Har şi pace tuturor
de la Dumnezeu Tatăl şi de la Domnul şi Mântuitorul nostru Isus Christos!
Cum
să ne păstrăm ucenici ai Domnului şi Mântuitorului nostru Isus Christos într-o
lume creştină cu atâtea opinii diferite?
1. Vegherea, o condiţie importantă
Luca 21:36. Vegheaţi, dar, în tot timpul şi
rugaţi-vă, ca să aveţi putere să scăpaţi de toate lucrurile acestea care se vor
întâmpla şi să staţi în picioare înaintea Fiului omului.
Vegherea este o
condiţie foarte importantă şi aceasta trebuie să ne însoţească în toate
domeniile vieţii noastre, dar în mod special în cele duhovniceşti (spirituale).
Ce înseamnă a veghea? A păzi, a sta de strajă, a supraveghea o activitate sau a fi atent la ceva. În sens spiritual toate acestea se aplică să fim atenţi la Cuvântul lui Dumnezeu şi să-l împlinim. Asta implică uneori să fim atenţi şi la mesageri. Vedem că pe profeţi i-au batjocorit deseori, pentru că nu se potriveau ca profeţi în ochii auditoriului, care avea o altă optică. La fel au făcut şi cu Domnul şi Mântuitorul nostru Isus Christos. Şi uneori Dumnezeu comunică sau lucrează cu oameni neobişnuiţi nouă, cu oameni mult mai păcătoşi ca noi şi mai rar chiar cu animale.
Ce înseamnă a veghea? A păzi, a sta de strajă, a supraveghea o activitate sau a fi atent la ceva. În sens spiritual toate acestea se aplică să fim atenţi la Cuvântul lui Dumnezeu şi să-l împlinim. Asta implică uneori să fim atenţi şi la mesageri. Vedem că pe profeţi i-au batjocorit deseori, pentru că nu se potriveau ca profeţi în ochii auditoriului, care avea o altă optică. La fel au făcut şi cu Domnul şi Mântuitorul nostru Isus Christos. Şi uneori Dumnezeu comunică sau lucrează cu oameni neobişnuiţi nouă, cu oameni mult mai păcătoşi ca noi şi mai rar chiar cu animale.
Venim din medii
diferite, să nu ne judecăm între noi înainte de vreme. Să nu ne pripim în a
trage concluzii definitive, fără ca să cunoaştem toate feţele problemelor.
Poate că fiecare mai are de învăţat câte ceva, chiar şi de la nişte străini.
Trebuie să avem intenţii nobile şi să ne sprijinim unii pe alţii la aceasta şi
să conlucrăm cum au făcut Ietro şi Moise, chiar dacă au rămas separaţi şi
fiecare şi-a văzut de drumul lui. Moise l-a ascultat şi i-a mers bine. Un alt
exemplu ce ar trebui să ne dea de gândit este măgăriţa lui Baalam. Tatăl nostru
ceresc ne poate „vorbi” pe căi nebănuite şi el se poate folosi de oricine şi de
orice.
2. Iubirea Cuvântului lui Dumnezeu, transmis prin Domnul Isus, o condiţie
importantă
Ioan 14:21. Cine are
poruncile Mele şi le păzeşte acela Mă iubeşte; şi cine Mă iubeşte va fi iubit
de Tatăl Meu. Eu îl voi iubi şi Mă voi arăta lui."
22. Iuda, nu
Iscarioteanul, I-a zis: "Doamne, cum se face că Te vei arăta nouă, şi nu
lumii?"
23. Drept răspuns,
Isus i-a zis: "Dacă Mă iubeşte cineva, va păzi Cuvântul Meu, şi Tatăl Meu
îl va iubi. Noi vom veni la el şi vom locui împreună cu el.
24. Cine nu Mă
iubeşte nu păzeşte cuvintele Mele. Şi Cuvântul pe care-l auziţi nu este al Meu,
ci al Tatălui, care M-a trimis.
Credincioşii iubesc din inimă Cuvântul lui Dumnezeu şi
îl împlinesc! Dar poţi împlini Cuvântul lui Dumnezeu dacă este stâlcit de un
traducător sau copiator, care bagă doctrine omeneşti în Cuvântul lui Dumnezeu?
De exemplu o doctrină care atacă unicitatea şi supremaţia lui Dumnezeu (Ioan
17:1-3), prima poruncă din Decalog adresată evreilor şi prin ei lumii întregi?
Să nu ne lăsăm amăgiţi, a iubi o traducere încă nu
înseamnă respect deplin pentru Cuvântul lui Dumnezeu. Noi trebuie să fim
conştienţi că trebuie să agreăm ce scrie în original, nu ce ne place nouă.
Sunt conştient că în nobila noastră misiune de a
studia şi împlini Scripturile – indiferent dacă sunt Biblii vechi sau noi,
indiferent de limba în care le vom citi, o problemă majoră va fi problema
textuală. Vorba unui distins profesor: “Pe
ce ne bazăm, când discutăm?”
După cum aţi văzut deja, anumite diferenţe de opinie
au ca bază anumite texte biblice, care au fost redate diferit faţă de textul
autograf (textul autograf este denumirea textului autorului). Aşadar, lozinca
“Stă scris” trebuie însoţiţă de multă vigilenţă şi discernământ. Degeaba citez un text modificat ca fiind “Stă
scris” sau ca “Sola Scriptura (Numai Scriptura)”, dacă acest text a fost
modificat şi eu nu îmi dau seama.
Fiind în vizită - cu mulţi ani în urmă - la un frate
ce a ieşit de la baptişi, acesta mi-a zis că a aflat de la nişte fraţi despre
modificarea textului de la Matei 28:19. Sceptic fiind faţă de cele auzite
atunci (ulterior m-am convins), am rugat nişte fraţi să verifice acest lucru.
Cineva s-a dus chiar la Biblioteca Naţională din Ungaria, să verifice Bibliile
vechi, existente acolo. S-a întors cu precizarea că textele coincid cu cele
actuale “în numele Tatălui, al Fiului şi al Sfântului Duh”. Da, numai că ele au
fost scrise după anul 1000 AD. Dar pe noi trebuie să ne intereseze toată
perioada scribală.
Şi iată de ce:
Mărturia lui Origen, secolul II-III: „E un fapt învederat astăzi că există
printre manuscrise o mare felurime, fie din pricina nepurtării
de grijă a scribilor, fie din pricina îndrăznelii deşănţate a oamenilor care
îndreaptă scrierea, sau chiar din cauză că sînt unii care o înmulţesc sau o
împuţinează după voia lor, rînduindu-se corectori cu de la ei putere."
Mărturia din Codex Vaticanus, nota marginală de la
Epistola către evrei: "Nebuni şi netrebnici, de ce nu puteţi lăsa în
pace vechea redare şi să nu o alteraţi?"
Mărturia episcopului Dionisie (secolul III)
"Atunci când colegii mei creștini m-au invitat să le scriu scrisori, am
făcut așa. Aceşti apostoli ai diavolului s-au umplut cu neghină, au scos unele
lucruri și au adaugat altele. Pentru ei, vaiul este rezervat. Nu e de mirare
atunci, dacă unii au îndrăznit să se atingă chiar și de cuvântul Domnului
Însuși, atunci când aceştia au conspirat să mutileze propriile mele eforturi
umile".
