Dragi fraţi şi surori, vă invit cu toată responsabilitatea să continuăm să ne adâncim în studiul Sfintelor Scripturi. Fie că vom ajunge sau nu la concluzii asemănătoare, studiul e binevenit, anticii spunând că repetiţia este mama învăţăturii.
Har şi pace tuturor de la Dumnezeu Tatăl şi de la Domnul şi Mântuitorul nostru Isus Christos!
Invitaţie la studiu: Evanghelia după Matei capitolul 10
Textul paralel Biblia Dumitru Cornilescu şi Biblia Ortodoxă Română în comparaţie cu Biblia Dumitru Cornilescu Revizuită
Matei 10
1 Apoi Isus a chemat pe cei doisprezece ucenici ai Săi şi le-a dat putere să scoată afară duhurile necurate şi să tămăduiască orice fel de boală şi orice fel de neputinţă. 1 Chemand la Sine pe cei doisprezece ucenici ai Sai, le-a dat lor putere asupra duhurilor celor necurate, ca sa le scoata si sa tamaduiasca orice boala si orice neputinta.
2 Iată numele celor doisprezece apostoli: Cel dintâi, Simon, zis Petru, şi Andrei, fratele lui; Iacov, fiul lui Zebedei, şi Ioan, fratele lui; 2 Numele celor doisprezece apostoli sunt acestea: Intai Simon, cel numit Petru, si Andrei, fratele lui; Iacov al lui Zevedeu si Ioan fratele lui;
3 Filip şi Bartolomeu; Toma şi Matei, vameşul; Iacov, fiul lui Alfeu, şi Levi, zis şi Tadeu; 3 Filip si Vartolomeu, Toma si Matei vamesul, Iacov al lui Alfeu si Levi ce se zice Tadeu;
4 Simon, Canaanitul, şi Iuda Iscarioteanul, cel care a vândut pe Isus. 4 Simon Cananeul si Iuda Iscarioteanul, cel care L-a vandut.
5 Aceştia sunt cei doisprezece pe care i-a trimis Isus, după ce le-a dat învăţăturile următoare: "Să nu mergeţi pe calea păgânilor şi să nu intraţi în vreo cetate a samaritenilor; 5 Pe acesti doisprezece i-a trimis Iisus, poruncindu-le lor si zicand: In calea paganilor sa nu mergeti, si in vreo cetate de samarineni sa nu intrati;
6 ci să mergeţi mai degrabă la oile pierdute ale casei lui Israel. 6 Ci mai degraba mergeti catre oile cele pierdute ale casei lui Israel.
7 Şi pe drum, propovăduiţi şi ziceţi: "Împărăţia cerurilor este aproape!" 7 Si mergand, propovaduiti, zicand: S-a apropiat imparatia cerurilor.
8 Vindecaţi pe bolnavi, înviaţi pe morţi, curăţaţi pe leproşi, scoateţi afară dracii. Fără plată aţi primit, fără plată să daţi. 8 Tamaduiti pe cei neputinciosi, inviati pe cei morti, curatiti pe cei leprosi, pe demoni scoateti-i; in dar ati luat, in dar sa dati.
9 Să nu luaţi nici aur, nici argint, nici aramă în brâiele voastre, 9 Sa nu aveti nici aur, nici arginti, nici bani in cingatorile voastre;
10 nici traistă pentru drum, nici două haine, nici încălţăminte, nici toiag, căci vrednic este lucrătorul de hrana lui. 10 Nici traista pe drum, nici doua haine, nici incaltaminte, nici toiag; ca vrednic este lucratorul de hrana sa.
11 În orice cetate sau sat veţi intra, să cercetaţi cine este acolo vrednic şi să rămâneţi la el până veţi pleca. 11 In orice cetate sau sat veti intra, cercetati cine este in el vrednic si acolo ramaneti pana ce veti iesi.
12 La intrarea voastră în casă, uraţi-i de bine; 12 Si intrand in casa, urati-i, zicand: "Pace casei acesteia".
13 şi, dacă este casa aceea vrednică, pacea voastră să vină peste ea; dar, dacă nu este vrednică, pacea voastră să se întoarcă la voi. 13 Si daca este casa aceea vrednica, vina pacea voastra peste ea. Iar de nu este vrednica, pacea voastra intoarca-se la voi.
14 Dacă nu vă va primi cineva, nici nu va asculta cuvintele voastre, să ieşiţi din casa sau din cetatea aceea şi să scuturaţi praful de pe picioarele voastre." 14 Cine nu va va primi pe voi, nici nu va asculta cuvintele voastre, iesind din casa sau din cetatea aceea, scuturati praful de pe picioarele voastre.
15 Adevărat vă spun că, în ziua judecăţii, va fi mai uşor pentru ţinutul Sodomei şi Gomorei, decât pentru cetatea aceea. 15 Adevarat graiesc voua, mai usor va fi pamantului Sodomei si Gomorei, in ziua judecatii, decat cetatii aceleia.
16 Iată, Eu vă trimit ca pe nişte oi în mijlocul lupilor. Fiţi, dar, înţelepţi ca şerpii şi fără răutate ca porumbeii. 16 Iata Eu va trimit pe voi ca pe niste oi in mijlocul lupilor; fiti dar intelepti ca serpii si nevinovati ca porumbeii.
17 Păziţi-vă de oameni; căci vă vor da în judecata soboarelor şi vă vor bate în sinagogile lor. 17 Feriti-va de oameni, caci va vor da pe mana sinedristilor si in sinagogile lor va vor bate cu biciul.
18 Din pricina Mea, veţi fi duşi înaintea dregătorilor şi înaintea împăraţilor, ca să slujiţi ca mărturie înaintea lor şi înaintea Neamurilor. 18 La dregatori si la regi veti fi dusi pentru Mine, spre marturie lor si paganilor.
19 Dar, când vă vor da în mâna lor, să nu vă îngrijoraţi, gândindu-vă cum sau ce veţi spune; căci ce veţi avea de spus vă va fi dat chiar în ceasul acela; 19 Iar cand va vor da pe voi in mana lor, nu va ingrijiti cum sau ce veti vorbi, caci se va da voua in ceasul acela ce sa vorbiti;
20 fiindcă nu voi veţi vorbi, ci Duhul Tatălui vostru va vorbi în voi. 20 Fiindca nu voi sunteti care vorbiti, ci Duhul Tatalui vostru este care graieste intru voi.
21 Fratele va da la moarte pe fratele său, şi tatăl pe copilul lui; copiii se vor scula împotriva părinţilor lor şi-i vor omorî. 21 Va da frate pe frate la moarte si tata pe fiu si se vor scula copiii impotriva parintilor si-i vor ucide.
22 Veţi fi urâţi de toţi, din pricina Numelui Meu; dar cine va răbda până la sfârşit va fi mântuit. 22 Si veti fi urati de toti pentru numele Meu; iar cel ce va rabda pana in sfarsit, acela se va mantui.
23 Când vă vor prigoni într-o cetate, să fugiţi într-alta. Adevărat vă spun că nu veţi isprăvi de străbătut cetăţile lui Israel până va veni Fiul omului. 23 Cand va urmaresc pe voi in cetatea aceasta, fugiti in cealalta; adevarat graiesc voua: nu veti sfarsi cetatile lui Israel, pana ce va veni Fiul Omului.
24 Ucenicul nu este mai presus de învăţătorul său, nici robul mai presus de domnul său. 24 Nu este ucenic mai presus de invatatorul sau, nici sluga mai presus de stapanul sau.
25 Ajunge ucenicului să fie ca învăţătorul lui, şi robului să fie ca domnul lui. Dacă pe Stăpânul casei L-au numit Beelzebul, cu cât mai mult vor numi aşa pe cei din casa Lui? 25 Destul este ucenicului sa fie ca invatatorul si slugii ca stapanul. Daca pe stapanul casei l-au numit Beelzebul, cu cat mai mult pe casnicii lui?
26 Aşa că, să nu vă temeţi de ei. Căci nu este nimic ascuns care nu va fi descoperit şi nimic tăinuit care nu va fi cunoscut. 26 Deci nu va temeti de ei, caci nimic nu este acoperit care sa nu iasa la iveala si nimic ascuns care sa nu ajunga cunoscut.
27 Ce vă spun Eu la întuneric voi să spuneţi la lumină; şi ce auziţi şoptindu-se la ureche să propovăduiţi de pe acoperişul caselor. 27 Ceea ce va graiesc la intuneric, spuneti la lumina si ceea ce auziti la ureche, propovaduiti de pe case.
28 Nu vă temeţi de cei ce ucid trupul, dar care nu pot ucide sufletul; ci temeţi-vă mai degrabă de Cel ce poate să piardă şi sufletul şi trupul în gheenă. 28 Nu va temeti de cei ce ucid trupul, iar sufletul nu pot sa-l ucida; temeti-va mai curand de acela care poate si sufletul si trupul sa le piarda in gheena.
29 Nu se vând oare două vrăbii la un ban? Totuşi, niciuna din ele nu cade pe pământ fără voia Tatălui vostru. 29 Au nu se vand doua vrabii pe un ban? Si nici una din ele nu va cadea pe pamant fara stirea Tatalui vostru.
30 Cât despre voi, până şi perii din cap, toţi vă sunt număraţi. 30 La voi insa si perii capului, toti sunt numarati.
31 Deci să nu vă temeţi; voi sunteţi mai de preţ decât multe vrăbii. 31 Asadar nu va temeti; voi sunteti cu mult mai de pret decat pasarile.
32 De aceea, pe oricine Mă va mărturisi înaintea oamenilor îl voi mărturisi şi Eu înaintea Tatălui Meu care este în ceruri; 32 Oricine va marturisi pentru Mine inaintea oamenilor, marturisi-voi si Eu pentru el inaintea Tatalui Meu, Care este in ceruri.
33 dar de oricine se va lepăda de Mine înaintea oamenilor, Mă voi lepăda şi Eu înaintea Tatălui Meu care este în ceruri. 33 Iar de cel ce se va lepada de Mine inaintea oamenilor si Eu Ma voi lepada de el inaintea Tatalui Meu, Care este in ceruri.
34 Să nu credeţi că am venit s-aduc pacea pe pământ; n-am venit să aduc pacea, ci sabia. 34 Nu socotiti ca am venit sa aduc pace pe pamant; n-am venit sa aduc pace, ci sabie.
35 Căci am venit să despart pe fiu de tatăl său, pe fiică de mama sa şi pe noră de soacra sa. 35 Caci am venit sa despart pe fiu de tatal sau, pe fiica de mama sa, pe nora de soacra sa.
36 Şi omul va avea de vrăjmaşi chiar pe cei din casa lui. 36 Si dusmanii omului (vor fi) casnicii lui.
37 Cine iubeşte pe tată ori pe mamă mai mult decât pe Mine nu este vrednic de Mine; şi cine iubeşte pe fiu ori pe fiică mai mult decât pe Mine nu este vrednic de Mine. 37 Cel ce iubeste pe tata ori pe mama mai mult decat pe Mine nu este vrednic de Mine; cel ce iubeste pe fiu ori pe fiica mai mult decat pe Mine nu este vrednic de Mine.
38 Cine nu-şi ia crucea lui şi nu vine după Mine nu este vrednic de Mine. 38 Si cel ce nu-si ia crucea si nu-Mi urmeaza Mie nu este vrednic de Mine.
39 Cine îşi va păstra viaţa o va pierde; şi cine îşi va pierde viaţa pentru Mine o va câştiga. 39 Cine tine la sufletul lui il va pierde, iar cine-si pierde sufletul lui pentru Mine il va gasi.
40 Cine vă primeşte pe voi Mă primeşte pe Mine; şi cine Mă primeşte pe Mine primeşte pe Cel ce M-a trimis pe Mine. 40 Cine va primeste pe voi pe Mine Ma primeste, si cine Ma primeste pe Mine primeste pe Cel ce M-a trimis pe Mine.
41 Cine primeşte un proroc, în numele unui proroc, va primi răsplata unui proroc; şi cine primeşte pe un om neprihănit, în numele unui om neprihănit, va primi răsplata unui om neprihănit. 41 Cine primeste prooroc in nume de prooroc plata de prooroc va lua, si cine primeste pe un drept in nume de drept rasplata dreptului va lua.
42 Şi oricine va da de băut numai un pahar de apă rece unuia din aceşti micuţi, în numele unui ucenic, adevărat vă spun că nu-şi va pierde răsplata." 42 Si cel ce va da de baut unuia dintre acestia mici numai un pahar cu apa rece, in nume de ucenic, adevarat graiesc voua: nu va pierde plata sa.
ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ 10 - DUPA MATEI 10
1. SI CHEMAND PE CEI DOISPREZECE UCENICI AI SAI, EL LE-A DAT PUTERE SA SCOATA AFARA DUHURILE NECURATE SI SA VINDECE ORICE BOALA SI ORICE NEPUTINTA.
2. IATA NUMELE CELOR DOISPREZECE APOSTOLI CEL DINTAI SIMON ZIS PETRU SI ANDREI
FRATELE LUI IACOV FIUL LUI ZEBEDEI SI IOAN FRATELE LUI
3. FILIP SI BARTOLOMEU TOMA SI MATEI VAMESUL IACOV (1)
AL LUI ALFEU SI LEVI ZIS SI TADEU
4. SIMON CANAANITUL SI IUDA ISCARIOTEANUL CARE L-A SI VANDUT
5. PE ACESTI DOISPREZECE I-A TRIMIS ISUS DUPA CE LE-A PORUNCIT SPUNAND SA NU
MERGETI PE CALEA PAGANILOR SI SA NU INTRATI IN VREO CETATE A SAMARITENILOR
6. CI SA MERGETI MAI DEGRABA LA OILE PIERDUTE ALE CASEI LUI ISRAEL
7. SI PE DRUM PREDICATI SI ZICETI IMPARATIA CERURILOR S-A APROPIAT
8. VINDECATI PE BOLNAVI (2) CURATITI PE LEPROSI
ALUNGATI DEMONII FARA PLATA ATI PRIMIT FARA PLATA SA DATI
9. SA NU LUATI NICI AUR NICI ARGINT NICI ARAMA IN BRAIELE VOASTRE
10. NICI TRAISTA PENTRU DRUM NICI DOUA HAINE NICI INCALTAMINTE NICI TOIAG CACI
VREDNIC ESTE LUCRATORUL DE HRANA LUI
11. IN ORICE ORAS SAU SAT VETI INTRA SA CERCETATI CINE ESTE ACOLO VREDNIC SI SA
RAMANETI LA EL PANA VETI PLECA
12. LA INTRAREA VOASTRA IN CASA SALUTATI-L
13. SI DACA ESTE CASA ACEEA VREDNICA PACEA VOASTRA SA VINA PESTE EA DAR DACA NU
ESTE VREDNICA PACEA VOASTRA SA SE INTOARCA LA VOI
14. DACA CINEVA NU VA VA PRIMI NICI NU VA ASCULTA CUVINTELE VOASTRE SA IESITI
DIN CASA SAU DIN CETATEA ACEEA SI SA SCUTURATI PRAFUL DE PE PICIOARELE VOASTRE
15. ADEVARAT VA SPUN CA IN ZIUA JUDECATII VA FI MAI USOR PENTRU TINUTUL SODOMEI
SI GOMOREI DECAT PENTRU CETATEA ACEEA
16. IATA EU VA TRIMIT CA PE NISTE OI IN MIJLOCUL LUPILOR FITI DAR PRUDENTI CA
SERPII SI FARA RAUTATE CA PORUMBEII
17. DAR PAZITI-VA DE OAMENI CACI VA VOR DA IN JUDECATA SINEDRIILOR SI VA VOR
BICIUI IN SINAGOGILE LOR
18. DIN CAUZA MEA VETI FI DUSI INAINTEA STAPANITORILOR SI INAINTEA IMPARATILOR
CA MARTURIE INAINTEA LOR SI INAINTEA NEAMURILOR
19. DAR CAND VA VOR DA (3) SA NU VA INGRIJORATI
CUM SAU CE VETI SPUNE CACI CE VETI AVEA DE SPUS VA VA FI DAT IN CEASUL ACELA
20. FIINDCA NU VOI SUNTETI CEI CARE VETI VORBI CI DUHUL TATALUI VOASTRU VA
VORBI IN VOI
21 FRATELE VA DA LA MOARTE PE FRATELE SAU SI TATAL PE COPILUL LUI COPIII SE VOR
SCULA IMPOTRIVA PARINTILOR LOR SI-I VOR OMORA
22. VETI FI URATI DE TOTI DIN CAUZA NUMELUI MEU DAR CINE VA INDURA PANA LA
SFARSIT VA FI MANTUIT
23. CAND VA VOR PRIGONII INTR-O CETATE SA FUGITI IN ALTA ADEVARAT VA SPUN CA NU
VETI SFARSI CETATILE LUI ISRAEL PANA VA VENI FIUL OMULUI
24. UCENICUL NU ESTE MAI PRESUS DE INVATATORUL SAU NICI ROBUL MAI PRESUS DE
DOMNUL SAU
25. AJUNGE UCENICULUI SA FIE CA INVATATORUL SAU SI ROBULUI SA FIE CA DOMNUL LUI
DACA PE STAPANUL CASEI L-AU NUMIT BEELZEBUL CU CAT MAI MULT (4) PE CEI DIN CASA LUI
26. DECI SA NU VA TEMETI DE EI CACI NU ESTE NIMIC ASCUNS CARE NU VA FI
DESCOPERIT SI NIMIC TAINUIT CARE NU VA FI CUNOSCUT
27. CE VA SPUN EU LA INTUNERIC VOI SA SPUNETI LA LUMINA SI CE AUZITI
SOPTINDU-SE LA URECHE SA PREDICATI DE PE ACOPERISUL CASELOR
28. NU VA TEMETI DE CEI CARE UCID TRUPUL (5) SI DUPA ACEEA NU MAI POT FACE NIMIC (6) CI TEMETI-VA MAI DEGRABA DE ACELA
CARE POATE (7) SA DISTRUGA (8) TRUPUL IN (9) VALEA HINNOM
29. NU SE VAND OARE DOUA VRABII CU
UN ASARION (10) TOTUSI NICI UNA DIN ELE NU CADE PE
PAMANT FARA (11) TATALUI VOSTRU
30. CAT DESPRE VOI PANA SI PERII
DE PE CAP TOTI VA SUNT NUMARATI
31. DECI SA NU VA TEMETI VOI
SUNTETI MAI DE PRET DECAT MULTE VRABII
32. DE ACEEA PE ORICINE MA VA
MARTURISI INAINTEA OAMENILOR IL VOI MARTURISI SI EU INAINTEA TATALUI MEU CARE
ESTE IN CERURI
33. DAR DE ORICINE SE VA LEPADA DE
MINE INAINTEA OAMENILOR MA VOI LEPADA SI EU INAINTEA TATALUI MEU CARE ESTE IN
CERURI
34. SA NU CREDETI CA AM VENIT SA
ADUC PACE PE PAMANT N-AM VENIT SA ADUC PACE CI SABIE
35. CACI AM VENIT SA INTORC PE FIU
IMPOTRIVA TATALUI SAU PE FIICA IMPOTRIVA MAMEI SALE SI PE NORA IMPOTRIVA
SOACREI SALE
36. SI OMUL VA AVEA CA VRAJMASI
CHIAR PE CEI DIN CASA LUI
37. CINE IUBESTE PE TATA ORI PE
MAMA MAI MULT DECAT PE MINE NU ESTE VREDNIC DE MINE SI CINE IUBESTE PE FIU ORI
PE FIICA MAI MULT DECAT PE MINE NU ESTE VREDNIC DE MINE
38. CINE NU-SI IA CRUCEA SI VINE
DUPA MINE NU ESTE VREDNIC DE MINE
39. CINE ISI VA FI GASIT SUFLETUL (12) IL VA PIERDE SI CINE ISI VA FI PIERDUT SUFLETUL (13) PENTRU MINE IL VA GASI
40. CINE VA PRIMESTE PE VOI MA
PRIMESTE PE MINE SI CINE MA PRIMESTE PE MINE PRIMESTE PE ACELA CARE M-A TRIMIS
PE MINE
41. CINE PRIMESTE UN PROROC IN
CALITATEA LUI DE PROROC VA PRIMI RASPLATA UNUI PROROC SI CINE PRIMESTE PE UN OM
DREPT IN CALITATEA LUI DE OM DREPT VA PRIMI RASPLATA UNUI OM DREPT
42. SI ORICINE VA DA DE BAUT NUMAI
UN PAHAR CU APA RECE UNUIA DINTRE ACESTI MICUTI IN CALITATEA LUI DE UCENIC
ADEVARAT VA SPUN CA NU-SI VA PIERDE RASPLATA
Note
(1) fiul: Nu apare în textul antic
al versetului, dar se subânţelege.
(2) înviaţi pe morţi: Nu
apare în textul antic al versetului.
(3) în mâna lor: Nu
apare în textul antic al versetului.
(4) vor numi aşa: Nu apare în
textul antic al versetului.
(5) dar nu pot ucide sufletul: Nu
apare nici în Evanghelia după Luca şi nici în citatul lui Iustin Martirul, din
secolul II AD şi nici la alţi autori timpurii. Textul a fost introdus de un scrib
timpuriu, pentru a se putea susţine nemurirea sufletului.
Matei 10:28 - NIV, NAB - in First
Apology of Justin
"Fear not them that kill you,
and after that can do no more; but fear Him who after death is able to cast
both soul and body into gehenna."[43]
Apologia întâi de Iustin
"Nu va temeţi de cei care vă
ucid şi după aceea nu mai pot face nimic, ci de Acela să vă temeţi care după
moarte are putere să arunce atât sufletul cât şi trupul în gheenă."
(6) şi după aceea nu mai pot face
nimic: Textul apare atât la Evanghelia după Luca cât şi la Iustin
Martirul, care a citat cel mai timpuriu acest verset.
(7) apolesai: Înseamnă "s-ă
distrugă". Aşa redau şi Dr. Gal - Dr. Kosztolanyi (catolici).
(8) şi sufletul: Apare la Iustin
Martirul, dar nu apare la Evanghelia după Luca.
(9) Gheena: În ebraică Valea
Hinnom, era o vale unde se ardeau toate hoiturile, rezidurile şi lucrurile
nefolositoare.
(10) asarion: Moneda de mică valoare.
(11) voia: Nu
apare în textul antic al versetului. Avem de a face cu o omitere,
din partea unui copist. Alţii introduc aici cuvântul "ştiinţă".
(12) viaţa: În greacă ar fi "zoi", dar nu
acest cuvânt apare în textul grec ci "psychi" care înseamnă
suflet.
(13) viaţa: În greacă ar fi "zoi", dar nu
acest cuvânt apare în textul grec ci "psychi" care înseamnă
suflet. Evident, traducătorii omit a reda cuvântul fidel, deoarece imediat
ar fi sesizabil că sufletul nu este muritor, ci se poate pierde (cu sensul de a
muri).
Justin Martirul din Sichem, Samaria 100-160
Mat. 10:28 - NIV, NAB - în Prima apologie a lui Justin
și, „Nu vă temeți de cei care vă omoară și, după aceea nu mai pot face nimic;
ci vă temeți de Cel care după moarte este capabil să arunce atât sufletul, cât
și trupul în gheena.” [43]
Clement din Alexandria c.150 - c.215
Mat. 10:28 - NIV, NAB - în 2 Clement
lupii; și, în același fel, nu vă temeți de cei care vă omoară și nu vă pot face
nimic mai mult; ci temeți-vă de Cel care, după ce ați murit, are putere asupra
sufletului și a trupului pentru a-i arunca în focul ghenei "[40]
Mat. 10:28 - NIV, NAB - în 2 Clement
lupii; și, în același fel, nu vă temeți de cei care vă omoară și nu vă pot face
nimic mai mult; ci temeți-vă de Acela care, după ce ați murit, are putere atât
asupra sufletului, cât și asupra trupului, pentru a-i arunca în focul iadului.
"[30]
O anume schimbare faţă de ceilalţi doi apare la Tertullian, dar nici aici nu
este menţionat incapacitatea de a ucide sufletul
Tertulian din Cartagina 155 - c. 240
Mat. 10:28 - NIV, NAB - în Tertullian De Fuga in Persecutione
„Nu vă temeți de cei care sunt capabili să omoare trupul, dar nu pot face nimic
împotriva sufletului; ci temeți de Acela care poate distrugă atât trupul, cât și
sufletul în gheenă.” [28]
Mat. 10:28 - NIV, NAB - în Tertulian despre Învierea cărnii
Dar El ne învață, de asemenea, că „El este mai degrabă de temut, care este
capabil să distrugă atât trupul, cât și sufletul în gheenă”, adică numai
Domnul; „nu pe cei care omoară trupul, dar nu sunt capabili să rănească
sufletul” [229]
Ce observăm aici este, că până la Tertullian textul nu spune că sufletul nu poate fi ucis, apoi el jonglează cu textul deschizând calea unor noi modificări, ceea ce s-a şi făcut în secolul III, fraza ajungând să spună ceva contrar ce spune Dumnezeu şi autorii biblici, că sufletul este muritor, chiar poate fi ucis şi se coboară împreună cu trupul în locuinţa morţilor.
De ce este şi sufletul în Locuinţa morţilor, conform Bibliei?
Ce spune Biblia despre SUFLET?
Echivalentul cuvântului suflet în limba ebraică - „nefeş”,
este tradus deseori cu un alt cuvânt, uneori
din neglijență, alteori vădit intenţionat, ca să protejeze anumite idei despre suflet. În Geneza 9:4
textul ebraic specifică următoarele „Dar carnea cu al lui suflet în sânge, să nu mâncaţi.” Acest lucru e şi
mai clar explicat în Levitic 17:11, conform textului ebraic: „Căci sufletul cărnii în sânge este,
şi eu vi l-am dat pe altar, ca să facă ispăşire pentru sufletele voastre – căci sângele sufletului face ispăşire.”
Darby Bible Translation.
Sufletul personifică omul, şi în special simţurile carnale, deoarece acesta are un suflet, în sângele care inundă tot trupul. Biblia vorbeşte de oameni ca de suflete, citește cu atenție următoarele texte biblice, pe un site biblic interlinear: Exod 1:5; 12:4; Levitic 20:6; Ieremia 31:14; Psalmii 57.6; 72:14; 119:28; 107:9; Matei 2:20; Fapte 27:37; Romani 13.1; 1Petru 3:20, Iacov 5:20.
În cartea biblică Geneza 2:7 citim definiția biblică a
sufletului: „DOMNUL Dumnezeu a făcut pe om din țărâna pământului, i-a suflat în
nări suflare de viață, și omul s-a făcut astfel un suflet viu.” VDC Așadar omul
este un suflet viu din combinația: țărână + suflare de viață = suflet. La
moartea omului, când suflarea de viață se întoarce la Dumnezeu (Ecleziast
12:7), nu rămâne decât țărâna transformată, căci: suflet - suflare de viață =
țărână. Suflarea duhului de viață primită de la Dumnezeu, nu ia nimic din
conștiinta noastră (Iov 34:12-16). De exemplu duhul Domnului Isus a plecat la
Dumnezeu în clipa morții sale (Luca 23:46), dar el a rămas în mormânt trei zile
până la înviere, când și-a primit duhul de viață înapoi. El nu a spus că a fost
la Dumnezeu, din contră, a spus că încă nu s-a dus acolo (Ioan 20:17; Fapte
1:3; 1 Corinteni 15.4). Şi totuşi nimic nu s-a pierdut din fiinţa lui.
În concepţia
biblică sufletul omului este muritor (Proverbe 23:13,14; Psalmii 16:10; Fapte
2:27-31) şi coboară în şheol (locuinţa morţilor) odată cu carnea moartă a
trupului, închizându-se eremetic în celulele moarte ale acestui trup, de unde
poate fi înviat odată cu trupul. Poate pentru unii care merg de zeci de ani la
diferite culte aceste explicații ar fi șocante – pe de o parte datorită activităţii
sectelor gnosticilor şi origeniştilor, pe de altă parte din cauza traducerilor
care au deviat atât pe predicatori, cât şi pe ascultători - dar aceasta este realitatea
pe care o prezintă textele antice. Că sufletul moare odată cu carnea omului
reiese clar din următoarele pasaje: Exod 12.15, conform textului ebraic: ”acel suflet va fi nimicit.”; de
asemenea la Ezechiel 18:4,20 se spune clar: „sufletul care păcătuiește acela va muri.” Același lucru
este susținut și de Noul Testament, de exemplu în Fapte 3:23 se precizează: „orice suflet care nu va asculta
de profetul acela va fi nimicit din
popor”. În textul original apare cuvântul grec „psychi (suflet)”. Iacov
5:20 vorbește de salvarea unui suflet
de la moarte, dar cum poate fi salvat sufletul de la moarte dacă acesta
este nemuritor? Citește cu atenție pe un site interlinear și următoarele texte
scripturale în care apare termenul grecesc „psychi” tradus cu suflet în limba
română, dar care în unele traduceri a fost înlocuit cu viață, ființă, vietate:
Levitic 18:29; 19:8; Luca 6:9; 17:33; Ioan 12:25; Romani 11.3; Evrei 10:39.
Cuvântul nefeş din ebraică pentru suflet este echivalent cu
cel din greacă, psychi, a se vedea Fapte 2.27 care este un citat din Psalmul
16.10.
Biblia nu susține că sufletul este nemuritor, ci contrariul,
că sufletul este persoana lăuntrică lipită strâns de carnea omului și că acesta
este muritor ca și carnea (trupul) omului. De ce este muritor şi sufletul?
Deoarece omul nu păcătuieşte doar cu trupul, ci sufletul (firea) împinge trupul
omului la păcat (Marcu 7:21). Omul
păcătuieşte atât cu sufletul cât şi cu trupul şi moare atât cu trupul cât şi cu sufletul, deoarece plata păcatului este moartea
şi pentru suflet şi pentru trup (Romani 6:23).
Dura lex, sad lex!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu