Har şi pace tuturor
de la Dumnezeu Tatăl şi de la Domnul şi Mântuitorul nostru Isus Christos!
Dragi fraţi şi
surori, mă văd nevoit să vă scriu iarăşi în legătură cu originea cerească a
Fiului, deoarece constat cu îngrijorare că unii care au fost cu acest adevăr, acum se lasă seduşi în neascultare. Neveghind,
aceştia s-au îndepărtat de la Cuvântul lui Dumnezeu, răstălmăcindu-l, luându-se
după doctrina musulmană, care a pătruns în creştinism prin diferite filiere, şi
care afirmă că Fiul lui Dumnezeu este doar de la Fecioara Maria şi nu a existat
ca fiinţă, înaintea ei.
Articolul este lung,
dar merită să îl citiţi.
De
unde au preluat creştinii noţiunea Logosului?
Unii susţin că
creştinii nu au avut propria lor noţiune despre Logos, ci l-au preluat. Mă mir
de această afirmaţie, având în vedere că în Evanghelia după Ioan scrie clar
despre obârşia cerească a fondatorului creştinismului, Domnul şi Mântuitorul
nostru Isus Christos, Fiul lui Dumnezeu:
Ioan 6:38 VDC
căci M-am coborât din
cer ca să fac nu voia Mea, ci voia Celui ce M-a trimis.
Exisă în Biblie
câteva versete formulate la plural dual, ce implică doar două persoane (Geneza
1:26, Geneza 3:22, Geneza 11:7) ce dovedesc existenţa unui personaj important
alături de Dumnezeu care a asistat la opera creaţiei şi la evenimentele din
Eden şi acest citat din Evanghelie însoţit de altele arată clar că acesta a
fost Fiul lui Dumnezeu.
După cum am arătat în
postarea anterioară, unii - adică saducheii, au încercat să rescrie aceste
versete în speranţa că astfel vor proteja monoteismul.
Geneza 1:26 Atunci
Dumnezeu a zis: „Să facem om după chipul Nostru, după asemănarea
Noastră; ei să domnească peste peştii mării, peste păsările cerului, peste
vite, peste tot pământul şi peste toate animalele mici care mişună pe
pământ!“
(În versiunea
saducheană: Atunci Dumnezeu a zis: „Să fac om...")
Citind versetele de
mai sus în forma lor nemodificată construite la plural dual, unii credincioşi
din vechime au tras logica concluzie, că Dumnezeu trebuie să aibă un Fiu.
Provebe 30:4 Cine a
urcat în ceruri şi a coborât de acolo? Cine a adunat vântul în palmele lui?
Cine a strâns apele în haina lui? Cine a stabilit toate marginile pământului?
Care este numele lui şi cum se numeşte Fiul său?
Spune-mi, dacă ştii!
VDC Proverbe 8:22 Domnul m-a făcut cea dintai
dintre lucrările Lui, înaintea celor mai vechi lucrări ale Lui. ...
30. eu eram meşterul Lui, la lucru lângă El, şi în toate zilele eram desfătarea Lui, jucând neîncetat înaintea Lui
30. eu eram meşterul Lui, la lucru lângă El, şi în toate zilele eram desfătarea Lui, jucând neîncetat înaintea Lui
"eu eram
meşterul Lui, la lucru lângă El"
indică o relaţie dintre un arhitect (inginer) proiectant şi un meşter
subordonat, care execută proiectul.
Din aceste versete
din Biblie vedem că înţeleptul rege Solomon şi înţeleptul Agur n-au tras
concluzii pripite ca saducheii, şi se pare că de aici se formase un lanţ, adică
o şcoală evreiască care a dat mai departe conceptul Companionului Înţelept
(Logosul) din generaţie în generaţie.
Urmând concepţia
acestei şcoli de exegeţi (interpreţi, comentatori ai Bibliei) de pe timpul lui Solomon
şi Agur, filozoful evreu Yedidia (secolul I AD) - cunoscut ca Filon Iudeul sau
Philon din Alexandria a folosit termenul "Logos" (Cuvânt de
înţelepciune) pentru a desemna o ființă cerească de cel mai înalt rang - după
Dumnezeu, văzându-l ca un Artizan (Demiurg, Meşter) al creaţiei lui Dumnezeu -
care este Arhitectul.
Aşadar nu evreii au
împrumutat conceptul de Logos de la păgâni, ci tocmai invers, păgânii l-au
împrumutat de la evrei, stâlcindu-l cu filozofia lor. Filozoful Heraclit din
Efes a trăit la sfârşitul secolului al Vl-lea şi la începutul secolului al
V-lea î.Hr, perioadă în care grecii intră tot mai strâns în contact cu ideile ce
circulau în Orientul Mijlociu, în special cu cele persane. Dar perşii au intrat
deja în contact cu ideile evreieşti şi le adaptaseră într-o formă stâlcită. Ca
şi alţi gânditori greci din această epoca, Heraclit are o atitudine negativă
faţă de vechile credinţele religioase ale poporului grec şi e deschis spre
altele. El critică nemilos şi misterele cu simbolismul lor nebulos.
În concepţia şcolii
evreieşti din secolul I AD, şcoală cu rădăcini adânci în învăţătura lui Moise, Solomon
şi Agur – aceştia din urmă se inspirau din Tora (Pentateuhul lui Moise, primele
cinci cărţi ale lui Moise) Logosul a fost fiinţa cu cea mai mare autoritate
după Dumnezeu, și a fost numit de către Philon Alexandrinul (Yedidia Iudeul)
"primul născut al lui Dumnezeu" şi "arhanghel"
purtător de multe nume.
Pentru a se face şi
mai bine înţeles de către păgâni, se apropie periculos de politeism, când
numește Logosul "al doilea zeu [deuteros theos]"
(Questions and
Answers on Genesis, 2:62, Întrebări şi răspunsuri despre Geneza)
Ioan Botezatorul se
poate adauga acestei şcoli de interpretare, fiind ales de Dumnezeu să-l
confirme pe Isus, ca mesager ceresc şi Mesia:
Ioan 3:
27 Ioan a
răspuns: – Omul nu poate primi decât ceea ce i-a fost dat din cer.
28 Voi înşivă
îmi sunteţi martori că am zis: „Nu sunt eu Christosul, ci eu sunt trimis
înaintea Lui.“
29 Cel ce are
mireasă este mire. Însă prietenul mirelui, cel care stă şi-l aude, se bucură
foarte mult de glasul mirelui. Prin urmare această bucurie a mea este deplină.
30 El trebuie să
crească, iar eu să mă micşorez.
31 Cel Ce
vine de sus este deasupra tuturor. Cel ce vine de pe pământ este
pământesc şi vorbeşte lucruri de pe pământ12. Cel Ce vine din cer
este deasupra tuturor.
32 El depune
mărturie despre ceea ce a văzut şi a auzit, dar nimeni nu primeşte mărturia
Lui.
33 Cel ce
primeşte mărturia Lui confirmă că Dumnezeu este adevărat13.
34 Căci Cel
pe Care L-a trimis Dumnezeu vorbeşte cuvintele lui Dumnezeu, pentru că
Dumnezeu14 nu-I dă Duhul cu măsură.
35 Tatăl Îl
iubeşte pe Fiul şi a dat toate lucrurile în mâna Lui.
36 Cel ce crede
în Fiul are viaţa veşnică, dar cel ce nu crede în Fiul nu va vedea viaţa, ci
mânia lui Dumnezeu rămâne peste el.
Dar unii evrei - ca
saducheii, vedeau în această exegeză, amprenta politeismului şi au încercat să
îl combată cu viziunea lor stranie despre un Dumnezeu singuratic, panteist.
Dar ce este
monoteismul şi politeismul de fapt? Monoteismul biblic înseamnă nu excluderea
fiinţelor cereşti pentru a rămâne doar unul singuratic, ci acceptarea şi adorarea
unui singur Dumnezeu, pe Creator, deorece celelalte fiinţe cereşti, toţi sunt
slujitorii acestuia, care îl slujesc pe Dumnezeu - bine sau rău - cum fac şi
oamenii (Apocalipsa 19:10, 22:9), unii bine, alţii rău.
Politeismul grec -
deşi admite un Dumnezeu peste ceilelţi dumnezei, un Dumnezeu al dumnezeilor -
din contră, spune că într-un fel sau altul toţi dumnezeii fac ceva bun pentru
omenire şi trebuie recompensaţi pentru asta cu adorare. Aşadar politeiştii nu
înţeleg că acel ceva bun, pe care îl fac pentru omenire, este de fapt tot de la
Dumnezeu, un dar pe care aceştia nu l-au avut, ci au fost înzestraţi cu aceasta
de la Dumnezeu. De exemplu Apocalipsa 16:5 ne vorbeşte de "îngerul apelor",
adică cel care are grijă de apele de pe pământ. Ar trebui să ne închinăm lui,
pentru că are rolul acesta benefic pentru omenire, sau lui Dumnezeu, care i-a
încredinţat acest rol? Nu! Categoric nu, căci apostolul Ioan a fost dojenit
pentru că a încercat un astfel de act în faţa unui înger (Apocalipsa 22:9).
Acest lucru nu l-au
perceput saducheii şi ca atare şi-au cladit în neştire, propria lor teorie
păguboasă, despre un Dumnezeu singuratic, panteistic.
Când a apărut
învăţătura creştină, evident că au strigat în gura mare, acuzând
creştinismul că e politeist, având doi dumnezei şi că prin afirmaţiile
sale Isus se face Dumnezeu, ceea ce nu era adevărat. Isus nu s-a identificat
niciodată cu Dumnezeu şi nu s-a făcut niciodată Dumnezeu, a rămas la ceea ce
era şi declara de la început, Fiul lui Dumnezeu, care a coborât să facă voia
superiorului său, voia lui Dumnezeu. Întotdeauna l-a considerat pe Creator,
căruia îi spunea „Tată”, singurul Dumnezeu adevărat (Ioan 17:1-3).
Din păcate nu toţi
creştinii au rămas la aceste cuvinte. Astfel n-au înţeles esenţa creştinismului,
Logosul, înţelepciunea lui Dumnezeu, întruchipat de Fiul lui Dumnezeu,
Companionul special de la dreapta Creatorului (Geneza 1:26, Geneza 3:22, Geneza
11:7). În mintea lor s-a creat un talmeş-balmeş filozofic de sorginte păgână,
în loc să vadă adevărul sublim despre două fiinţe speciale: Tatăl şi Fiul;
primul care a trimis un har şi un dar nemeritat omenirii întregi - nu numai
evreilor şi altul care a venit, El fiind acel dar special, din partea lui
Dumnezeu însuşi (Ioan 3:16).
căci Legea a fost
dată prin Moise, dar harul şi
adevărul au venit prin Isus Hristos. (Ioan.1:17)
Drept raspuns, Isus
i-a zis: "Daca ai fi cunoscut tu darul
lui Dumnezeu si Cine este Cel ce-ti zice: "Da-Mi sa beau!",
tu singura ai fi cerut sa bei, si El ti-ar fi dat apa vie." (Ioan.4:10)
Dar cu darul fara plata nu este ca si
cu greseala; caci, daca prin greseala unuia singur, cei multi au fost loviti cu
moartea, apoi cu mult mai mult harul
lui Dumnezeu si darul pe care ni l-a facut harul acesta intr-un singur
Om, adica in Isus Hristos, s-au dat din belsug celor multi. (Rom.5:15)
Fiindca plata
pacatului este moartea, dar darul
fara plata al lui Dumnezeu este viata vesnica in Isus Hristos, Domnul
nostru. (Rom.6:23)
Caci prin har ati fost mantuiti, prin
credinta. Si aceasta nu vine de la voi; ci
este darul lui Dumnezeu. (Efes.2:8)
Nu era cazul, să se
inventeze aceste filozofii, descrise mai jos în cărţile apocrife:
"În momentul în
care m-am gândit la ele, iată, cerurile s-au deschis, toată creatura de sub cer
s-a luminat și lumea s-a agitat. M-am speriat și, iată, am văzut pe cineva
așezat lângă mine în lumină. Privind, părea să fie cineva bătrân. Apoi și-a
schimbat aspectul cu un tânăr. Nu că ar fi fost mai multe fețe în fața mea, dar
în interiorul luminii, era o față cu
mai multe fețe. Aceste fețe erau vizibile între ele, iar fața avea trei fețe."
Apocriful lui Ioan
Cartea secretă a lui
Ioan, numită și Apocriful lui Ioan, este o scriere mincinoasă din secolul al
doilea. Este mincinoasă deoarece cel ce a scris-o (a inventat-o) l-a numit pe
apostolului Ioan ca autor. Nici vorbă că el ar fi debitat aşa ceva. Ioan într-adevăr vorbea de Logos, ca de Dumnezeu, dar nu în
ideea ca produsele de supermarket, trei în unul - cum bine a spus cineva, ci ca
de Fiul lui Dumnezeu, care a moştenit natura calitativă a Tatălui, devenind
astfel Logosul – adică Înţelepciunea şi Cuvântul lui Dumnezeu (Ioan 1:1-3).
Pentru cei care
doresc să ne edificăm împreună, vă invit în grupul Biblia De Studiu pe Facebook:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu