miercuri, 20 aprilie 2022

BIBLIA CU NUMELE DIVIN Geneza 24

BIBLIA CU NUMELE DIVIN

Geneza 24

1 Și Avraam era bătrân, îmbătrânit în vârstă; și YEHOWAH binecuvântase pe Avraam în toate lucrurile. 2 Și Avraam a zis slujitorului său, bătrânul casei sale, care stăpânea peste tot ce avea: „Pune-ți, te rog, mâna sub coapsa mea. 3 Și te voi pune să juri pe Cel Atotputernic, Dumnezeul cerului și Dumnezeul pământului, că nu vei lua o soție pentru fiul meu dintre fiicele canaaniților, în mijlocul cărora locuiesc. 4 Dar tu vei merge în țara mea și la rudenia mea și vei lua o soție pentru fiul meu, adică pentru Isaac.” 5 Și slujitorul i-a spus: „Poate că femeia nu va vrea să mă urmeze în țara aceasta; trebuie să-l aduc pe fiul tău înapoi în țara de unde ai venit?’ 6 Și Avraam i-a zis: ‘Ai grijă să nu-l aduci pe fiul meu acolo. 7 Cel Atotputernic, Dumnezeul cerurilor, care m-a luat din casa tatălui meu și din țara nașterii mele și care mi-a vorbit și mi-a jurat, zicând „Seminției tale voi da țara aceasta” El va trimite pe îngerul Său înaintea ta și de acolo vei lua o soție pentru fiul meu. 8 Și dacă femeia nu dorește să te urmeze, atunci vei fi curat de acest jurământ; numai să nu-mi aduci acolo pe fiul meu.” 9 Și slujitorul și-a pus mâna sub coapsa stăpânului său Avraam și i-a jurat cu privire la aceasta. 10 Și slujitorul a luat zece cămile, dintre cămilele stăpânului său, și a plecat, având în mână toate lucrurile bune ale stăpânului său; şi s-a sculat şi s-a dus la Aram-Naharaim, în cetatea lui Nahor. 11 Și a pus cămilele să îngenuncheze în afara orașului, lângă fântâna cu apă, la vremea serii, vremea când femeile ies să scoată apă. 12 Și el a zis: „Atotputernice, Dumnezeul stăpânului meu Avraam, trimite-mi, te rog, în grabă bună astăzi și arătă bunătate față de stăpânul meu Avraam. 13 Iată, stau lângă fântâna cu apă; iar fiicele oamenilor cetăţii au ieşit să tragă apă. 14 Așa să se întâmple, ca domnişoara căreia îi voi spune: Lasă-ți ulciorul, te rog, ca să beau; şi ea va zice: Bea, şi voi da şi cămilelor tale de asemenea, să fie aceea pe care ai pus-o pentru robul Tău, pentru Isaac; și prin aceasta voi cunoaște că ai arătat bunătate față de stăpânul meu”. 15 Și s-a întâmplat, înainte de a termina de vorbit, că iată, a ieșit Rebeca, care s-a născut lui Betuel, fiul Milcai, soția lui Nahor, fratele lui Avraam, cu ulciorul pe umăr. 16 Și fata era foarte frumoasă la privit, era fecioară, și nimeni nu o cunoscuse; și ea s-a coborât la fântână și și-a umplut ulciorul și s-a suit. 17 Și slujitorul a alergat în întâmpinarea ei și i-a zis: „Dă-mi să beau, te rog, puțină apă din ulciorul tău.” 18 Și ea a zis: „Bea, domnul meu!”; și ea s-a grăbit și și-a lăsat ulciorul pe mână și ia dat să bea. 19 După ce i-a dat de băut, ea a zis: „Voi trage și pentru cămilele tale, până vor termina de băut.” 20 Și ea s-a grăbit și și-a golit ulciorul în jgheab și a alergat din nou la fântână să tragă și a tras pentru toate cămilele lui. 21 Și bărbatul s-a uitat fix la ea; păstrându-şi calmul, ca să știe dacă YEHOWAH îi făcuse drumul prosper sau nu. 22 Și s-a întâmplat că, pe când cămilele terminaseră de băut, omul a luat un inel de aur de o jumătate de siclu și două brățări pentru mâinile ei, de zece sicli de aur; 23 și a zis: „A cui fiică ești? spune-mi, te rog. Este loc să ne cazăm în casa tatălui tău?” 24 Și ea i-a zis: „Eu sunt fiica lui Betuel, fiul Milcai, pe care ea i-a născut lui Nahor.” 25 Mai mult, ea i-a spus: „Avem atât paie, cât și furaje, și loc să te cazăm.” 26 Și omul și-a plecat capul și s-a închinat înaintea lui YEHOWAH. 27 Și a zis: „Binecuvântat să fie Cel Atotputernic, Dumnezeul stăpânului meu Avraam, care nu și-a părăsit mila și adevărul Lui față de stăpânul meu; Cât despre mine, Cel Atotputernic m-a condus pe calea către casa fraților stăpânului meu.” 28 Și domnişoara a alergat și a spus casei mamei ei potrivit acestor cuvinte. 29 Şi Rebeca avea un frate și numele lui era Laban; și Laban a fugit la om, la fântână. 30 Și s-a întâmplat că, când a văzut inelul și brățările pe mâinile surorii sale, și când a auzit cuvintele surorii sale Rebeca, care spunea: „Așa mi-a spus omul acela”, a venit la om; și iată că el stătea lângă cămile la fântână. 31 Și a zis: „Intră, binecuvântatul Celui Atotputernic; de ce stai afara? Căci am curățat casa și am făcut loc cămilelor.” 32 Și omul a intrat în casă și a dezbrățat cămilele; și a dat cămilelor paie și hrană și apă ca să-și spele picioarele și picioarele oamenilor care erau cu el. 33 Și a fost pusă înaintea lui mâncare să mănânce; dar el a spus: „Nu voi mânca, până nu-mi voi spune treaba.” Și el a spus: „Vorbește mai departe.” 34 Și a zis: „Eu sunt slujitorul lui Avraam. 35 Și Cel Atotputernic a binecuvântat foarte mult pe stăpânul meu; și a devenit mare; şi i-a dat oi şi bovine, argint şi aur, robi şi roabe, cămile şi măgari. 36 Și Sara, soția stăpânului meu, i-a născut un fiu stăpânului meu când era bătrână; și lui i-a dat el tot ce are. 37 Și stăpânul meu m-a pus să jur, zicând: Să nu iei o soție pentru fiul meu dintre fiicele canaaniților, în țara cărora locuiesc. 38 Dar tu vei merge la casa tatălui meu și la rudele mele și vei lua o soție pentru fiul meu. 39 Și i-am spus stăpânului meu: Poate că femeia nu mă va urma. 40 Și el mi-a spus: Cel atotputernic, înaintea căruia merg, va trimite pe îngerul Său cu tine și va prospera calea ta; și vei lua o soție pentru fiul meu din rudenia mea și din casa tatălui meu; 41 Atunci vei fi ferit de jurământul meu, când vei veni de la rudenia mea; și dacă nu ți-o dau, vei fi curat de jurământul meu. 42 Astăzi am venit la fântână și am zis: „Atotputernice, Dumnezeul stăpânului meu Avraam, dacă acum vei prospera calea mea pe care merg, iată, să se întâmple, ca fecioara care iese să tragă, căreia îi voi spune: Dă-mi, te rog, puțină apă din ulciorul tău să beau; 44 Și ea îmi va spune: Beți ambii și eu voi trage de asemenea pentru cămilele tale; aceea să fie femeia pe care Cel Atotputernic a pus-o pentru fiul stăpânului meu. 45 Și înainte de a termina de vorbit în inima mea, iată, Rebeca a ieșit cu ulciorul ei pe umăr; iar ea a coborât la fântână și a tras. Și i-am spus: Lasă-mă să beau, te rog. 46 Și ea s-a grăbit și și-a coborât ulciorul de pe umăr și a zis: Bea și voi da și cămilelor tale de asemenea. Așa că am băut și ea a făcut să bea și cămilele. 47 Și am întrebat-o și i-am zis: A cui fiică ești? Și ea a spus: Fiica lui Betuel, fiul lui Nahor, pe care i-a născut-o Milca. Și i-am pus inelul pe nas și brățările pe mâini. 48 Și mi-am plecat capul și m-am închinat înaintea Celui Atotputernic și am binecuvântat pe Cel Atotputernic, Dumnezeul stăpânului meu Avraam, care m-a condus pe calea cea dreaptă să iau fiica fratelui stăpânului meu pentru fiul său. 49 Și acum, dacă vreți să lucrați cu bunătate și cu adevărat cu stăpânul meu, spuneți-mi; iar dacă nu, spune-mi, ca să mă întorc la dreapta sau la stânga.” 50 Atunci Laban și Betuel au răspuns și au zis: „Lucrarea vine de la Cel Atotputernic; nu putem să-ți vorbim rău sau bine.51 Iată, Rebeca este înaintea ta, ia-o și du-te și ea să fie soția fiului stăpânului tău, așa cum a spus Cel Atotputernic.” 52 Și s-a întâmplat că, când slujitorul lui Avraam a auzit cuvintele lor, s-a închinat înainte pe pământ către Cel Atotputernic. 53 Și slujitorul a scos bijuterii de argint și bijuterii de aur și haine și le-a dat Rebecăi; a dat și fratelui ei și mamei ei lucruri de preț. 54 Și au mâncat și au băut, el și oamenii care erau cu el, și au rămas toată noaptea; și s-au sculat dimineața și el a zis: „Trimite-mă la stăpânul meu.” 55 Iar fratele ei și mama ei au zis: „Să rămână fata cu noi câteva zile, cel puțin zece; după aceea ea se va duce.” 56 Și el le-a zis: „Nu mă întârziaţi, căci Cel Atotputernic mi-a făcut prosperă calea; trimite-mă să mă duc la stăpânul meu.” 57 Și au zis: „Vom chema fata și vom afla din gura ei.” 58 Au chemat-o pe Rebeca și i-au zis: „Vrei să mergi cu omul acesta?” Și ea a spus: „Mă voi duce.” 59 Și au trimis pe Rebeca, sora lor, pe doica ei, pe robul lui Avraam și pe oamenii lui. 60 Și au binecuvântat-o ​​pe Rebeca și i-au spus: „Sora noastră, fii mama a mii de zece mii de oameni și să stăpânească sămânța ta poarta celor ce-i urăsc.” 61 Rebeca și slujitoarele ei s-au sculat și au călărit pe cămile și l-au urmat pe om. Și slujitorul a luat-o pe Rebeca și a plecat. 62 Și Isaac a venit din calea Beer-lahai-roi; căci el locuia în ţara de la sud. 63 Și Isaac a ieșit să mediteze pe câmp, seara; și și-a ridicat ochii și a văzut și iată că veneau cămile. 64 Și Rebeca și-a ridicat ochii și, când l-a văzut pe Isaac, a coborât de pe cămilă. 65 Și ea a zis slujitorului: „Ce bărbat este acesta, care merge în întâmpinarea noastră pe câmp?” Iar slujitorul a spus: „Este stăpânul meu.” Și ea și-a luat vălul și s-a acoperit. 66 Și slujitorul i-a spus lui Isaac toate lucrurile pe care le făcuse. 67 Și Isaac a adus-o în cortul mamei sale Sara și a luat-o pe Rebeca și i-a devenit soție; iar el o iubea. Și Isaac a fost mângâiat pentru mama sa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu