Har şi pace tuturor
de la Dumnezeu Tatăl şi de la Domnul şi Mântuitorul nostru Isus Christos!
Ce
arată Biblia despre Fiul lui Dumnezeu, de ce nu i se aplică funcţia de Dumnezeu (Ioan 17:3)?
Domnul nostru Isus
Christos este Fiul unic-născut al lui Dumnezeu Tatăl, venit din cer şi uns
(investit) ca Învăţător (Rabin = Învăţător care excelează, Maestru în arta
predării), Mântuitor (“Miel”, Jertfă), Domn (Stăpân), Rege (Conducător -
Legiuitor), Mare Preot (Mediator) şi Domnitor autocrat investit cu toată puterea în cer şi pe pământ, de către Dumnezeu Tatăl (Matei 28:18,19).
Mesia în
ebraică şi Christos în greacă înseamnă acelaşi lucru: "Unsul" lui Dumnezeu; deci Fiul indiferent ce mare autoritate a primit, rămâne un supus al Tatălui, făcând voia Acestuia. În epoca antică, domnitorii provinciilor aveau puteri nelimitate acordate de împărat şi erau numiţi "despoţi". Desigur mulţi abuzau de această autoritate a lor şi cuvântul a devenit sinonim cu tirania. Dar în cazul Fiului nu este aşa, fiindcă El este numit un sfetnic minunat, Domnitor drept şi adevărat şi Prinţ al păcii pentru toată lumea. El nu a fost niciodată uns pentru funcţia de Dumnezeu al Universului, ci doar ca Rege universal, vasal Tatălui! Această autoritate supremă nu se transmite, este funcţia supremă în Univers şi se aplică doar Tatălui; Fiul nu şi-a revendicat-o niciodată (Exodul 20:3, Ioan 17:3, Ioan 20:17, Apocalipsa 3:12).
Cu toate acestea, un creştin este nu numai un supus, ci şi un prieten
al Regelui Isus Christos, evident această prietenie fiind condiţionată: "Voi
sunteţi prietenii Mei, dacă faceţi ce vă poruncesc Eu." Ioan 15:14,
semnul de identificare al creştinilor adevăraţi fiind iubirea christică: “Vă
dau o poruncă nouă: să vă iubiţi unii pe alţii; cum v-am iubit Eu, aşa
să vă iubiţi şi voi unii pe alţii. Prin aceasta vor cunoaşte toţi că
sunteţi ucenicii Mei, dacă veţi avea dragoste unii pentru alţii."
Am explicat în
postarea anterioară că Ioan 1:1c nu se referă la funcţia Fiului, ci la natura
lui, la fel Ioan 20:28 vorbeşte de cu totul altceva. Dacă nu înţelegem corect
aceste două versete în raport cu Ioan 17:3 şi alte versete strict monoteiste
vom fi într-o mare confuzie şi eroare teologică, situându-ne afară din
monoteism. Dacă îi aplicăm Fiului funcţia de Dumnezeu - ceea ce apostolii
niciodată nu au făcut, facem ca în creştinism să fie doi Dumnezei şi ieşim din
monoteism, aşa cum au avertizat rabinii.
Fraza "Domnul
meu şi Dumnezeul meu" din Ioan 20:28 este incompletă în sine, de aceea
trebuie luat în considerare contextul per ansamblu. Ca să nu greşim în interpretare,
cum trebuie înţeleasă acea exclamaţie a apostolului Toma:
- ca predicativ?:
"Domnul meu și Dumnezeul meu a înviat cu adevărat din morți!"
- ca nominativ?
"Tu ești Domnul meu și Dumnezeul meu care ai înviat din morti!"
- sau ca vocativ?
"Domnul meu și Dumnezeul meu, cu adevarat Tu (adică Dumnezeu Tatăl) l-ai
înviat din morţi!")
Varianta vocativă
este cea corectă, datorită contextului exclusivist din Ioan 17:1-3 - context în
care a fost prezent şi apostolul Toma, dar şi a altor versete monoteiste cum ar
fi cele din Decalog (Exodul 20:1-3).
Să nu uităm că el a
fost necredincios în ce priveşte învierea, aşadar textul negrăit din mintea lui
vorbeşte de înviere, nu de altceva, cum înţeleg din păcate unii. Necredinţa i
s-a transformat în exclamaţie de uimire spre Tatăl, care face astfel de minuni.
Apostolul Toma nu ar
fi putut contrazice tocmai pe Cel înviat, care era mentorul său:
Ioan 17:1-3
După ce a vorbit
astfel, Isus a ridicat ochii spre cer şi a zis: "Tată, a sosit ceasul!
Proslăveşte pe Fiul Tău, ca şi Fiul Tău să Te proslăvească pe Tine,
după cum I-ai dat
putere peste orice făptură, ca să dea viaţa veşnică tuturor acelora pe care I
i-ai dat Tu.
Şi viaţa veşnică este
aceasta: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi
pe Isus Hristos pe care L-ai trimis Tu.
Să cerem călăuzire de
la Tatăl ca să înţelegem adevărul aşa cum este, nu cum l-am închipui noi;
mintea noastră ne poate înşela oricât o punem la contribuţie, fără contribuţia
Duhului Sfânt al lui Dumnezeu. Iar pentru a avea Duhul Sfânt trebuie să ne
sfinţim prin adevărul tuturor Cuvintelor lui Dumnezeu (Ioan 17:17), nu luând
din context numai ce ne convine – aşa niciodată nu vom ajunge la o înţelegere
corectă şi vom ieşi din cadrul monoteist.
Şi Dumnezeu Tatăl,
singurul Dumnezeu adevărat (Ioan 17:3, Exod 20:3) să ne ajute să rămânem
monoteişti adevăraţi, spre slava Sa şi a Fiului Său, care ne-a învăţat corect
monoteismul! În numele Fiului său mă rog, Amin!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu