miercuri, 6 mai 2015

Noul Testament, Evanghelia dupa Ioan, Capitolul VI, Propuneri pentru o ediţie revizuită

Dragi cititori, 
Propun o ediţie revizuită a Noului Testament "Versiunea Biblia Antică", de aceea aştept observaţiile voastre despre texte biblice, de exemplu cum ar fi texte de înainte de corecţiile gnostico-catolice-ortodoxe acum modificate sau redate defectuos, traduceri şi redări defectuoase făcute de traducătorii români, etc..
Aştept comentariile voastre pe bibliaantica@yahoo.com.

Evanghelia redactată după apostolul Ioan
Capitolul VI
1. Dupa aceste lucruri Isus s-a dus dincolo de Marea Galileii, numita a Tiberiadei,
2. si o mare multime mergea dupa el, pentru ca vedea semnele pe care le facea cu cei bolnavi.
3. Isus s-a suit pe munte si sedea acolo cu ucenicii sai.
4. Dar Pastile, sarbatoarea iudeilor, era aproape.
5. Isus deci si-a ridicat ochii si a vazut ca o mare multime vine spre el. Si a zis lui Filip: "De unde avem sa cumparam paini, ca sa manance acestia?"
6. Spunea lucrul acesta ca sa-l incerce, pentru ca stia ce avea sa faca. 
7. Filip i-a raspuns: "Paini cu doua sute de dinari, n-ar ajunge ca fiecare sa ia putintel din ele."
8. Unul din ucenicii sai, Andrei, fratele lui Simon Petru, I-a zis:
9. "Este aici un baietel care are cinci paini de orz si doi pesti; dar ce sunt acestea la atatia?"
10. Isus a zis: "Spuneti oamenilor sa sada jos." In locul acela era multa iarba. Deci barbatii au sezut jos, in numar de aproape cinci mii.
11. Isus a luat painile, a multumit, le-a impartit celor ce sedeau jos; de asemenea, le-a dat si din pesti cat au voit.
12. Dupa ce s-au saturat, a zis ucenicilor sai: "Strangeti resturile care au ramas, ca sa nu se piarda nimic."
13. Le-au adunat deci si au umplut douasprezece cosuri cu resturile care ramasesera din cele cinci paini de orz, dupa ce mancasera toti.
14. Oamenii aceia, cand au vazut semnul pe care il facuse, ziceau: "Cu adevarat, acesta este prorocul cel asteptat in lume."
15. Isus, deci, stiind ca au de gand sa vina sa-l ca sa-l faca rege, s-a dus iarasi spre munte, numai el singur.
16. Cand s-a inserat, ucenicii lui s-au coborat la marginea marii.
17. si suindu-se intr-o corabie, treceau marea, ca sa se duca in Capernaum. Se intunecase, si Isus tot nu venise la ei.
18. Sufla un vant puternic si marea era agitata.
19. Dupa ce au vaslit cam douazeci si cinci sau treizeci de stadii, zaresc pe Isus umbland pe mare si apropiindu-se de corabie. Si s-au infricosat.
20. Dar el le-a zis: "Eu sunt, nu va temeti!"
21. Voiau deci sa-l ia in corabie. Si corabia a sosit indata la locul spre care mergeau.
22. A doua zi, multimea care ramasese de cealalta parte a marii a vazut ca acolo nu era alta corabioara, decat cea cu care plecasera ucenicii, si ca Isus nu se suise in corabia aceasta cu ucenicii lui, ci ucenicii plecasera singuri cu ea.
23. Dar sosisera alte corabii din Tiberiada, aproape de locul unde mancasera ei painea, dupa ce multumira Domnului.
24. Cand au vazut multimile ca nici Isus, nici ucenicii lui nu erau acolo, s-au suit si ele in corabioarele acestea si au venit la Capernaum, cautand pe Isus.
25. Cand l-au gasit, dincolo de mare, i-au zis: "Invatatorule, cand ai ajuns aici?"
26. Isus le-a raspuns si a zis: "Adevarat, adevarat va spun ca ma cautati nu pentru ca ati vazut semne, ci pentru ca ati mancat din painile acelea si v-ati saturat.
27. Lucrati nu pentru mancarea pieritoare, ci pentru mancarea care ramane pentru viata vesnica si pe care v-o va da Fiul omului; caci Tatal, Dumnezeu, pe el l-a pecetluit."
28. Ei i-au zis deci: "Ce sa facem ca sa indeplinim lucrarile lui Dumnezeu?"
29. Isus a raspuns si le-a zis: "Aceasta este lucrarea lui Dumnezeu, ca voi sa credeti in acela pe care el l-a trimis."
30. "Ce semn faci tu, deci", i-au zis ei, "ca sa-l vedem si sa credem in tine? Ce lucrezi tu?
31. Parintii nostri au mancat mana in pustie, dupa cum este scris: "Le-a dat sa manance paine din cer."
32. Deci Isus le-a zis: "Adevarat, adevarat va spun, nu Moise nu v-a dat painea din cer, ci Tatal meu va da adevarata paine din cer.
33. Caci painea lui Dumnezeu este acela care se coboara din cer si da lumii viata."
34. "Domnule", I-au zis ei, "da-ne totdeauna aceasta paine."
35. Isus le-a zis: "Eu sunt painea vietii. Cine vine la mine nu va flamanzi niciodata si cine crede in mine nu va inseta niciodata.
36. Dar v-am spus ca m-ati si vazut, si tot nu credeti.
37. Tot ce-mi da Tatal va ajunge la mine; si pe cel ce vine la mine, nu-l voi izgoni afara;
38. caci m-am coborat din cer ca sa fac nu voia mea, ci voia celui ce m-a trimis.
39. Si voia celui ce m-a trimis este sa nu pierd nimic din tot ce mi-a dat el, ci sa-l inviez in ziua de la urma.
40. Caci voia Tatalui meu este ca oricine vede pe Fiul si crede in el sa aiba viata vesnica; si eu il voi invia in ziua de la urma."
41. Iudeii murmurau asadar impotriva lui, pentru ca zisese: "Eu sunt painea care s-a coborat din cer."
42. Si ziceau: "Oare nu este acesta Isus, fiul lui Iosif, pe al carui tata si mama ii cunoastem? Cum deci zice el: "Eu m-am coborat din cer"?"
43. Isus a raspuns deci si le-a zis: "Nu murmurati intre voi!
44. Nimeni nu poate sa vina la mine, daca nu-l atrage Tatal, care m-a trimis; si eu il voi invia in ziua de la urma.
45. In Proroci este scris: "Toti vor fi invatati de Dumnezeu." Oricine a ascultat pe Tatal si a invatat, vine la Mine.
46. Nu doar ca cineva a vazut pe Tatal, afara de acela care este de la Dumnezeu; da, acela a vazut pe Tatal.
47. Adevarat, adevarat va spun ca cine crede are viata vesnica.
48. Eu sunt painea vietii.
49. Parintii vostri au mancat mana in pustie, si au murit.
50. Painea care se coboara din cer este de asa fel, ca cineva sa manance din ea si sa nu moara.
51. Eu sunt painea vie care s-a coborat din cer. Daca mananca cineva din painea aceasta, va trai in veac; si painea pe care o voi da eu este carnea mea pe care o voi da pentru viata lumii."
52. Iudeii deci se certau intre ei si ziceau: "Cum poate acesta sa ne dea carnea lui sa-o mancam?"
53. Isus le-a zis: "Adevarat, adevarat va spun ca, daca nu mancati carnea Fiului omului si daca nu beti sangele lui, n-aveti viata in voi insiva.
54. Cine mananca carnea mea si bea sangele meu are viata vesnica; si Eu il voi invia in ziua de la urma.
55. Caci carnea mea este adevarata hrana, si sangele meu este adevarata bautura.
56. Cine mananca carnea mea si bea sangele meu ramane in mine, si eu in el.
57. Dupa cum Tatal, care este viu, m-a trimis pe mine, si eu traiesc prin Tatal, tot asa, cine ma mananca pe mine va trai si el prin mine.
58. Astfel este painea care s-a coborat din cer, nu cum au mancat parintii vostri, si au murit; cine mananca painea aceasta va trai in veac."
59. A spus aceste lucruri in sinagoga, invatand pe oameni in Capernaum.
60. Deci multi din ucenicii lui, dupa ce au auzit, au zis: "Cuvantul aceasta este prea tare; cine poate sa-l sufere?"
61. Dar Isus, care stia in sine ca ucenicii sai murmurau impotriva vorbirii acesteia, le-a zis: "Aceasta va face sa va poticniti?
62. Dar daca ati vedea pe Fiul omului suindu-se unde era mai inainte?…
63. Duhul este acela care da viata, carnea nu foloseste la nimic; cuvintele pe care vi le-am spus eu sunt duh si viata.
64. Dar sunt unii din voi care nu cred." Caci Isus stia de la inceput cine erau cei care nu cred si cine era cel care avea sa-l vanda.
65. Si a zis: "Tocmai de aceea v-am spus ca nimeni nu poate sa vina la mine, daca nu-i este dat de Tatal."
66. De atunci, multi din ucenicii lui s-au dus inapoi si nu mai umblau cu el.
67. Asadar Isus a zis celor doisprezece: "Voi nu vreti sa va duceti?"
68. "Domnule", i-a raspuns Simon Petru, "la cine sa ne ducem? Tu ai cuvintele vietii vesnice.
69. Si noi am crezut si am cunoscut ca tu esti sfantul lui Dumnezeu."
70. Isus le-a raspuns: "Nu v-am ales eu pe voi, cei doisprezece? Si unul dintre voi este un diavol."
71. Vorbea despre Iuda, a lui Simon Iscarioteanul; caci el avea sa-l vanda, el, care era unul dintre cei doisprezece.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu