joi, 18 iunie 2015

Proiectul “Biblia Antica Ante-Niceeana” - Evanghelia dupa Ioan, Capitolele XVI-XXI





Proiectul “Biblia Antica Ante-Niceeana” - Biblia antica inainte de Conciliul de la Niceea, 325


Cartile Vechiului si Noul Legamant inainte de interventiile scribale de modificare



Cartile Noului Legamant

Scrierile atribuite apostolului Ioan

Evanghelia redactata dupa apostolul Ioan


Autor narator: Apostolul Ioan

Asistent scribal: Un ucenic anonim

Ioan 1:14 si 1Ioan 1:1 foloseste acelasi cuvant "etheasametha" ("am vazut", "am contemplat"). Asa ceva nu putea spune decat cineva care a fost personal cu Fiul lui Dumnezeu. Fraze la persoana a doua, in care apostolul Ioan este numit "unul dintre ucenici" Ioan 13:23, arata ca apostolul Ioan a narat evanghelia unui ucenic al sau, care l-a asistat scriind cuvintele lui.


Capitolul XVI
1. V-am spus aceste lucruri ca sa nu va poticniti.
2. Va vor da afara din sinagogi, ba inca vine ceasul cand oricine va va ucide sa i se para ca aduce o jertfa lui Dumnezeu.
3. Si vor face acestea, pentru ca n-au cunoscut nici pe Tatal, nici pe mine.
4. Dar v-am spus aceste lucruri pentru ca, atunci cand le va veni ceasul sa se implineasca, sa va aduceti aminte ca vi le-am spus. Nu vi le-am spus de la inceput, pentru ca eram cu voi.
5. Acum ma duc la cel care m-a trimis; si nici unul dintre voi nu ma intreaba: "Unde te duci?"
6. Dar, pentru ca v-am spus aceste lucruri, intristarea v-a umplut inima.
7. Totusi va spun adevarul: Va este de folos sa ma duc, caci, daca nu ma duc eu, mangaietorul nu va veni la voi; dar daca ma duc, vi-l voi trimite.
8. Si cand va veni el, va dovedi lumea vinovata in ce priveste pacatul, dreptatea si judecata.
9. In ce priveste pacatul: fiindca ei nu cred in mine;
10. in ce priveste dreptatea: fiindca ma duc la Tatal, si nu ma veti mai vedea;
11. in ce priveste judecata: fiindca stapanitorul lumii acesteia este judecat.
12. Mai am sa va spun multe lucruri, dar acum nu le puteti purta.
13. Cand va veni mangaietorul, duhul adevarului, va va calauzi in tot adevarul; caci el nu va vorbi de la sine, ci va vorbi tot ce va fi auzit si va va vesti lucrurile viitoare.
14. El ma va preamari, pentru ca va lua din ce este al meu si va va vesti.
15. Tot ce are Tatal este al meu; de aceea am zis ca va lua din ce este al meu si va va vesti.
16. Peste putin, nu ma veti mai vedea; apoi iarasi, peste putin, ma veti vedea, pentru ca Ma duc la Tatal."
17. Asadar, unii din ucenicii lui au zis intre ei: "Ce inseamna acestea: "Peste putin, nu ma veti mai vedea" si: "Apoi iarasi, peste putin, ma veti vedea" si: "Pentru ca ma duc la Tatal"?"
18. Ei ziceau asadar: "Ce inseamna aceasta: "Peste putin"? Nu stim ce vrea sa spuna."
19. Isus a cunoscut deci ca voiau sa-l intrebe si le-a zis: "Va intrebati intre voi ca v-am zis: "Peste putin, nu ma veti mai vedea" si: "Apoi iarasi, peste putin, ma veti vedea"?
20. Adevarat, adevarat va spun ca voi veti plange si va veti vaieta, iar lumea se va bucura; va veti intrista, dar intristarea voastra se va preface in bucurie.
21. Femeia, cand este in durerile nasterii, se intristeaza, pentru ca i-a sosit ceasul; dar, dupa ce a nascut pruncul, nu-si mai aduce aminte de suferinta, de bucurie ca s-a nascut un om pe lume.
22. Tot asa si voi: acum sunteti plini de intristare; dar eu va voi vedea iarasi, inima vi se va bucura, si nimeni nu va lua de la voi bucuria voastra.
23. In ziua aceea, nu ma veti mai intreba de nimic. Adevarat, adevarat va spun ca orice veti cere de la Tatal, in numele meu, va va da.
24. Pana acum n-ati cerut nimic in numele meu; cereti, si veti primi, pentru ca bucuria voastra sa fie deplina.
25. V-am spus aceste lucruri in pilde. Vine ceasul cand nu va voi mai vorbi in pilde, ci va voi vorbi pe fata despre Tatal.
26. In ziua aceea, veti cere in numele meu, si nu va zic ca eu voi ruga pe Tatal pentru voi;
27. caci Tatal insusi va iubeste, pentru ca m-ati iubit si ati crezut ca am iesit de la Dumnezeu.
28. Am iesit de la Tatal si am venit in lume; acum las lumea si ma duc la Tatal."
29. Ucenicii sai i-au zis: "Iata ca acum vorbesti pe fata si nu spui nici o pilda.
30. Acum cunoastem ca stii toate si n-ai nevoie sa te intrebe cineva; de aceea credem ca ai iesit de la Dumnezeu."
31. "Acum credeti?", le-a raspuns Isus.
32. "Iata, ca vine ceasul, si a si venit, cand veti fi risipiti fiecare la ale lui si pe mine ma veti lasa singur; dar nu sunt singur, caci Tatal este cu mine.
33. V-am spus aceste lucruri ca sa aveti pace in mine. In lume veti avea necazuri; dar indrazniti, eu am biruit lumea."
Capitolul XVII
1. Dupa ce Isus a spus aceste lucruri, si-a ridicat ochii spre cer si s-a rugat: "Tata, a sosit ceasul! Preamareste pe Fiul tau, ca si Fiul tau sa te preamareasca pe tine,
2. dupa cum i-ai dat putere peste orice faptura, ca sa dea viata vesnica tuturor acelora pe care i i-ai dat tu.
3. Si viata vesnica este aceasta: sa te cunoasca pe tine, singurul Dumnezeu adevarat, si pe Isus Christos, pe care l-ai trimis tu.
4. Eu te-am preamarit pe pamant, am sfarsit lucrarea pe care mi-ai dat-o s-o fac.
5. Si acum, Tata, preamareste-ma la tine insuti cu slava pe care o aveam cu tine inainte de a fi lumea.
6. Eu am facut cunoscut numele tau oamenilor pe care mi i-ai dat din lume. Ai tai erau si tu mi i-ai dat; si ei au pazit cuvantul tau.
7. Acum ei au cunoscut ca toate cate mi-ai dat tu sunt de la tine.
8. Caci le-am dat cuvintele pe care mi le-ai dat tu. Ei le-au primit si au cunoscut cu adevarat ca de la tine am iesit si au crezut ca tu m-ai trimis.
9. Eu ma rog pentru ei. Nu ma rog pentru lume, ci pentru aceia pe care mi i-ai dat tu, pentru ca sunt ai tai: 
10. tot ce este al meu este al tau si ce este al tau este al meu, si eu sunt preamarit in ei.
11. Eu nu mai sunt in lume, dar ei sunt in lume si eu vin la tine. Sfinte Tata, pazeste in numele tau pe aceia pe care mi i-ai dat, pentru ca ei sa fie una, ca noi.
12. Cand eram cu ei, ii pazeam eu in numele tau. Eu am pazit pe aceia pe care mi i-ai dat si nici unul dintre ei n-a pierit, afara de fiul pierzarii, ca sa se implineasca Scriptura.
13. Dar acum, eu vin la tine si spun aceste lucruri in lume, pentru ca sa aiba in ei bucuria mea deplina.
14. Le-am dat cuvantul tau si lumea i-a urat, pentru ca ei nu sunt din lume, dupa cum eu nu sunt din lume.
15. Nu te rog sa-i iei din lume, ci sa-i pazesti de cel rau.
16. Ei nu sunt din lume, dupa cum nici eu nu sunt din lume.
17. Sfinteste-i prin adevar: cuvantul tau adevar este.
18. Cum m-ai trimis tu pe mine in lume, asa i-am trimis si eu pe ei in lume.
19. Si eu insumi ma sfintesc pentru ei, ca si ei sa fie sfintiti prin adevar.
20. Si ma rog nu numai pentru ei, ci si pentru cei care vor crede in mine prin cuvantul lor.
21. ca toti sa fie una, cum tu, Tata, in mine si eu in tine; ca si ei sa fie una in noi, pentru ca lumea sa creada ca tu m-ai trimis.
22. Eu le-am dat slava pe care mi-ai dat-o tu, pentru ca ei sa fie una, cum si noi suntem una,
23. eu in ei si tu in mine; pentru ca ei sa fie in chip desavarsit una, ca sa cunoasca lumea ca tu m-ai trimis si ca i-ai iubit, cum m-ai iubit pe mine.
24. Tata, vreau ca acolo unde sunt eu, sa fie impreuna cu mine si aceia pe care mi i-ai dat tu, ca sa vada slava mea, slava pe care mi-ai dat-o tu; fiindca tu m-ai iubit inainte de intemeierea lumii.
25. Neprihanitule Tata, lumea nu te-a cunoscut, dar eu te-am cunoscut si acestia au cunoscut ca tu m-ai trimis.
26. Si eu le-am facut cunoscut numele tau si li-l voi mai face cunoscut, pentru ca dragostea cu care m-ai iubit tu sa fie in ei, si eu in ei."
Capitolul XVIII
1. Spunand acestea, Isus a plecat cu ucenicii sai dincolo de paraul Chedron, unde era o gradina, in care a intrat el si ucenicii lui.
2. Iuda, vanzatorul, stia si el locul acela, pentru ca Isus de multe ori se adunase acolo cu ucenicii lui.
3. Iuda, asadar, luand ceata ostasilor si pe ofiterii preotilor cei mai de seama si a fariseilor, a venit acolo cu felinare, cu faclii si cu arme.
4. Iar Isus, care stia tot ce avea sa vina asupra lui, a mers spre ei si le-a zis: "Pe cine cautati?"
5. Ei i-au raspuns: "Pe Isus Nazarineanul." Isus le-a zis: "Eu sunt!" Iuda, cel care l-a dat prins, era si el cu ei.
6. Cand le-a zis: "Eu sunt", ei s-au dat inapoi si au cazut la pamant.
7. El i-a intrebat din nou: "Pe cine cautati?" "Pe Isus Nazarineanul", i-au zis ei.
8. Isus a raspuns: "V-am spus ca eu sunt. Deci, daca ma cautati pe mine, lasati pe acestia sa se duca;"
9. ca sa se implineasca ce spusese prin cuvantul sau: "N-am pierdut pe nici unul din aceia pe care mi i-ai dat."
10. Iar Simon Petru, avand o sabie, a scos-o, a lovit pe robul marelui preot si i-a taiat urechea dreapta. Si numele robului aceluia era Malhus.
11. Isus a zis deci lui Petru: "Baga-ti sabia in teaca. Nu voi bea paharul pe care mi l-a dat Tatal sa-l beau?"
12. Apoi cohorta si chiliarhul (comandantul a o mie de ostasi) si ofiterii iudeilor au prins deci pe Isus si l-au legat.
13. L-au dus intai la Anna, caci el era socrul lui Caiafa, care era mare preot in anul acela.
14. Si Caiafa era cel ce sfatuise pe iudei ca era mai bine sa moara un singur om pentru popor.
15. Mergea dar dupa Isus, Simon Petru si celalat ucenic. Asadar ucenicul acesta era cunoscut marelui preot si a intrat cu Isus in aula (locul de primire) marelui preot.
16. Petru insa statea afara la poarta. Celalalt ucenic, care era cunoscut marelui preot, a iesit afara, a vorbit cu portareasa si a adus pe Petru inauntru.
17. Atunci slujnica, portareasa, a zis lui Petru: "Nu cumva si tu esti unul din ucenicii omului acestuia?" "Nu sunt.", a raspuns el.
18. Iar sujitorii si ofiterii facusera un foc de carbuni, caci era frig, si se incalzeau. Petru statea si el cu ei si se incalzea.
19. Marele preot a intrebat pe Isus despre ucenicii lui si despre invatatura lui.
20. Isus i-a raspuns: "Eu am vorbit pe fata lumii; totdeauna am invatat in sinagoga si in templu, unde se aduna toti iudeii, si n-am spus nimic in ascuns.
21. Pentru ce ma intrebi pe mine? Intreaba pe cei care m-au auzit despre ce le-am vorbit; iata, ei stiu ce am spus."
22. Si cand a spus el acestea, unul dintre ofiterii care stateau acolo a dat o palma lui Isus, zicand: "Asa raspunzi tu marelui preot?"
23. Isus i-a raspuns: "Daca am vorbit rau, dovedeste ca este rau; dar de bine, de ce ma bati?"
24. Anna l-a trimis legat la marele preot Caiafa.
25. Dar Simon Petru statea acolo si se incalzea. Deci i-au zis: "Nu cumva esti si tu dintre ucenicii lui?" El s-a lepadat si a zis: "Nu sunt."
26. Unul dintre slujitorii marelui preot, ruda cu acela caruia  Petru ii taiase urechea, a zis: "Nu te-am vazut eu cu el in gradina?"
27. Petru iar s-a lepadat. Si indata a cantat cocosul.
28. Au adus pe Isus de la Caiafa la pretoriu (oficiul guvernatorului roman). Si era dimineata. Ei n-au intrat in pretoriu, ca sa nu se intineze si sa poata manca pastile.
29. Pilat deci a iesit afara la ei si le-a zis: "Ce acuzatie aduceti impotriva omului acestuia?"
30. Ei au raspuns, si i-au zis: "Daca n-ar fi fost un facator de rele, nu l-am fi dat noi in mainile tale."
31. Atunci Pilat le-a zis: "Luati-l voi si judecati-l voi dupa legea voastra." "Noua nu ne este ingaduit sa omoram pe nimeni", i-au zis iudeii;
32. ca sa se implineasca ceea ce spusese Isus, aratand cu ce moarte avea sa moara.
33. Deci Pilat a intrat iarasi in pretoriu, a chemat pe Isus si i-a zis: "Esti tu regele iudeilor?"
34. Isus i-a raspuns: "De la tine insuti zici lucrul acesta sau  altii ti l-au spus despre mine?"
35. Pilat a raspuns: "Sunt eu iudeu? Natia ta si preotii cei mai de seama te-au dat in mana mea. Ce-ai facut?"
36. "Regatul meu nu este din lumea aceasta", a raspuns Isus. "Daca regatul meu ar fi din lumea aceasta, insotitorii mei s-ar fi luptat ca sa nu fiu dat in mainile iudeilor; acum asadar, regatul meu nu este de aici."
37. Pilat, asadar, i-a zis: "Atunci esti rege!" Isus a raspuns: "Tu spui ca sunt rege. Eu pentru aceasta m-am nascut si am venit in lume, ca sa marturisesc despre acest adevar. Oricine este din adevar asculta glasul meu."
38. Pilat i-a zis: "Ce este adevarul?" Dupa ce a spus aceste cuvinte, a iesit iarasi afara la iudei si le-a zis: "Eu nu gasesc nicio vina in el.
39. Dar, fiindca voi aveti obicei sa va eliberez pe cineva de Pasti, vreti deci sa va eliberez pe regele iudeilor?"
40. Atunci toti au strigat din nou, zicand: "Nu pe el, ci pe Baraba!" Si Baraba era un talhar.
Capitolul XIX
1. Atunci Pilat a luat pe Isus si a pus sa-l biciuiasca.
2. Ostasii au impletit o cununa de spini, i-au pus-o pe cap si l-au imbracat cu o haina de purpura.
3. Apoi s-au apropiat de el si ziceau: "Plecaciune, regele iudeilor!" Si-i dadeau palme.
4. Si Pilat a iesit iarasi afara si le-a zis: "Iata, vi-l aduc afara, ca sa stiti ca nu gasesc nicio vina in el."
5. Isus a iesit asadar afara, purtand cununa de spini si haina de purpura. "Iata omul!", le-a zis.
6. Cand l-au vazut preotii cei mai de seama si ofiterii, au strigat, zicand: "Rastigneste-l! Rastigneste-l!" "Luati-l voi si rastigniti-l", le-a zis Pilat, "caci eu nu gasesc nicio vina in el."
7. Iudeii i-au raspuns: "Noi avem o lege, si dupa legea noastra, el trebuie sa moara, pentru ca s-a facut pe sine Fiul lui Dumnezeu."
8. Deci, cand a auzit Pilat acest cuvant, i-a fost si mai mare frica.
9. A intrat iarasi in pretoriu si a zis lui Isus: "De unde esti tu?" Dar Isus nu i-a dat nici un raspuns.
10. Pilat i-a zis: "Mie nu-mi vorbesti? Nu stii ca am putere sa te eliberez si am putere sa te rastignesc?"
11. "N-ai avea nici o putere impotriva mea", i-a raspuns Isus, "daca nu ti-ar fi fost data de sus. De aceea, cine ma da in mainile tale are un mai mare pacat."
12. De atunci, Pilat cauta sa-l elibereze, dar iudeii strigau, zicand: "Daca eliberezi pe omul acesta, nu esti prieten al cezarului. Oricine se face pe sine rege se opune cezarului."
13. Cand a auzit Pilat aceste cuvinte, a scos afara pe Isus si a sezut pe scaunul de judecator, in locul numit "Pardosit cu pietre", iar in evreieste: "Gabata."
14. Era ziua pregatirii Pastilor, cam pe la ceasul al saselea. Pilat a zis iudeilor: "Iata regele vostru!"
15. Dar ei au strigat: "Ia-l, ia-l, rastigneste-l!" "Sa rastignesc pe regele vostru"?" le-a zis Pilat. Preotii cei mai de seama au raspuns: "N-avem rege decat pe cezarul!"
16. Atunci l-a dat in mainile lor, ca sa fie rastignit. Au luat deci pe Isus si l-au dus.
17. Ducandu-si crucea, a ajuns la locul zis al "Capatanii", care in evreieste se numeste "Golgota",
18. unde l-au rastignit si cu el alti doi: unul de o parte, si altul de alta, iar Isus la mijloc.
19. Si Pilat a scris un titlu pe care l-a pus pe cruce; si era scris: "Isus Nazarineanul, regele iudeilor."
20. Multi din iudei au citit acest titlu, pentru ca locul unde fusese rastignit Isus era aproape de cetate: era scrisa in ebraica, romana (latina) si elina (greaca veche).
21. Preotii cei mai de seama ai iudeilor au zis lui Pilat: "Nu scrie "regele iudeilor", ci scrie ca el a zis: "Eu sunt regele iudeilor."
22. "Ce am scris, am scris", a raspuns Pilat.
23. Ostasii, dupa ce au rastignit pe Isus, i-au luat hainele si le-au facut patru parti: cate o parte pentru fiecare ostas. Dar camasa n-avea nici o cusatura, ci era dintr-o singura tesatura de sus pana jos.
24. Si au zis asadar unul catre altul: "Sa n-o sfasiem, ci sa aruncam la sorti pentru ea, a cui sa fie." ca sa se implineasca Scriptura care zice: "Si-au impartit hainele mele intre ei, si pentru camasa mea au aruncat la sorti." Ostasii asadar au facut aceste lucruri.
25. Langa crucea lui Isus, statea mama lui si sora mamei lui, Maria a lui Clopa, si Maria Magdalena.
26. Cand a vazut Isus pe mama sa, si langa ea pe ucenicul pe care-l iubea, a zis mamei sale: "Femeie, iata fiul tau!"
27. Apoi a zis ucenicului: "Iata mama ta!" Si, din ceasul acela, ucenicul a luat-o la el acasa.
28. Dupa aceea Isus, stiind ca acum totul s-a sfarsit, ca sa implineasca Scriptura, a zis: "Mi-e sete."
29. Acolo era un vas plin cu otet. Umpland un burete pe isop punand, i l-au dus la gura.
30. Deci cand Isus a luat otetul, a zis: "S-a sfarsit!" Si, plecandu-si capul, si-a dat duhul.
31. Ca sa nu ramana trupurile pe cruce in timpul sabatului - caci era pregatirea, si ziua aceea de sabat era o zi mare, iudeii au rugat pe Pilat sa le zdrobeasca fluierele picioarelor si sa fie luati.
32. Ostasii au venit deci si au zdrobit fluierele picioarelor celui dintai si ale celuilalt care fusese rastignit impreuna cu el.
33. Cand au venit la Isus si au vazut ca murise, nu i-au zdrobit fluierele picioarelor,
34. ci unul din ostasi i-a strapuns coasta cu o sulita si indata a iesit din ea sange si apa.
35. Si cel ce a vazut aceasta da marturie si marturia lui este adevarata; si el stie ca spune adevarul, ca si voi sa credeti.
36. Acestea s-au intamplat ca sa se implineasca Scriptura: "Nici unul din oasele lui nu va fi zdrobit."
37. Si, in alta parte, Scriptura mai zice: "Vor privi la cel pe care l-au strapuns."
38. Dupa aceea, Iosif din Arimateea, care era ucenic al lui Isus, dar pe ascuns, de frica iudeilor, a rugat pe Pilat sa ia trupul lui Isus. Pilat i-a dat voie. El a venit asadar si a luat trupul lui Isus.
39. Veni deasemenea si Nicodim, care la inceput venise la Isus noaptea, aducand o amestecatura de aproape o suta de litri de smirna si de aloe.
40. Au luat deci trupul lui Isus si l-au infasurat in fasii de panza de in cu miresme, dupa cum au obicei iudeii sa inmormanteze.
41. In locul unde fusese rastignit era o gradina si in gradina era un mormant nou, in care nu mai fusese pus nimeni.
42. Din cauza ca era ziua pregatirii iudeilor, pentru ca mormantul era aproape, au pus acolo pe Isus.
Capitolul XX
1. Si in intaia ale sabatelor, Maria Magdalena a venit dis-de-dimineata la mormant, pe cand era inca intuneric, si a vazut piatra luata de pe mormant.
2. A alergat deci la Simon Petru si la celalalt ucenic, pe care-l iubea Isus, si le-a zis: "Au luat pe Domnul din mormant, si nu stiu unde l-au pus."
3. Asadar Petru si celalalt ucenic au iesit si au plecat spre mormant.
4. In plus, cei doi alergau impreuna, dar celalalt ucenic alerga mai repede decat Petru si a ajuns cel dintai la mormant.
5. S-a plecat si s-a uitat inauntru, a vazut fasiile de panza jos, dar n-a intrat.
6. Asadar Simon Petru, care venea dupa el, a ajuns si el, a intrat in mormant si a vazut fasiile de panza jos,
7. iar stergarul care fusese pus pe capul lui nu era cu fasiile de panza, ci impaturit si pus intr-un alt loc singur.
8. Atunci celalalt ucenic, care ajunsese cel dintai la mormant, a intrat si el si a vazut si s-a incredintat.
9. Caci tot nu pricepeau Scriptura, ca el trebuia sa invie din morti.
10. Apoi ucenicii s-au intors acasa.
11. Dar Maria statea afara langa mormant si plangea. Pe cand plangea, s-a plecat sa se uite in mormant.
12. Si a vazut doi ingeri in alb, sezand in locul unde fusese culcat trupul lui Isus; unul la cap si altul la picioare.
13. "Femeie", i-au zis ei, "pentru ce plangi?" Ea le-a raspuns: "Pentru ca au luat pe Domnul meu si nu stiu unde l-au pus."
14. Zicand acestea, ea s-a intors si a vazut pe Isus stand acolo in picioare si nu stia ca este Isus.
15. "Femeie", i-a zis Isus, "de ce plangi? Pe cine cauti?" Gandind ca este gradinarul, ea i-a zis: "Domnule, daca l-ai luat, spune-mi unde l-ai pus si ma voi duce sa-l iau."
16. Isus i-a zis: "Maria!" Ea s-a intors si I-a zis in evreieste: "Rabuni!", adica: "Invatatorule!"
17. "Nu ma atinge", i-a zis Isus, "caci inca nu m-am suit la Tatal meu, ci du-te la fratii mei si spune-le ca ma sui la Tatal meu si Tatal vostru, la Dumnezeul meu si Dumnezeul vostru."
18. Maria Magdalena a venit si a vestit ucenicilor ca a vazut pe Domnul si ca i-a spus aceste lucruri.
19. In seara aceleiasi zile, cea dintai a sabatelor, pe cand usile locului unde erau adunati ucenicii erau incuiate de frica iudeilor, a venit Isus, a stat in mijlocul lor si le-a zis: "Pace voua!"
20. Si dupa ce a zis acestea, le-a aratat mainile si coasta sa. Ucenicii s-au bucurat cand au vazut pe Domnul.
21. Asadar le-a zis din nou: "Pace voua! Cum m-a trimis pe mine Tatal, asa va trimit si eu pe voi."
22. Si spunand acestea, a suflat peste ei si le-a zis: "Primiti duh sfant!
23. Celor ce le veti ierta pacatele, vor fi iertate; si celor ce le veti tine, vor fi tinute."
24. Dar Toma, zis Geamanul, unul dintre cei doisprezece, nu era cu ei cand a venit Isus.
25. Ceilalti ucenici i-au zis asadar: "Am vazut pe Domnul!" Dar el le-a raspuns: "Daca nu voi vedea in mainile lui semnul cuielor si daca nu voi pune degetul meu in semnul cuielor si daca nu voi pune mana mea in coasta lui, nu voi crede."
26. Dupa opt zile, ucenicii lui erau iarasi in casa si era si Toma impreuna cu ei. Pe cand erau usile incuiate, a venit Isus, a stat in mijloc si le-a zis: "Pace voua!"
27. Apoi a zis lui Toma: "Adu-ti degetul incoace si uita-te la mainile mele si adu-ti mana si pune-o in coasta mea; si nu fi necredincios, ci credincios."
28. Toma a raspuns si i-a zis: "Domnul meu si Dumnezeul meu!"
29. "Toma", i-a zis Isus, "pentru ca m-ai vazut, ai crezut; ferice de cei ce n-au vazut si au crezut."
30. Isus a mai facut inaintea ucenicilor sai multe alte semne care nu sunt scrise in cartea aceasta.
31. Dar acestea au fost scrise pentru ca voi sa credeti ca Isus este Christosul, Fiul lui Dumnezeu si, crezand, sa aveti viata in numele lui.
Capitolul XXI
1. Dupa aceea Isus s-a mai aratat ucenicilor sai la Marea Tiberiadei. Iata cum s-a aratat:
2. Simon Petru, Toma, zis Geamanul, Natanael din Cana Galileii, a lui Zebedei si alti doi din ucenicii lui Isus erau impreuna.
3. Simon Petru le-a zis: "Ma duc sa prind peste." "Mergem si noi cu tine", i-au zis ei. Au iesit si au intrat intr-o corabie; si n-au prins nimic in noaptea aceea.
4. Dis de dimineata, Isus statea pe tarm; dar ucenicii nu stiau ca este Isus.
5. "Copii", le-a zis Isus, "aveti ceva de mancare?" Ei i-au raspuns: "Nu".
6. Si el le-a zis: "Aruncati mreaja in partea dreapta a corabiei si veti gasi." Au aruncat-o deci si n-o mai puteau trage de multimea pestilor.
7. Atunci ucenicul pe care-l iubea Isus a zis lui Petru: "Este Domnul!" Cand a auzit Simon Petru ca este Domnul, si-a pus haina pe el si s-a incins, caci era dezbracat, si s-a aruncat in mare.
8. Ceilalti ucenici au venit cu corabioara, tragand mreaja cu pesti, pentru ca nu erau departe de tarm decat cam la doua sute de coti.
9. Deci, cand au iesit pe tarm, au vazut acolo jaratic de carbuni, peste pus deasupra si paine.
10. Isus le-a zis: "Aduceti din pestii pe care i-ati prins acum."
11. Simon Petru s-a suit si a tras mreaja la tarm, plina cu o suta cincizeci si trei de pesti mari; si, macar ca erau atatia,  mreaja nu s-a rupt.
12. "Veniti si mancati", le-a zis Isus. Si niciunul din ucenici nu cuteza sa-l intrebe: "Cine esti?", caci stiau ca este Domnul.
13. Isus s-a apropiat, a luat painea si le-a dat-o; tot asa a facut si cu pestele.
14. Aceasta era a treia oara cand Isus s-a aratat ucenicilor sai, dupa ce a inviat dintre cei morti.
15. Deci, dupa ce au mancat, Isus a zis lui Simon Petru: "Simon, a lui Iona, ma iubesti tu mai mult decat acestia?" "Da, Doamne", i-a raspuns Petru, "stii ca te iubesc." Isus i-a zis: "Paste mieluseii mei."
16. I-a zis a doua oara: "Simon, a lui Iona, ma iubesti?" "Da, Doamne", i-a raspuns Petru, "stii ca te iubesc." Isus i-a zis: "Paste oitele mele."
17. I-a zis a treia oara: "Simon, fiul lui Iona, ma iubesti?" Petru s-a intristat ca i-a zis a treia oara: "Ma iubesti?" si i-a raspuns: "Doamne, tu toate le stii: stii ca te iubesc." Isus i-a zis: "Paste oile mele!
18. Adevarat, adevarat iti spun ca atunci cand erai mai tanar, singur te incingeai si te duceai unde voiai; dar cand vei imbatrani, iti vei intinde mainile, si altul te va incinge si te va duce unde nu doresti."
19. A zis lucrul acesta ca sa arate cu ce fel de moarte va preamari el pe Dumnezeu. Si dupa ce a vorbit astfel, i-a zis: "Vino dupa mine."
20. Petru s-a intors si a vazut venind dupa ei pe ucenicul pe care-l iubea Isus, acela care la cina se rezemase pe pieptul lui Isus si zisese: "Doamne, cine este cel ce te vinde?"
21. Petru, vazandu-l, a zis lui Isus: "Doamne, dar cu acesta ce va fi?"
22. Isus i-a spus: "Daca vreau ca el sa ramana pana voi veni eu, ce te priveste? Tu vino dupa mine!"
23. Deci s-a raspandit cuvantul acesta printre frati, ca ucenicul acela nu va muri deloc. Insa Isus nu zisese ca nu va muri deloc, ci: "Daca vreau ca el sa ramana pana voi veni Eu, ce te priveste?"
24. Ucenicul acesta este cel ce marturiste aceste lucruri si care le-a scris; si stim ca marturia lui este adevarata.
(Versetul urmator nu exista in Codex Sinaiticus, cea mai veche Biblie la ora actuala, copiata in sec IV)
http://codexsinaiticus.org/en/manuscript.aspx?book=36&chapter=21&lid=en&side=r&verse=25&zoomSlider=0
25. Mai sunt multe alte lucruri pe care le-a facut Isus, care, daca s-ar fi scris unul cate unul, gandesc ca in lumea aceasta n-ar fi putut incapea cartile care s-ar fi scris.

(Unii dintre cercetatorii textuali ai manuscriselor biblice sustin ca acest capitol XXI a fost adaugat ulterior la aceasta carte, una dintre dovezile aduse fiind manuscrisul coptic MS Copt.e.150(P). Insa manuscrisul n-a convins anumiti cercetatori.)
http://en.wikipedia.org/wiki/John_21#cite_note-6


Puteţi adresa orice sesizare asupra textului scriindu-mi pe bibliaantica@yahoo.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu