Unde a dispărut sabatul de sărbătoare? - Probleme calendaristice şi de redare a textului biblic
Astăzi este 4 Abib (4 Nisan), primul sabat de ziua a şaptea din luna Abib zis şi Nisan.
Cuvântul "sabat" (odihnă) are diferite semnificaţii. Sabatul - în
functie de context - poate fi un sabat săptămânal (de ziua a şaptea), poate fi
un sabat de sărbătoare anuală, care nu este legat de ziua a şaptea, şi poate fi
o referire la ziua sărbătorii lunii noi sau la un an sabatic în care nu se
lucra un lot de pământ după al şaselea an.
Legea dată de Dumnezeu prin Moise, cerea ca pe 15 Nisan, prima zi de după
Paştele din 14 Nisan, să fie un sabat de sărbătoare:
"Sărbătoarea Azimilor - Ziua a 15-a a lunii întai, era cea dintâi
din cele 7 zile ale azimilor (Ex 23,15; 34,18; Lev 23,6-14; Deut 16,3-8),
uneori numită ziua întâi a Paştelor (Ex 45,21). Era un Sabat de sărbătoare, în
care trebuia să nu se facă nici o lucrare (Lev 23,6.7; pentru termenul "Sabat",
cf. v. 24-32). Acesta nu era un Sabat săptămânal, care să cadă în ziua a şaptea
a săptămânii, ci cădea într-o anumită zi a lunii, 15 Nisan, prin urmare într-o
zi diferită a săptămânii în fiecare an. Era cel dintâi din 7 sabate ceremoniale
legate cu sirul anual de sărbători (vezi datele cu litere cursive din tabelul
de la pagina 108), care erau distinct specificate ca fiind "afară de
sabatele Domnului" ["afara din Sabatele lui Iehova" - trad.
Nitulescu] (Lev 23,38). Aceste zile de odihnă făceau parte din legea
ceremonială; deci, spre deosebire, memorialul creaţiei din ziua a 7-a, erau
"umbra lucrurilor viitoare" (Col 2,17), tipuri care aveau să fie
împlinite în Hristos.
"A doua zi după
Sabat - Sabatul de sărbătoare după Paşti - adică la 16 Nisan, venea ceremonia
snopului de legănat, roadele cele dintâi ale recoltei de orz. Până nu se făcea
ceremonia aceasta era ilegal de a mânca din cerealele noi. Sărbătoarea Azimilor
se termina la 21 cu un alt Sabat de sărbătoare (Lev 23,8, vezi vol I
p.709)." http://cercetatiscripturile.intercer.net/article.php?id=3191
Anumiţi creştini care nu aveau acces la Vechiul Testament şi trăiau departe de
Iudeea, nefiind familiarizaţi cu aceste noţiuni din cărţile Vechiului Legământ,
au făcut o confuzie când au citit relatările din evanghelii, neputând face
distincţie când anume se vorbeşte de un sabat de ziua a şaptea şi când de un
sabat de sărbătoare.
În această conjunctură a neştiinţei, aceşti creştini slabi în cunoştinţe
biblice, au tras concluzia că sabatul ce urma imediat după răstignire, a fost
un sabat de ziua a şaptea, deşi după cum dovedeşte lucrarea citată
"Sărbătoarea Azimilor - Ziua a 15-a a lunii întâi.... era un Sabat de
sărbătoare, în care trebuia să nu se facă nici o lucrare (Lev 23,6.7; pentru
termenul "Sabat", cf. v. 24-32). Acesta nu era un Sabat săptămânal,
care să cadă în ziua a şaptea a săptămânii, ci cădea într-o anumită zi a lunii,
15 Nisan, prin urmare într-o zi diferită a săptămânii în fiecare an. Era cel
dintâi din 7 sabate ceremoniale legate cu şirul anual de sărbători..."
Conform profeţiei din Matei 12:40 Domnul şi Mântuitorul nostru Isus Christos a
prezis că va sta trei zile şi trei nopţi în mormânt:
"Căci, după cum Iona a stat trei zile şi trei nopţi în pântecele chitului,
tot aşa şi Fiul omului va sta trei zile şi trei nopţi în inima
pământului." (Mat.12:40)
Însă, dacă socotim ziua morţii ca fiind o zi de vineri, nu sunt decât două
nopţi, vineri noapte şi sâmbătă noapte. Unde a dispărut a treia noapte, căci
trebuia să existe conform profeţiei?! Soluţia se află ascunsă în problemele
calendaristice şi de redare a textului biblic.
În unele traduceri şi interlineare, cum ar fi cel de pe biblehub.com,
Matei 28:1 sună aşa "După sabate, ... înspre întâia după sabate",
cuvântul "sabat" fiind aici la plural.
Există şi câteva traduceri care urmează forma de plural, redând "sabate" în loc de "sabat".
Berean Literal Bible
"And after the
Sabbaths, it being dawn toward the first day of the week, Mary Magdalene and
the other Mary came to see the tomb."
International Standard Version
"After the
Sabbaths, around dawn on the first day of the week, Mary Magdalene and the
other Mary went to take a look at the burial site."
Young's Literal Version
"And on the eve
of the sabbaths, at the dawn, toward the first of the sabbaths, came Mary the
Magdalene, and the other Mary, to see the sepulchre,"
Aşadar, festivalul Sărbătorii Azimilor începea la 15 Nisan cu un
"prim" sabat de sărbătoare şi se termina la 21 Nisan cu un alt sabat
de sărbătoare, al doilea "prim" sabat de sărbătoare conform cu
Levitic 23:8, confirmat şi de textul corect din Luca 6.1. Între ele nu erau
alte sabate de sărbătoare, doar un sabat de ziua a şaptea.
Dacă nu aveţi o Biblie redată sau tradusă corect peste tot, sigur o să vă
încurcaţi.
Numai ca să vedeţi, un exemplu:
Biblia Ortodoxa, Luca 6:1 Într-o sâmbătă, a doua după Paşti, Iisus mergea prin
semănături şi ucenicii Lui smulgeau spice, le frecau cu mâinile şi mâncau.
Biblia Cornilescu, Luca 6:1. Într-o zi de Sabat, s-a întâmplat că Isus trecea
prin lanurile de grâu. Ucenicii Lui smulgeau spice de grâu, le frecau cu
mâinile şi le mâncau.
În Luca 6:1 textul grec, nu apare cuvântul "grâu" şi apare un termen
tehnic, "al doilea prim Sabat", pe care unele manuscrise nu îl
conţin, dat fiind că copiştii neânţelegând fraza l-au simplificat la
"sabat". Acesta nu este un sabat de ziua a şaptea, în care toate
călătoriile erau interzise, ci un sabat de sărbătoare, menţionat în Levitic
capitolul 23. Menţiunea aceasta este importantă, pentru a se vedea că într-o săptămână
anume, pot fi două sabate, unul de sărbătoare şi unul de ziua a şaptea. În
versetul din Luca 6:1 sabatul în cauză era sabatul ce închidea Sărbătoarea
Azimelor, al doilea "prim" sabat de sărbătoare. Aceste sărbători erau
mumite sabate, deoarece nu se făceau munci în ele, a se vedea şi Ioan 19:31.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu