luni, 14 septembrie 2020

Invitaţie la studiu: Evanghelia după Matei capitolul 8

Har şi pace tuturor de la Dumnezeu Tatăl şi de la Domnul şi Mântuitorul nostru Isus Christos!

Invitaţie la studiu: Evanghelia după Matei capitolul 8

Textul paralel Biblia Dumitru Cornilescu şi Biblia Ortodoxă Română în comparaţie cu Biblia Dumitru Cornilescu Revizuită

Matei 8
1 Când S-a coborât Isus de pe munte, multe noroade au mers după El.   1 Si coborandu-Se El din munte, multimi multe au mers dupa El.
2 Şi un lepros s-a apropiat de El, I s-a închinat şi I-a zis: "Doamne, dacă vrei, poţi să mă cureţi."       2 Si iata un lepros, apropiindu-se, I se inchina, zicand: Doamne, daca voiesti, poti sa ma curatesti.
3 Isus a întins mâna, S-a atins de el şi a zis: "Da, vreau, fii curăţat!" Îndată a fost curăţată lepra lui.         3 Si Iisus, intinzand mana, S-a atins de el, zicand: Voiesc, curateste-te. Si indata s-a curatit lepra lui.
4 Apoi Isus i-a zis: "Vezi să nu spui la nimeni; ci du-te de te arată preotului şi adu darul pe care l-a rânduit Moise, ca mărturie pentru ei."    4 Si i-a zis Iisus: Vezi, nu spune nimanui, ci mergi, arata-te preotului si adu darul pe care l-a randuit Moise, spre marturie lor.
5 Pe când intra Isus în Capernaum, s-a apropiat de El un sutaş, care-L ruga     5 Pe cand intra in Capernaum, s-a apropiat de El un sutas, rugandu-L,
6 şi-I zicea: "Doamne, robul meu zace în casă slăbănog şi se chinuie cumplit."           6 Si zicand: Doamne, sluga mea zace in casa, slabanog, chinuindu-se cumplit.
7 Isus i-a zis: "Am să vin şi să-l tămăduiesc."          7 Si i-a zis Iisus: Venind, il voi vindeca.
8 "Doamne", a răspuns sutaşul, "nu sunt vrednic să intri sub acoperământul meu; ci zi numai un cuvânt, şi robul meu va fi tămăduit.          8 Dar sutasul, raspunzand, I-a zis: Doamne, nu sunt vrednic sa intri sub acoperisul meu, ci numai zi cu cuvantul si se va vindeca sluga mea.
9 Căci şi eu sunt om sub stăpânire; am sub mine ostaşi, şi zic unuia: "Du-te!", şi se duce; altuia: "Vino!", şi vine; şi robului meu: "Fă cutare lucru!", şi-l face."   9 Ca si eu sunt om sub stapanirea altora si am sub mine ostasi si-i spun acestuia: Du-te, si se duce; si celuilalt: Vino, si vine; si slugii mele: Fa aceasta, si face.
10 Când a auzit Isus aceste vorbe, S-a mirat şi a zis celor ce veneau după El: "Adevărat vă spun că nici în Israel n-am găsit o credinţă aşa de mare.      10 Auzind, Iisus S-a minunat si a zis celor ce veneau dupa El: Adevarat graiesc voua: la nimeni, in Israel, n-am gasit atata credinta.
11 Dar vă spun că vor veni mulţi de la răsărit şi de la apus şi vor sta la masă cu Avraam, Isaac şi Iacov în Împărăţia cerurilor.          11 Si zic voua ca multi de la rasarit si de la apus vor veni si vor sta la masa cu Avraam, cu Isaac si cu Iacov in imparatia cerurilor.
12 Iar fiii Împărăţiei vor fi aruncaţi în întunericul de afară, unde va fi plânsul şi scrâşnirea dinţilor."      12 Iar fiii imparatiei vor fi aruncati in intunericul cel mai din afara; acolo va fi plangerea si scrasnirea dintilor.
13 Apoi a zis sutaşului: "Du-te, şi facă-ţi-se după credinţa ta." Şi robul lui s-a tămăduit chiar în ceasul acela. 13 Si a zis Iisus sutasului: Du-te, fie tie dupa cum ai crezut. Si s-a insanatosit sluga lui in ceasul acela.
14 Isus S-a dus apoi în casa lui Petru şi a văzut pe soacra acestuia zăcând în pat, prinsă de friguri.           14 Si venind Iisus in casa lui Petru, a vazut pe soacra acestuia zacand, prinsa de friguri.
15 S-a atins de mâna ei, şi au lăsat-o frigurile; apoi ea s-a sculat şi a început să-I slujească. 15 Si S-a atins de mana ei, si au lasat-o frigurile si s-a sculat si Ii slujea Lui.
16 Seara, au adus la Isus pe mulţi îndrăciţi. El, prin cuvântul Lui, a scos din ei duhurile necurate şi a tămăduit pe toţi bolnavii,   16 Si facandu-se seara, au adus la El multi demonizati si a scos duhurile cu cuvantul si pe toti cei bolnavi i-a vindecat,
17 ca să se împlinească ce fusese vestit prin prorocul Isaia, care zice: "El a luat asupra Lui neputinţele noastre şi a purtat bolile noastre."   17 Ca sa se implineasca ceea ce s-a spus prin Isaia proorocul, care zice: "Acesta neputintele noastre a luat si bolile noastre le-a purtat".
18 Isus a văzut multe noroade împrejurul Său şi a poruncit să treacă de cealaltă parte.           18 Si vazand Iisus multime imprejurul Lui, a poruncit ucenicilor sa treaca de cealalta parte a marii.
19 Atunci s-a apropiat de El un cărturar şi I-a zis: "Învăţătorule, vreau să Te urmez oriunde vei merge."     19 Si apropiindu-se un carturar, i-a zis: Invatatorule, Te voi urma oriunde vei merge.
20 Isus i-a răspuns: "Vulpile au vizuini, şi păsările cerului au cuiburi; dar Fiul omului n-are unde-Şi odihni capul."    20 Dar Iisus i-a raspuns: Vulpile au vizuini si pasarile cerului cuiburi; Fiul Omului insa nu are unde sa-Si plece capul.
21 Un altul, care era dintre ucenici, I-a zis: "Doamne, dă-mi voie să mă duc mai întâi să îngrop pe tatăl meu."   21 Un altul dintre ucenici I-a zis: Doamne, da-mi voie intai sa ma duc si sa ingrop pe tatal meu.
22 "Vino după Mine", i-a răspuns Isus, "şi lasă morţii să-şi îngroape morţii."       22 Iar Iisus i-a zis: Vino dupa Mine si lasa mortii sa-si ingroape mortii lor.
23 Isus S-a suit într-o corabie, şi ucenicii Lui au mers după El.          23 Intrand El in corabie, ucenicii Lui L-au urmat.
 24 Şi deodată s-a stârnit pe mare o furtună atât de straşnică, încât corabia era acoperită de valuri. Şi El dormea.           24 Si, iata, furtuna mare s-a ridicat pe mare, incat corabia se acoperea de valuri; iar El dormea.
25 Ucenicii s-au apropiat de El şi L-au deşteptat, strigând: "Doamne, scapă-ne, că pierim!"      25 Si venind ucenicii la El, L-au desteptat zicand: Doamne, mantuieste-ne, ca pierim.
26 El le-a zis: "De ce vă este frică, puţin credincioşilor?" Apoi S-a sculat, a certat vânturile şi marea, şi s-a făcut o linişte mare.          26 Iisus le-a zis: De ce va este frica, putin credinciosilor? S-a sculat atunci, a certat vanturile si marea si s-a facut liniste deplina.
27 Oamenii aceia se mirau şi ziceau: "Ce fel de om este acesta, de-L ascultă până şi vânturile şi marea?"    27 Iar oamenii s-au mirat, zicand: Cine este Acesta ca si vanturile si marea asculta de El?
28 Când a ajuns Isus de partea cealaltă, în ţinutul Gadarenilor, L-au întâmpinat doi îndrăciţi care ieşeau din morminte. Erau aşa de cumpliţi, că nimeni nu putea trece pe drumul acela.      28 Si trecand El dincolo, in tinutul Gadarenilor, L-au intampinat doi demonizati, care ieseau din morminte, foarte cumpliti, incat nimeni nu putea sa treaca pe calea aceea.
29 Şi iată că au început să strige: "Ce legătură este între noi şi Tine, Isuse, Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici să ne chinuieşti înainte de vreme?"   29 Si iata, au inceput sa strige si sa zica: Ce ai Tu cu noi, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici mai inainte de vreme ca sa ne chinuiesti?
30 Departe de ei era o turmă mare de porci care păşteau.       30 Departe de ei era o turma mare de porci, pascand.
31 Dracii rugau pe Isus şi ziceau: "Dacă ne scoţi afară din ei, dă-ne voie să ne ducem în turma aceea de porci."     31 Iar demonii Il rugau, zicand: Daca ne scoti afara, trimite-ne in turma de porci.
32 "Duceţi-vă", le-a zis El. Ei au ieşit şi au intrat în porci. Şi deodată toată turma s-a repezit de pe râpă în mare, şi a pierit în ape. 32 Si El le-a zis: Duceti-va. Iar ei, iesind, s-au dus in turma de porci. Si iata, toata turma s-a aruncat de pe tarm in mare si a pierit in apa.
33 Porcarii au fugit şi s-au dus în cetate de au povestit tot ce se petrecuse şi cele întâmplate cu îndrăciţii.         33 Iar pazitorii au fugit si, ducandu-se in cetate, au spus toate cele intamplate cu demonizatii.
34 Şi iată că toată cetatea a ieşit în întâmpinarea lui Isus; şi, cum L-au văzut, L-au rugat să plece din ţinutul lor.          34 Si iata toata cetatea a iesit in intampinarea lui Iisus si, vazandu-L, L-au rugat sa treaca din hotarele lor.

Motivul pentru care nu am pus punctuaţia şi am scris cu majuscule textul de mai jos, este, repet, pentru ca să ne formăm o idee, cum au avut creştinii din primele secole textul. Ei nu prea aveau semne de puncuaţie, doar foarte rar şi textul era uniform şi uneori chiar scris împreună, ceva de genul CANDSACOBORATDEPEMUNTEMULTALUMEAMERSDUPA EL.

ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ 8 - DUPA MATEI 8
1. CAND S-A COBORAT DE PE MUNTE MULTA LUME A MERS DUPA EL
2. SI IATA UN LEPROS S-A APROPIAT DE EL I S-A INCHINAT SI I-A ZIS DOAMNE DACA VREI POTI SA MA CURATESTI
3. (1) A INTINS MANA S-A ATINS DE EL SI I-A ZIS DA VREAU FII CURATIT INDATA A FOST CURATIT DE LEPRA LUI
4. APOI ISUS I-A ZIS VEZI SA NU SPUI NIMANUI CI DU-TE SI TE ARATA PREOTULUI SI ADU DARUL PE CARE L-A RANDUIT MOISE CA MARTURIE PENTRU EI
5. PE CAND INTRA IN CAPERNAUM S-A APROPIAT DE EL UN SUTAS CARE-L RUGA
6. SI-I ZICEA DOAMNE SLUJITORUL MEU ZACE IN CASA PARALIZAT SI SE CHINUIESTE CUMPLIT
7. ISUS I-A ZIS VOI VENI SI IL VOI VINDECA
8. DOAMNE A RASPUNS SUTASUL NU SUNT VREDNIC SA INTRII SUB ACOPERISUL MEU CI SPUNE NUMAI UN CUVANT SI ROBUL MEU VA FI VINDECAT
9. CACI SI EU SUNT UN OM SUB STAPANIRE AM OSTASI IN SUBORDINEA MEA SI ZIC DU-TE SI SE DUCE ALTUIA VINO SI VINE SI ROBULUI MEU FA CUTARE LUCRU SI-L FACE
10. CAND A AUZIT ISUS S-A MIRAT SI A ZIS CELOR CARE VENEAU DUPA EL ADEVARAT VA SPUN CA NICI IN ISRAEL N-AM GASIT O CREDINTA ASA DE MARE
11. DAR VA SPUN CA VOR VENI MULTI DELA RASARIT SI DE LA APUS SI VOR STA LA MASA CU AVRAAM ISAAC SI IACOV IN IMPARATIA CERURILOR
12. IAR FII IMPARATIEI VOR FI ARUNCATI IN INTUNERICUL DE AFARA UNDE VA FI PLANSUL SI SCRASNIREA DINTILOR
13. APOI ISUS A ZIS SUTASULUI DU-TE SI FACA-TI-SE DUPA CREDINTA TA SI SLUJITORUL LUI S-A VINDECAT CHIAR IN CEASUL ACELA
14. SI CAND A VENIT ISUS IN CASA LUI PETRU A VAZUT PE SOACRA ACESTUIA ZACAND IN PAT SI AVAND FEBRA
15. S-A ATINS DE MANA EI SI AU LASAT-O FRIGURILE APOI EA S-A SCULAT SI LE SLUJEA
16. SEARA AU ADUS LA ISUS PE MULTI POSEDATI DE DEMONI EL A ALUNGAT DUHURILE PRIN CUVANT SI A VINDECAT PE TOTI CEI CARE ERAU BOLNAVI
17. CA SA SE IMPLINEASCA CE FUSESE SPUN PRIN PROROCUL ISAIA CARE ZICE EL A LUAT ASUPRA LUI NEPUTINTELE NOASTRE SI A PURTAT BOLILE NOASTRE
18. SI ISUS VAZAND MULTA LUME IMPREJURUL SAU A PORUNCIT SA TREACA DE CEALALTA PARTE
19. ATUNCI UN CARTURAR S-A APROPIAT DE EL SI I-A ZIS INVATATORULE TE VOI URMA ORIUNDE VOI MERGE
20. SI ISUS I-A RASPUNS VULPILE AU VIZUINI SI PASARILE CERULUI AU CUIBURI DAR FIUL OMULUI N-ARE UNDE-SI ODIHNI CAPUL
21. UN ALTUL CARE ERA DINTRE UCENICII SAI I-A ZIS DOAMNE DA-MI VOIE SA MA DUC MAI INTAI SA INGROP PE TATAL MEU
22. VINO DUPA MINE I-A RASPUNS ISUS SI LASA MORTII SA-SI INGROAPE MORTII
23. ISUS S-A URCAT INTR-O CORABIE SI UCENICII LUI AU MERS DUPA EL
24. SI IATA S-A STARNIT PE MARE O FURTUNA ATAT DE PUTERNICA INCAT CORABIA ERA ACOPERITA DE VALURI SI EL DORMEA
25. UCENICII S-AU APROPIAT DE EL SI L-AU TREZIT ZICAND DOAMNE SCAPA-NE PIERIM
26. EL LE-A ZIS DE CE VA ESTE FRICA PUTIN CREDINCIOSILOR APOI S-A SCULAT A CERTAT VANTURILE SI MAREA SI S-A FACUT O LINISTE MARE
27. OAMENII ACEIA SE MIRAU SI ZICEAU CE FEL DE OM ESTE ACESTA DE-L ASCULTA PANA SI VANTURILE SI MAREA
28. CAND A AJUNS EL DE PARTEA CEALALTA IN TINUTUL GADARENILOR L-AU INTAMPINAT DOI DEMONIZATI CARE IESEAU DIN MORMINTE ERAU ASA DE PERICULOSI INCAT NIMENI NU PUTEA TRECE PE DRUMUL ACELA
29. SI IATA EI AU STRIGAT ZICAND CE AVEM NOI CU TINE (2) FIUL LUI DUMNEZEU AI VENIT AICI SA NE CHINUIESTI INAINTE DE VREME
30. DEPARTE DE EI ERA O TURMA MARE DE PORCI CARE PASTEAU
31. SI DEMONII-L RUGAU (3) SI ZICEAU DACA NE SCOTI AFARA DIN EI DA-NE VOIE SA NE DUCEM IN TURMA ACEEA DE PORCI
32. DUCETI-VA LE-A ZIS EL EI AU IESIT SI AU INTRAT IN TURMA DE PORCI SI IATA TOATA TURMA S-A REPEZIT DE PE RAPA IN MARE SI A MURIT IN APE
33. CEI CARE II PASTEAU AU FUGIT SI S-AU DUS IN CETATE SI AU SPUS TOT SI CELE INTAMPLATE CU CEI POSEDATI DE DEMONI
34. SI IATA TOATA CETATEA A IESIT IN INTAMPINAREA LUI ISUS SI CUM L-AU VAZUT L-AU RUGAT SA PLECE DIN TINUTUL LOR

Note
(1) Isus: Nu apare în textul antic al versetului.
(2) Isuse: Nu apare în textul antic al versetului.
(3) Isus: Nu apare în textul antic al versetului.

Dacă aveţi întrebări sau comentarii de orice natură legat de acest capitol, vă rog să le postaţi.

Cum trebuie să folosim numele Isus? (Matei 8:4, etc.)

De exemplu, am auzit uneori pe unii zicând de ce unii dintre creştinii zilelor noastre nu spun Domnul Isus, doar Isus, când vorbesc despre El? Nu este o lipsă de respect?
Părerea mea este că nu, dacă îl recunoşti ca Domn şi Mântuitor rânduit de Dumnezeu Tatăl, şi bineânţeles nu îţi este ruşine să recunoşti în mod public asta şi să foloseşti şi această formă de adresare în mod public.
Am pus în motorul de căutare a unui site biblic românesc expresiile „Domnul Isus, Doamne Isuse, Isus Domnul” şi mi-a răspuns „Nu am gasit nici un verset care sa corespunda criteriului de cautare”. Poftim! Asta înseamnă ca apostolul Matei nu a fost un bun creştin?
Nu are rost să ne judecăm, cine, cum, de câte ori, în ce ocazii, în ce forme, etc. foloseşte numele Domnului şi Mântuitorului nostru Isus Christos.

O altă problemă este interpretarea „întunericului cel de afară, plânsul şi scrâşnirea dinţilor” (Matei 8:12). Este un loc literal în afara Regatului Cerurilor? Sau este tot o metaforă pentru a descrie pierzarea veşnică, o pierzare ruşinoasă şi dureroasă, cum este „tăiatul în două”?

Observaţi vă rog paralela:

Matei 24: 51. îl va tăia în două, şi soarta lui va fi soarta făţarnicilor; acolo va fi plânsul şi scrâşnirea dinţilor.
Matei 8:12 Iar fiii Împărăţiei vor fi aruncaţi în întunericul de afară, unde (alte traduceri redau “acolo”) va fi plânsul şi scrâşnirea dinţilor."

Poate plânge şi scrâşni din dinţi un om după ce este tăiat în două? Sau de ce ar plânge cineve neapărat în întuneric? Multor oameni nu le este teamă de întuneric.
În antichitate oamenii pedepsişi astfel se tăiau în două de-a lungul, adică se lega victima cu picioarele în sus şi se tăia în două cu fierăstrăul, o moartea foarte dureroasă şi era de ce să plângi şi să scrâşneşti din dinţi de durere.

La fel, aruncatul în întuneric în epoca antică era o pedeapsă foarte grea, deoarece implica izolarea într-o groapă sau temniţă întunecoasă, rece şi umedă sau uneori chiar zidiţi de vii într-un anume loc (peşteri), unde te lăsau să mori de frig, sete şi foame. Aşa că era de ce să plângi şi să scrâşneşti din dinţi de frig şi foame şi în cazul acesta.
În ambele cazuri oamenii condamnaţi plângeau şi scrâşneau din dinţi de  în timpul acestor torturi.

Aşadar în ambele cazuri erau pedepse foarte grele, de care auditoriul Domnului nostru Isus ştia, fie din auzite, fie au văzut ei înşişi, deseori executările fiind publice şi prezenţa chiar obligatorie.

Ce vrea să spună Domnul Isus cu aceste două pedepse nespus de grele: că în acest chip va face şi Dumnezeu celor păcătoşi, adică pe unii îi va tăia în două şi pe alţii îi va lăsa să moară de frig, sete şi foame într-o temniţă întunecoasă, în modul cel mai literal? Nu, Domane fereşte să îi atribuim lui Dumnezeu aşa ceva! El nu aplică asemenea metode! Aici Domnul Isus vrea să ne atragă atenţia, metaforic, că Dumnezeu va pedepsi la fel de aspru păcătoşii care nu caută mântuirea. Care este această pedeapsă? „Focul Gheenei”, care conduce rapid la o moartea eternă, prin iuţimea unui foc care îi mistuie pe cei împotrivitori:

Si daca ochiul tau te face sa cazi in pacat, scoate-l si leapada-l de la tine. Este mai bine pentru tine sa intri in viata numai cu un ochi, decat sa ai amandoi ochii si sa fii aruncat in focul gheenei. (Mat.18:9)
Si daca ochiul tau te face sa cazi in pacat, scoate-l; este mai bine pentru tine sa intri in Imparatia lui Dumnezeu numai cu un ochi, decat sa ai doi ochi, si sa fii aruncat in focul gheenei, (Marc.9:47)
Limba este si ea un foc, este o lume de nelegiuiri. Ea este aceea dintre madularele noastre care intineaza tot trupul si aprinde roata vietii, cand este aprinsa de focul gheenei. (Iac.3:6)

La fel ca şi tăiatul în două şi aruncatul în groapa deznădejdii, aruncatul în focul gheenei este o metaforă a distrugerii ruşinoase, numită şi moartea a doua.

Evrei 10:26 DC Căci, dacă păcătuim cu voia, după ce am primit cunoştinţa adevărului, nu mai rămâne nicio jertfă pentru păcate, BOR 26 Caci daca pacatuim de voia noastra, dupa ce am luat cunostiinta despre adevar, nu ne mai ramane, pentru pacate, nici o jertfa,
DC 27 ci doar o aşteptare înfricoşată a judecăţii şi văpaia unui foc care va mistui pe cei răzvrătiţi.        BOR 27 Ci o infricosata asteptare a judecatii si iutimea focului care va mistui pe cei potrivnici.

Contextul epistolei citate îl numeşte pe Dumnezeu „un foc mistuitor”:
fiindca Dumnezeul nostru este "un foc mistuitor". (Evr.12:29)

Unii îşi imaginează că aceştia vor fi chinuiţi undeva departe, într-un lac înfocat, fiind întorşi cu furca de Diavolul încornorat şi cu coadă, fiind acompaniat de ceilalţi diavoli, până ce vor plăti totul sau fiind chinuiţi chiar pe veci. Sfintele Scripturi nu spun aşa ceva.

Cât crezi că ai putea rezista în faţa unui astfel de Dumnezeu înfocat la judecată, dacă ţi-ar spune „Eşti vinovat!”? Cred că te-ai topi şi ai dispărea într-o clipită, dragul meu. Nu are El nevoie nici de altfel de foc, nici de diavoli. Aşadar mai bine ia seama şi te pocăieşte. Este mai bine pentru tine să cunoşti un Dumnezeu care este iubire, decât un Dumnezeu care este şi un foc mistuitor. El iubeşte, dar cu păcatul nu glumeşte.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu