va birui va moşteni aceste lucruri. Eu voi fi Dumnezeul lui, şi el va fi fiul Meu.
8. Dar, cât despre fricoşi, necredincioşi, scârboşi, ucigaşi, curvari, vrăjitori, închinătorii la idoli şi toţi mincinoşii, partea lor este în iazul care arde cu foc şi cu pucioasă, adică moartea a doua."

Apocalipsa 22:12. "Iată, Eu vin curând; şi răsplata Mea este cu Mine, ca să dau fiecăruia după fapta lui.
13. Eu sunt Alfa şi Omega, Cel Dintâi şi Cel de pe Urmă, Începutul şi Sfârşitul."
14. Ferice de cei ce îşi spală hainele, ca să aibă drept la pomul vieţii şi să intre pe porţi în cetate!
15. Afară sunt câinii, vrăjitorii, curvarii, ucigaşii, închinătorii la idoli şi oricine iubeşte minciuna şi trăieşte în minciună!

Concluzie:
Exceptând interpolarea de la Apocalipsa 1:11 - care oricum nu se pune ca dovadă, nefiind autentică, în toate cele trei cazuri (Apocalipsa 1:8, 21:6 şi 22:13) textele vorbesc despre Tatăl, care vine alături de Fiul său, pentru a cinsti pe cei credincioşi cu viaţă veşnică, ştergând durerile şi lacrimile trecutului.

A se compara Ioan 12:26 cu Apocalipsa 21:6,7: 
Dacă Îmi slujeşte cineva, să Mă urmeze; şi unde sunt Eu, acolo va fi şi slujitorul Meu. Dacă Îmi slujeşte cineva, Tatăl îl va cinsti. 
6. Apoi mi-a zis: "S-a isprăvit! Eu sunt Alfa şi Omega, Începutul şi Sfârşitul. Celui ce îi este sete îi voi da să bea fără plată din izvorul apei vieţii.
7. Cel ce va birui va moşteni aceste lucruri. Eu voi fi Dumnezeul lui, şi el va fi fiul Meu.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu