sâmbătă, 26 septembrie 2020

De ce Fiul nu este un Creator, un Co-creator sau un al doilea Creator (un al doilea Dumnezeu)?

Dragi fraţi şi surori,  

Har şi pace de la Dumnezeu, Tatăl nostru şi de la Fiul său, Domnul şi Mântuitorul nostru Isus Christos!

De ce Fiul nu este un Creator, un Co-creator sau un al doilea Creator (un al doilea Dumnezeu)?

Traducerea de la Ioan 1:1 a Martorilor lui Iehova este foarte greșită şi din păcate unii se iau după ea (SCC – recenzor fratele Alin Işfa, din Arad, un fost diacon de la martori). Ceea ce nu înţeleg fraţii de la Martorii lui Iehova şi fratele Alin este că Fiul a fost ca Dumnezeu, Tatăl său, în caracter şi onoare, dar nu având funcţia lui Dumnezeu (Ioan 17:1-3). Tu dacă eşti copilul cuiva, poţi fi ca tatăl tău, în caracter şi onoare, dar dacă tatăl tău ar fi preşedintele României pe viaţă, mai poţi fi şi tu în această funcţie? Nu! Exact asta spune şi Ioan 1:1-3 dacă este redat semantic şi în contextul general al Evangheliei după Ioan, care arată despre ce este vorba: Isus i-a zis: "De atâta vreme sunt cu voi şi nu M-ai cunoscut, Filipe? Cine M-a văzut pe Mine a văzut pe Tatăl. Cum zici tu, dar: "Arată-ne pe Tatăl"? (Ioan.14:9)

Eu nu vin acum să îi umilesc, ci să îi ajut să priceapă despre ce este vorba.

Să comparăm traducerea martorilor şi recenzia fratelui Alin Isfa cu textul redat semantic, după traducerea făcută de cei de la New Simplified Bible (Noua Biblie Simplificată), având sigla NSB:

Redarea fraţilor martori, numită Traducerea Lumii Noi, sigla TLN:

La început era Cuvântul și Cuvântul era cu Dumnezeu și Cuvântul era un dumnezeu. 2  El era la început cu Dumnezeu. 3  Toate lucrurile au venit în existență prin el și fără el niciun lucru n-a venit în existență.

Redarea fratelui Alin Işfa (recenzia Scripturile Calea Creştină, sigla SCC):

1În început era Cuvântul, şi Cuvântul era la Dumnezeul; şi un Dumnezeu era Cuvântul.

2Acesta, era în început la Dumnezeu.

3Totul a fost făcut prin El, şi fără El nu a fost făcut nici unu care a fost făcut.

Observaţi că între traducerea TLN şi recenzia SCC este o diferenţă minoră.

Priviţi acum această redare dinamică dar semantică a celor de la NSB:

1 La început era Cuvântul, și Cuvântul era cu Dumnezeu, şi Cuvântul era ca Dumnezeu (Dumnezeiesc). 2 Aceeași a fost la început cu Dumnezeu. 3 Toate lucrurile au fost făcute prin el și fără el nu a fost făcut niciun lucru.

 

Sper că aţi observat diferenţa. Tu poţi fi ca tatăl tău, în caracter şi cinste, dar dacă el ar fi preşedintele României pe viaţă, nu ai putea fi ca el în funcţia lui!

Asta spune şi Domnul nostru Isus când afirmă două lucruri aparent contrare, căci nu sunt contrare dacă ştim să le armonizăm:

Isus i-a zis: "De atâta vreme sunt cu voi şi nu M-ai cunoscut, Filipe? Cine M-a văzut pe Mine a văzut pe Tatăl. Cum zici tu, dar: "Arată-ne pe Tatăl"? (Ioan.14:9)

Şi viaţa veşnică este aceasta: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Isus Christos pe care L-ai trimis Tu. (Ioan.17:3)


Când citiți Bibliile trinitare şi a martorilor, care uneori exagerează şi le întrece chiar şi pe cea a trinitarienilor, aveți grijă. Toate greşelile de traducere şi interpolațiile lor trinitare ar putea fi clarificate dacă citim pur și simplu textul ebraic sau grecesc într-o varietate de traduceri, site-uri interliniare sau dacă comparăm manuscrisele antice unele cu altele, din notele criticilor textuali, precum Novum Testamentul Graece et Latine - Nestle Aland sau alte ediții. Apoi am vedea cel puțin că, în ceea ce privește traducerea, dogmatismul este o dovadă mai mare a ignoranței decât a învățării. Nu cred că Domnul Isus este Creatorul, ci că a fost născut în mintea Creatorului şi adus în existenţă, adică creat de Tatăl, la începutul creaţiei. Și prin Fiul Său, EL, CREATORUL – care este doar TATĂL, a creat toate lucrurile, învățându-l pe Fiul său cum să facă lucrurile.

Deci, Fiul este un meşter învăţat de Tatăl, nu un Creator, nici un Co-creator, sau un al doilea Creator. La fel ca într-o fabrică, un inginer ar învăța un muncitor cum să facă un produs. Când spun asta, mă bazez pe ceea ce spune El în Ioan 5:20.

„Căci Tatăl Îl iubește pe Fiul ȘI ÎI ARATĂ TOT ce face. Da, și El ÎI VA ARĂTA lucrări chiar mai mari decât acestea, astfel încât să fiți uimiți.”

 

Fiul însuşi îl numeşte pe Dumnezeu Creatorul, cum ar putea fi El acela atunci:

Matei 19:4„Drept răspuns, El le-a zis: "Oare n-aţi citit că Ziditorul (Creatorul), de la început i-a făcut parte bărbătească şi parte femeiască

5. şi a zis: "De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va lipi de nevasta sa, şi cei doi vor fi un singur trup"?

6. Aşa că nu mai sunt doi, ci un singur trup. Deci, ce a împreunat Dumnezeu, omul să nu despartă."

 

În secolul al II-lea se spune astfel în Crezul Apostolilor: Credo in Deum Patrem omnipotentem, Creatorem caeli et terrae, cred în Dumnezeu Tatăl Atotputernic, Creatorul Cerului și al Pământului.

 

Deci, nu există loc pentru ca Fiul să fie al doilea Creator sau Co-creator, un al Doilea Dumnezeu. Comparați cu Matei 19:4, Marc 10:6, Marcu 13:19. Aveţi grijă, adică fiiţi înțelepţi. Dumnezeu să vă binecuvânteze pe fiecare dintre voi cu înțelepciune! Amin!

 

4 comentarii:


  1. Genesa 1.1 spune că „Dumnezeu a făcut cerurile și pământul.” Apoi Coloseni 1.16 adaugă detaliul că Dumnezeu a creat „toate lucrurile” prin Isus Cristos. Învățătura clară a Scripturii, prin urmare, este că Isus este Creatorul universului.
    Misterul Dumnezeului triunic e dificil de înțeles, și totuși e una dintre doctrinele revelate în Scriptură. În Biblie, atât Dumnezeu Tatăl, cât și Isus sunt numiți Păstor, Judecător și Salvator. Ambii sunt numiți Cel Străpuns – în același verset (Zaharia 12.10). Cristos este reprezentarea exactă a lui Dumnezeu Tatăl, având aceeași natură (Evrei 1.3). Într-un anumit sens tot ceea ce face Tatăl fac și Fiul și Duhul Sfânt și viceversa. Ei sunt în înțelegere perfectă în orice moment și toți trei alcătuiesc un Singur Dumnezeu (Deuteronomul 6.4). Cunoașterea faptului că Cristos e Dumnezeu și are toate atributele lui Dumnezeu ne ajută să înțelegem că Isus este Creatorul.

    „La început era Cuvântul, și Cuvântul era cu Dumnezeu, și Cuvântul era Dumnezeu.” (Ioan 1.1) Sunt trei lucruri importante în acest pasaj referitoare la Isus și la Tatăl: 1) Isus a fost „la început” – a fost prezent la creație. Isus a existat din veșnicii cu Dumnezeu. 2) Isus e distinct de Tatăl – El a fost „cu” Dumnezeu. 3) Isus e identic în natură cu Dumnezeu – El „era Dumnezeu”.

    Evrei 1.2 spune: „La sfârșitul acestor zile, ne-a vorbit prin Fiul, pe care L-a pus moștenitor al tuturor lucrurilor și prin care a făcut și veacurile.” Cristos este Agentul creației lui Dumnezeu; lumea a fost creată „prin” El. Tatăl și Fiul au avut două funcții distincte în procesul de creație, însă au lucrat împreună pentru a aduce cosmosul în existență. Ioan spune: „Toate lucrurile au fost făcute prin El; și nimic din ce a fost făcut n-a fost făcut fără El.” (Ioan 1.3) Apostolul Pavel reiterează: „Nu este decât un singur Dumnezeu: Tatăl, de la care vin toate lucrurile și pentru care trăim și noi, și un singur Domn: Isus Cristos, prin care sunt toate lucrurile și, prin El, și noi.” (1 Corinteni 8.6)

    Duhul Sfânt, a treia Persoană din Sfânta Treime, a fost și El un Agent în creație (Genesa 1.2). Pentru că cuvântul evreiesc pentru „duh” e adesea tradus cu „vânt” sau „suflare”, putem vedea activitatea tuturor celor trei Persoane într-un verset: „Cerurile au fost făcute prin Cuvântul Domnului și toată oștirea lor, prin suflarea gurii Lui.” (Psalmul 33.6) După un studiu amănunțit al Scripturii, putem concluziona că Dumnezeu Tatăl e Creatorul (Psalmul 102.25), și El a creat prin Isus, Dumnezeu Fiul (Evrei 1.2).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Toata argumentatia de mai sus cade la citirea lui Ioan 17.3

      Ștergere
  2. Pentru că prin El au fost făcute toate lucrurile care sunt în ceruri şi pe pământ, cele văzute şi cele nevăzute: fie scaune de domnii, fie dregătorii, fie domnii, fie stăpâniri. Toate au fost făcute prin El şi pentru El. El este mai înainte de toate lucrurile şi toate se ţin prin El. (Coloseni 1:16-17)
    Acest verset nu afirmă doar că Isus a fost prezent odată cu Tatăl la lucrarea creațiunii, ci și că El este Cel care îi asigură subzistența.

    RăspundețiȘtergere