Mărturia prezbiterului Gaius (AD 175-200): "Prin
urmare, şi-au pus mâinile cu îndrăzneală pe scripturile divine, susținând că le-au corectat. Că eu nu vorbesc
în mod fals de ei în această chestiune, oricine dorește poate să învețe. Căci
dacă oricine va colecta respectivele copii ale lor, și să le compare una cu
alta, el va găsi că acestea diferă foarte mult. Acelea de-a lui Asclepiades, de
exemplu, nu sunt de acord cu cele de-a lui Theodotus. Și multe dintre acestea
pot fi obținute, pentru că discipolii lor au scris asiduu corecțiile, cum le
numesc ei, care sunt o corupție, fiecare dintre ele. Din nou, cele de la
Hermophilus nu sunt de acord cu acestea, precum și cele de Apollonides nu sunt
consecvente cu ele însele. Pentru că puteți compara cele pregătite de ei la o
dată anterioară cu cele pe care le-au corupt mai târziu, și le veti găsi foarte
diferite.”
Sursa: Eusebiu De Cesareea (secolul III-IV), Istoria
Bisericească
Mai sunt şi alte scrieri de comparaţie textuală, care
tratează acest subiect, cum ar fi:
Bruce M. Metzger: Textul Noului Testament: Transmisia
lui, coruperea lui şi restaurarea lui;
Bart D. Ehrman: Coruperea ortodoxă a Scripturilor:
Efectul controverselor christologice asupra textului Noului Testament;
John William Burgon, Revizia Revizuitei
Aşadar, dragii mei fraţi, se naşte întrebarea, ne dăm
noi seama de consecinţele nefaste ale acestei practici vechi? Talmudul
consemnează că pe timpul celui de al doilea Templu, existau deja trei versiuni
ale Scrierilor Vechiul Testament şi că în curtea Templului era o versiune
“oficială”, după care se corectau “erorile” celorlalte.
Oare a încetat această practică şi dacă ea a încetat
de tot sau se mai propagă şi la ora actuală sub diferite forme mai subtile.
Întrebarea cea mai fierbinte fiind: CUM NE AFECTEAZĂ PE NOI ŞI CUM NE PUTEM DA
SEAMA?
Apostolii au luat în
considerare că unii vor încerca să scrie falsuri, în numele lor şi al altora,
ceea ce s-a şi întamplat, secolul II şi III fiind o pepiniera de falsuri scrise
"în numele" apostolilor, părinţilor lui Isus, etc. (2Tesaloniceni
2:2)
Apostolul Petru a avertizat că unii deformeaza mesajul
scrierilor apostolului Pavel şi aici putem include şi abuzarea lor în copiere,
deoarece de la răstălmăcirea lor şi până la abuzarea lor prin traducere, este
doar un pas (2Petru 3:16)
Condamnarea în prealabil al falsificatorilor textului
Apocalipsei, întăreşte şi ea spusele apostolilor Pavel şi Petru (Apocalipsa
22:18,19).
Partidele creştine rivale (deja circa 70 în secolul
II) se acuzau reciproc de modificarea manuscriselor: mărturia lui Tertulian
(secolul II) împotriva lui Marcion, mărturia lui Marcion împotriva celorlalţi.
Mărturii timpurii din exteriorul creştinismului:
Filozoful Celsus îi acuza pe creştini pentru modificarea Evangheliilor "de
trei sau patru ori, ba chiar mai mult". Origene, nu îl condamnă că ar
spune un lucru neadevărat, ci răspunde afirmativ, arătând şi cauzele: „E un fapt învederat astăzi că există
printre manuscrise o mare felurime, fie din pricina nepurtării
de grijă a scribilor, fie din pricina îndrăznelii deşănţate a oamenilor care îndreaptă
scrierea, sau chiar din cauză că sînt unii care o înmulţesc sau o împuţinează
după voia lor, rînduindu-se corectori cu de la ei putere."
Mărturii din lumea şcolastică musulmană, care arată că
atât cărţile VT cât şi cele NT au fost pe alocuri falsificate.
Este bine de reţinut menţiunea “PE ALOCURI”, deci nu
putem vorbi de o corupţie totală.
Fie ca Tatăl nostru ceresc, să ne dea înţelepciune şi
pricepere ca ştiind toate acestea să ieşim din “marea capcană scribală”. În
numele Domnului Isus să ne rugăm! Amin.
3. Să ne rugăm la Dumnezeu Tatăl, în numele Fiului său pentru ajutor, o
condiţie importantă
Luca 21:36. Vegheaţi,
dar, în tot timpul şi rugaţi-vă,
ca să aveţi putere să scăpaţi de toate lucrurile acestea care se vor întâmpla
şi să staţi în picioare înaintea Fiului omului.
Ce înseamnă a ne ruga în numele Domnului şi
Mântuitorului nostru Isus Christos?
Când spunem, că ne rugăm în numele Domnului Isus,
nu înseamnă să ne rugăm Lui. Ci prin El, ne rugăm Tatălui nostru din ceruri,
lui Dumnezeu.
Origene – Despre
rugăciune şi martiraj. Mai exact - la Cine să ne rugăm? - din perspectiva
ucenicilor. A fost scris în secolul III AD, de Origene din Alexandria. Din text
reiese că în acel timp existau trei păreri, unii se rugau doar Tatălui, alţii
doar Fiului şi alţii se rugau la ambii. Duhul sfânt nu este menţionat, aşa că
moda rugăciunii la duhul sfânt încă nu era inventată în acel timp.
XV. 1. Dacă ați
înțeles ce se înțelege prin „rugăciune“, să nu ne mai rugăm la nici o creatură,
nici la Mesia, doar singurului Dumnezeu și Tatăl universului, la care şi
Salvatorul nostru s-a rugat, așa cum am explicat, ce ne-a învățat şi El. De
fapt, atunci când i-au cerut „Învață-ne să ne rugăm“ (Luca 11:11), El le-a
arătat o rugăciune nu la El însuși, ci la Tatăl: „Tatăl nostru care ești în
ceruri ...“ și așa mai departe. (Matei 6.9). Pentru că, așa cum în altă parte
am arătat, în persoană şi subiect Fiul nu este Tatăl, și așa că ar trebui să ne
rugăm fie la Fiul şi la Tatăl nu sau fie la ambii, sau numai la Tatăl. Ar părea
imposibil sau chiar lipsit de sens să se roage Fiului și nu Tatălui, ceea ce ar
fi în mod evident contrar tuturor vederilor. Dacă ne-am ruga la ambii, ar
trebui să o facem la plural: „daţi-ne“, „binevoiţi“, „împliniți-ne“,
„salvați-ne“, şi alte asemenea. De aici se vede că sunt necorespunzătoare,
deoarece nu se poate dovedi din Scripturi că s-au rugat în așa fel. Deci,
rămâne doar să ne rugăm lui Dumnezeu, Tatăl a toate, dar nu fără Marele Preot
care a fost investit prin jurământ de Tatăl, după înțelesul acestor cuvinte:
„El a jurat și nu îi va părea rău, Tu ești preot în veac după rânduiala lui
Melhisedec“ (Psalmul 110: 4; Evrei 2:17, etc.).
Citat din Origene,
„Rugăciune şi martiraj”
Ce dorea să spună
Origen? Că evreii se rugau marelui preot al lui Dumnezeu? Nu, din contră,
marele preot evreu aducea rugăciunile poporului înaintea lui Dumnezeu, adică se
ruga pentru popor, cum şi Domnul şi Mântuitorul nostru Isus Christos se roagă
Tatălui său pentru noi.
Bine e să ştim toţi
asta, ca să fim binecuvântaţi cu toţii! Amin.
Pentru cei care doresc să ne edificăm împreună, vă invit în grupul Biblia De Studiu pe Facebook:
https://www.facebook.com/groups/289841265419722/
Pentru cei care doresc să ne edificăm împreună, vă invit în grupul Biblia De Studiu pe Facebook:
https://www.facebook.com/groups/289841265419722/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu